Vil du klage over en onlineplatform?

Onlineplatforme, såsom Temu, Shein etc., har en række forpligtelser efter Digital Services Act (”DSA’en” eller på dansk ”forordningen om digitale tjenester”). Platformene er f.eks. forpligtede til at sørge for, at man kan finde navn, adresse, telefonnummer, e-mail, CVR-nummer (eller lignende) på den erhvervsdrivende, som sælger sine produkter på platformen, samt en selvcertificering om, at produkter, som bliver solgt på platformen, overholder reglerne i EU. Digitaliseringsstyrelsen er den myndighed, der fører tilsyn med, at danske platforme lever op til kravene i DSA'en.

På Digitaliseringsstyrelsens  informationsside kan du læse meget mere om reglerne i DSA'en. Du kan også læse mere om DSA'en og  Digital Markets Act nedenfor*.

Her kan du klage til DSA-tilsynet.

Vil du klage over en annonce på Google?

Du kan læse om muligheden for at klage over en Google-annonce her: https://support.google.com/google-ads/answer/7660847?hl=en og finde selve klageformularen her: https://support.google.com/ads/troubleshooter/4578507?sjid=9750160741388671224-EU&visit_id=638544777345276430-2556134641&rd=1.

Rapportering kan også foretages direkte. I søgemaskinen klikker du på de tre prikker ud for annoncen og derefter på "Rapportér annonce".  Annoncer, der optræder på andre sider end Googles, kan anmeldes via dette ikon:

Screenshot 2024-06-20 2.29.24 PM.png

Vil du klage over produkter?

Du kan anmelde produkter til Sikkerhedsstyrelsen, hvis du mener, at produktet er farligt eller på anden måde ulovligt. Sikkerhedsstyrelsen undersøger alle anmeldelser.

Du kan læse mere her, hvor du også kan klage: Produkter.dk.

Vil du klage over markedsføring?

Forbrugerombudsmanden fører bl.a. tilsyn med virksomheders overholdelse af markedsføringsloven, herunder vildledende markedsføring. 

Klag over markedsføring (forbrugerombudsmanden.dk)

Er der nogen, der har kopieret dit produkt eller misbrugt dit varemærke?

Hvis dit produkt er blevet kopieret af en sælger og det er tilgængeligt på en onlineplatform, kan du henvende dig til onlineplatformen, der er forpligtet til at fjerne indhold, der krænker andres intellektuelle rettigheder. Det er typisk også den mest effektive og billige vej. EU’s kontor for IP-rettigheder har lavet en oversigt over de fleste onlineplatformes klagemuligheder.

Her i Danmark kan du få råd og vejledning hos Patent- og Varemærkestyrelsen via deres Hotline om kopivarer.

 

*Digital Services Act

Digital Services Act (”DSA’en” eller på dansk ”forordningen om digitale tjenester”) er en EU-forordning, der fastsætter regler for onlineplatformes forpligtelser og ansvar. DSA'en moderniserer e-handelsdirektivet fra 2000 og medfører en markant stramning af de eksisterende regler på området.

DSA'en trådte i kraft den 16. november 2022, men reglerne har (med få undtagelser) først fået virkning fra den 17. februar 2024. Læs forordningen her.

Formålet med reglerne

Formålet med DSA’en er at styrke forbrugerbeskyttelsen online, bl.a. ved at bekæmpe spredning af ulovlige produkter og tjenesteydelser samt andet ulovligt indhold på nettet, herunder også ulovlige udtalelser og billeder, samt at skabe lige vilkår for virksomheder ved at opdatere og modernisere reglerne for digitale formidlingstjenester. DSA’en indeholder også en række regler, der har til formål at beskytte børn og unge på digitale platforme i højere grad end de er i dag.

Hvem er omfattet?

Forordningen regulerer digitale formidlingstjenester, som er bindeled mellem brugere, der udveksler information, tjenesteydelser eller varer, dvs. tjenester, som formidler noget (f.eks. produkter) på vegne af andre. Digitale formidlingstjenester kan f.eks. være sociale medier, digitale markedspladser, søgemaskiner og app stores. Virksomheder, der kun sælger egne produkter på deres egen online kanal, er derfor ikke omfattet af Digital Services Act.

