DI Handel Nyheder

Stort potentiale på online markedspladser

E-HANDEL: Online markedspladser går sin sejrsgang over hele verden. Blandt andet online platformen Alibaba og amerikanske Amazon kan prale af milliardomsætninger. Til gengæld mangler danske virksomheder kvalificeret viden, når det gælder salg på online markedspladser.

Kl. 00.01 den 11. november 2017 startede Alibaba sit årlige Singles Day udsalg. Ud over de 500 mio. kinesere var netshoppers fra hele verden også inviteret til udsalget, og på blot 24 timer blev der placeret 812 mio. ordrer med en samlet omsætning på 25,3 mia. dollars. Dette er ifølge Forbes ca. 40 pct. højere end i 2016.

Alibaba er blot én blandt mange markedspladser for B2B og B2C salg, og de fylder mere og mere i det globale landskab. En analyse fra Ecommerce Foundation viser endvidere, at digitale markedspladser udgør 55 pct. af det tyske e-handelsmarkedet, mens det kinesiske marked er på hele 80 pct. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder forstår at navigere i og anvende de fordele markedspladserne har.

Der er dog både fordele og ulemper ved at sælge via online markedspladser, som skal overvejes før den store digitale satsninger.

Hvornår er online markedspladser det rette valg?

Salg via online markedspladser kan være en genvej til online salg og ikke mindst til eksport, altså en genvej for danske virksomheder til at sælge til udenlandske kunder. Årsagen er, at digitale markedspladser typisk har en kundestrøm og et logistik set-up, der både favner virksomheder, der har e-handel, men også virksomheder uden egen webshop. Den kendte amerikanske internetplatform Amazon tilbyder f.eks. virksomheder mulighed for at sælge uden at have webshop og til kundegrupper i hele Europa.

"Udfordringen er dog, at mange danske virksomheder ikke har den fornødne viden om, hvordan og i hvilke situationer online markedspladser er det rette valg. Samtidig kender de ikke, hvilke konsekvenser der er ved at sælge via markedspladserne. Den manglende indsigt i området betyder, at danske virksomheder ikke opnår det fulde potentiale med e-handel", siger chefkonsulent Tevin Lac fra DI Handel.

Et fåtal af danske B2B virksomheder sælger via online platform

Under hver femte danske B2B virksomheder med e-handel sælger via online markedspladser. DI Handels B2B e-handelsanalyse med 808 virksomheder viser, at der i Danmark er 18 pct. af de adspurgte virksomheder med e-handel, som sælger via en markedsplatform. Analysen viser endvidere, at 10 pct. sælger både B2B og B2C via online markedspladser, 7 pct. sælger alene til B2B, mens kun 1 pct. sælger til B2C.   "I DI Handel tror vi på, at de digitale markedspladser vil ændre værdikæden for e-handel, og derfor er det vigtigt, at danske virksomheder får kompetencer og kvalificeret viden på området.  DI Handel vil i 2018 arbejde for at ruste danske virksomheder med kompetencer og viden til at træffe kvalificeret beslutning om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser til udenlandske kunder", slutter chefkonsulent Tevin Lac.

B2B e-handelsanalyse

Handelsvirksomhedernes værdikæder er under forandring som følge af digitaliseringen og e-handel er en af de helt store gamechangere.

Download analyse og se hvilket syn B2B virksomhederne har til e-handel.

 

 

 

 

 

 

 

Relateret