Vi skal blive bedre til at passe på planeten. På naturen. Og på vores virksomhed i fremtiden. Bæredygtighed fylder hos vores kunder og vores medarbejdere – og hvis vi ikke leverer på den front, så mister vi dem. Så det er ikke længere en tilføjelse til virksomhedens strategi, men en essentiel del af arbejdet med at skabe værdi.
Vores verden er under forandring, og klimaforandringerne er ikke længere kun noget, vi ser på fjernsynet, men også noget i vores egen baghave. Med måneder, der både slår rekorder på varme og på regnmængder, og med en natur, der ikke har helt så meget liv, som vi har været vant til.
Men det er for snævert at definere bæredygtighed som et klimafokus. For bæredygtighed handler også om at skabe en handelsvirksomhed, der er i balance med planeten. Hvor vores varer er fremstillet både etisk og miljømæssigt korrekt. Hvor vores produkter skal holde længere - og få et nyt liv et andet sted i vores værdikæde. Og hvor vores træk på vores samfunds ressourcer bliver mindre end det, vi giver tilbage.
For både kunder og for kolleger er det ikke længere et ønske til vores virksomheder, men et krav, og hvis du ikke er i stand til at levere på deres forventninger, så trækker de ikke bare på skuldrene. De køber et andet produkt eller vælger en anden arbejdsplads. Så en bæredygtig tilgang til samfundet er afgørende for, at din virksomhed også har en plads i fremtiden.