Forpligtelser og ansvar

DSA’en indfører bl.a. obligatoriske procedurer for tjenesternes nedtagning af ulovligt indhold og fjernelse af ulovlige produkter. Brugerne skal f.eks. kunne anmelde ulovligt indhold på en hjemmeside og klage til tjenesten, hvis tjenesten ikke fjerner ulovligt indhold. Virksomheder, som bruger tjenesterne, vil derfor også være bedre sikret som rettighedshavere og få lettere ved at indberette indhold, som vurderes ulovligt.

Digitale formidlingstjenester pålægges også at indhente oplysninger om erhvervsdrivende, der sælger tjenesteydelser eller produkter på deres platform og foretage stikprøver mhp. at kontrollere, om varer/tjenesteydelser er ulovlige ifølge en officiel database. Det skal sikre, at man kan finde frem til den erhvervsdrivende, der sælger tjenesteydelser eller produkter via platformen og i højere grad undgå svindlere.

DSA'en pålægger digitale formidlingstjenester flere forpligtelser og et større ansvar for indhold på deres platform. Jo større platform, jo flere forpligtelser. Platforme med 45 mio. brugere i EU underlægges de mest omfattende forpligtelser. De skal bl.a. forhindre misbrug af deres systemer, herunder desinformation, valgmanipulation, cybervold eller skade på kvinder og mindreårige ved at have risikostyrringsforanstaltninger, der skal vurderes af uafhængige parter. De er også forpligtede til at udlevere data til forskning.

Derudover indfører forordningen bl.a. også et forbud mod målrettet reklame til mindreårige baseret på profilering.

 

Sanktioner

Platformene og søgemaskinerne risikerer bøder på op til 6 % af deres årlige globale omsætning, hvis ikke de overholder deres forpligtelser efter forordningen.

Hvert medlemsland har skulle udpege en kompetent myndighed, der skal føre tilsyn med reglerne i forordningen. Digitaliseringsstyrelsen er blevet udpeget som kompetent myndighed og koordinator for digitale formidlingstjenester i Danmark. Digitaliseringsstyrelsen fører derfor tilsyn med forordningen. Man kan klage til styrelsen, hvis man mener, at en dansk online platform ikke lever op til reglerne i forordningen. Hvis Digitaliseringsstyrelsen modtager klager over en platform, som hører under et andet medlemslands tilsyn, vil styrelsen videreformidle klagen til dette lands tilsynsmyndighed.

Læs mere om DSA’en på Digitaliseringsstyrelsens informationsside her. Du kan også læse Europa-Kommissionens svar på spørgsmål om DSA’en her.

Digital Markets Act

Digital Markets Act er en forordning om digitale markeder. Forordningen trådte i kraft den 1. november 2022 og har fundet anvendelse siden den 2. maj 2023.

Læs Europa-Kommissionens informationsside om DMA'en her.

Læs forordningen her.

Formålet

Formålet med Digital Markets Act ("DMA´en") er at sikre mere fair og åben konkurrence i den digitale verden og regulere konkurrencen mellem digitale platforme. Det er store tjenester, som er målet for reguleringen, ikke store virksomheder.

Hvem er omfattet?

Hvem er omfattet? EU-kommissionen udpeger store platforme som ”gatekeepere”, der leverer centrale platformstjenester til erhvervsbrugere etableret i EU og til brugere i EU. EU-Kommissionen har indtil videre udpeget seks gatekeepere.

Forpligtigelser

Forpligtelser: Disse gatekeepere skal efterleve en række do’s and don'ts, f.eks. give sine erhvervskunder oplysninger om, hvad de i gennemsnit betaler for annoncer pr. dag. Gatekeepere får desuden forbud mod at "ranke" egne produkter bedre end en tredjeparts produkter. DMA’en giver derfor virksomheder bedre rettigheder i forhold til de udpegede gatekeepere. Listen med do’s og dont’s står i forordningens art. 5 og 6 og vil løbende blive udvidet af EU-Kommissionen. Eksempler på do’s and don’ts kan findes her

Sanktioner

Sanktioner: EU-Kommissionen kan pålægge gatekeepere bøder på op til 10% af den samlede globale omsætning i det forudgående regnskabsår og 20%, hvis der er tale om gentagelsestilfælde ved overtrædelse af forpligtelser iht. forordningen. 

Relaterede artikler