DI Handel Nyheder

Nespresso-case som grundlag for e-handelsstrategi

E-HANDEL: I sidste uge lød startskuddet for den nye e-handelsuddannelse fra CBS Executive og DI Handel. På kurset deltog salgsdirektører, business directors og CEOs fra danske producent- og grossistvirksomheder. En af de teorier, som blev fremlagt på uddannelsen, hedder Business Model Canvas. Modellen blev anvendt på Nespresso for at illustrere, hvordan e-handel kan understøtte virksomheders forretningsmodeller.

Den nye e-handelsuddannelse startede med en introduktion til, hvornår e-handel skaber værdi for kunder og virksomheder. Hvilke typer af e-handel findes der, og hvordan kan de kobles til den eksisterende forretningsmodel. Andre af dagens temaer var markedsudvikling, kunderejsen og e-handel i globalt perspektiv.

Lektor Mogens Bjerre fra, Copenhagen Business School gik bl.a. i dybden med kaffesystemet Nespresso, der er en del af fødevareproducenten Nestlé. Mogens Bjerre tog udgangspunkt i en Youtube-video med Alexander Osterwalder, der er manden bag Business Model Canvas modellen. Modellen indeholder følgende punkter:

  • Partnere
  • Nøgleaktiviteter
  • Nøgleressourcer
  • Value proposition
  • Kunderelationer
  • Kanaler
  • Segmenter
  • Omkostningsstruktur
  • Indtægtsstrømme

Her forklarer Osterwalder Nespresso's forretningsmodel med udgangspunkt i Business Model Canvas.

Hvem skaber værdi for Nespresso?  I starten var det vigtigt for Nespresso at lave og sælge maskinerne selv, men nu har de overladt salg af maskinen til andre.

- Det viser, at en partner kan skabe værdi til forretningen og dermed være nøglen til en anden slags forretningsmodel. Her kan Business Model Canvas bl.a. være med til at spotte, hvem der kan skabe værdi til jeres egen forretning. Måske er det en kanal, en kunde eller en partner, som I ikke umiddelbart tænkte på til at starte med, siger Mogens Bjerre, lektor på CBS.

Stærk distribution og stærke følelser Han uddyber Nespresso-casen ved at fortælle, at forudsætningen for at sælge Nespresso-kapslerne er, at folk har maskinerne, men maskinerne er kun en distributionskanal. Samtidig har Nespresso øget kvaliteten på maskinerne, så kunderne får en bedre oplevelse.

For mange virksomheder handler det om at skabe en stærk distributionskanal. Så skal kunderne nok komme, som i tilfældet med Nespresso, der oplever en stærk efterspørgsel på de over 25 forskellige slags kapselvarianter.

- Nespresso formår ganske simpelt at give kunderne en god kaffeoplevelse. Kunderne undgår spild og kan f.eks. vælge miljøvenlig adfærd med genanvendelsesposer. Kort sagt har Nespresso med deres forretningsmodel og markedsføring formået at skabe følelser ud af noget så rationelt som kaffe. Og, det er ved at forstå forretningen til bunds, at de gode forretningsmodeller opstår, slutter Mogens Bjerre.

Relateret