DI Handel Nyheder

To ud af tre indkøbere handler online

E-HANDEL: Epinion har på vegne af DI Handel gennemført en ny analyse, der viser, at de professionelle indkøbere i stor stil handler online. Det er dog få virksomheder, som sælger produkter på nettet, og der er derfor mange muligheder for mere online-salg, lyder det fra DI Handel.

Online-shopping er ikke kun for private, der handler rejser, tøj, elektronik og madvarer på nettet. Det er i høj grad også indkøberne, der er på arbejde og skal have varer købt til virksomheden.

Det viser en ny analyse ”Virksomhedernes digitale indkøb” som Epinion har lavet for DI Handel blandt 1.000 virksomheder og deres indkøbsansvarlige. Analysen viser, at to ud af tre indkøbere handler online. Og det drejer sig både om almindelige forbrugsvarer som toiletpapir, kuglepenne og kopipapir til råvarer, reservedele, stangstål og avancerede luftfiltre. Indenfor detailhandel handler virksomhederne næsten alt ind digitalt.

”I takt med at forbrugerne køber mere og mere på nettet, tager de denne adfærd med i deres professionelle virke, og på den måde bliver online køb for de professionelle indkøbere også en naturlig del af deres arbejde” siger Annette Falberg, branchedirektør for DI Handel.

Sælger og køber på nettet

En af virksomhederne, der kender til fordelene ved at handle online, er SIMI A/S.

”Vi er både ud at købe ind og sælge via internettet ligesom i hjemme privat” siger Solveig Bisgaard, adm. direktør i SIMI A/S.

Hun kan se, at udviklingen inden for både indkøb og salg er gået stærkt de seneste år.

”Udviklingen mod mere online-handel startede for længe siden og har siden bevæget sig ad en langsom opadgående kurve indtil for tre-fire år siden, hvorfra det er gået rigtig stærkt” siger Solveig Bisgaard.

Væksten ligger online

Men selvom, virksomhedernes indkøbere i stor stil handler online, så viser DI Handels analyse, at det samlet set kun er 30 procent af virksomhederne, der ligesom SIMI A/S selv har produkter til salg på nettet.

"Samtidig svarer hver anden af de indkøbere i virksomhederne, der i dag foretager digitalt indkøb, at de forventer, at deres virksomheders indkøb på nettet vil stige eller stige væsentligt. Der er med andre ord et stort uudnyttet potentiale for de virksomheder, der endnu ikke er kommet i gang med digital handel", forklarer Annette Falberg.

”Virksomhederne, som ikke har websalg, bør klart overveje, om ikke tiden er kommet, hvor de skal sælge via nettet. Det er altså her, væksten ligger fremover” siger Annette Falberg.

”Findes virksomheden ikke på nettet, findes den ikke”

Desuden viser analysen fra DI Handel, at det at være online spiller en væsentlig rolle allerede inden, der lægges varer i den virtuelle indkøbskurv. 45 procent af indkøberne anvender nemlig altid eller ofte internettet under inspirationsfasen.

”Det viser med al tydelighed, at virksomhedernes tilstedeværelse på nettet er afgørende. Findes virksomheden ikke på nettet, findes den ofte ikke af de professionelle indkøbere, og de mister således fremtidens salg” siger Annette Falberg.

Sakker bagud

Solveig Bisgaard fra SIMI A/S er ikke i tvivl om, at mange flere virksomheder trænger til at få taget skridtet mod nethandel.

”De virksomheder, som ikke er kommet med endnu, er i fare for at sakke bagud. For når vi handler ind eller søger ny leverandør, så gør vi jo ligesom derhjemme og googler” siger hun og fortsætter:

”Hvis vi ikke havde valgt at tilbyde online-salg, så er jeg bange for, at vi nærmere befandt os i nærheden af en lukning end der, hvor vi er nu” siger hun.

Relateret