25.04.18 DI Handel Nyheder

Trends 2017-2018: Hvad er jeres e-handelsambitioner?

E-HANDEL: I denne uge forløb anden del af den nye e-handelsuddannelse fra CBS Executive og DI Handel. På kurset deltog salgsdirektører, business directors og CEOs fra danske producent- og grossistvirksomheder. I den forbindelse ses et tydeligt skifte fra 2017 til 2018, for virksomhedernes e-handelsmissioner er blevet langt mere digitale, fortæller lektor fra Copenhagen Business School.

- Fokus har ændret sig fra produkt til kundeudbytte. For kunderne forelsker sig ikke længere bare i en boremaskine, der er mange andre parametre, der spiller ind. Derfor er det særdeles vigtigt at få adgang til de data, der fortæller om kundes udbytte, sagde lektor Mogens Bjerre fra Copenhagen Business School på den nye e-handelsuddannelse fra CBS Executive og DI Handel.

I denne uge underviste han en række kursister i andet modul på den intensive uddannelse om e-handel på DI’s kursuscenter i Gl. Vindinge på Fyn. På første modul lagde Mogens Bjerre ud med en introduktion til, hvornår e-handel skaber værdi for kunder og virksomheder. Her sluttede deltagerne med at have formuleret deres egen e-handelsmission.

På det andet modul zoomede Mogens Bjerre ind på de forskellige e-handelsstrategier og løsninger ved at tage udgangspunkt i deltagernes egne ambitioner inden for e-handel. Det gav kursisterne mulighed for at dykke ned i, hvordan ambitionerne kunne blive til konkrete e-handelsløsninger.

Trendskifte fra 2017 til 2018

Efter kursisterne havde formuleret deres egen e-handelsmission, sås tre tydelige nye tendenser, der matchede overgangen i de trends, som Mogens Bjerre havde set fra 2017 til 2018: 

  1. Den digitale producent, hvor produkter tilføres yderligere værdi, f.eks. ved opsamling af data om brug, slid, indkaldelse til service eller forslag til brug af andre produkter med baggrund i brugshistorien.
  2. Webshoppen, som typisk skaber overblik over markedsudbud (og muligheder), og som skaber værdi ved at fungere som en samlet markedsplads.
  3. Den digitale købmand, hvor e-handel fungerer som en udvidelse af den eksisterende forretning i f.eks. åbningstid, sortimentsbredde og -dybde, produktinformationer m.fl.

I 2017 sås følgende trends:

  • Personalisere indhold
  • Fokus på hyppigere indkøb og vinde andele af den enkelte kundes indkøb
  • Deleøkonomi, fællesskaber og co-creation
  • Effektiv brug af AI, Arteficial Intelligence som f.eks. chatbots og digitale assistenter som f.eks. Siri, Alexa, Echo m.fl.
  • Tilpasning til Milleniums og Boomers og deres adfærd på mobile enheder. Fra e-commerce til m-commerce
  • Brands fokuserer på Mobile-Only strategier og ikke mindst ”ease of check-out”
  • Glem aldrig prisen, og at kunder ikke kun er i dit univers. Kunder er gode til at sammenligne pris mv., det er mere hovedreglen end undtagelsen, at de sammenligner alle købsparametre.
  • Brands må kunne håndtere mange og konfliktende kanaler samtidig inklusiv egne direkte kanaler til kunderne
  • Kortere og kortere leveringstider forventes
  • Farvel til tegnebogen og velkommen til mobilen

I 2018 ses følgende trends:

  • Genfødsel af fysiske outlets, brick og mortar f.eks. Amazon Books
  • ”Consumerization” af B2B dvs., indkøberne forventer samme funktionalitet og bekvemmelighed i B2B sites som B2C sites
  • Augmented Reality, AR, anvendes hjemme og på arbejdspladsen til visualisering af løsninger
  • Research Online, Purchase Offline (ROPO) dvs., det bliver almindeligt med målinger af, hvilken effekt den digitale tilstedeværelse har på omsætningen i andre kanaler
  • Mobile checkout overhaler desktop (fysisk kanal) checkout
  • Machine learning og Artificial Intelligence gør, at komplet personlig betjening og segmentering kan komme til at stå for fald
  • Amazon og Alibaba er på vej til at blive ”Google of shopping” i særdeleshed B2B
  • Tale vil forandre Google/SEO/E-commerce for altid, og det skal være nemt at udtale, og så skal det være hurtigere end at skrive
  • Foto-baseret søgning af varer vil vokse markant, og vil ”swipe” mindre og ”tappe” mere
  • Browser’erne som indgang til søgninger vil miste terræn
Liv Thøger-Aldahl
Skrevet af:

Liv Thøger-Aldahl

Relateret indhold