I Bygma tager alle ansvar for bæredygtighed
For fire år siden gik Elnaz Ehsani ind ad dørene hos Bygma Gruppen i Søborg med en opgave: Byggecenterkæden skal ikke alene træffe flere bæredygtige valg – Det skal kunderne også. Fire år senere er missionen godt på vej, men Elnaz er slet ikke færdig. Hun er kun lige begyndt.
Med flere regler fra både Christiansborg og EU og med stigende forventninger fra kunderne, så er bæredygtighed ikke længere en disciplin, du kan forholde dig til, når der er overskud i både tid og penge – men et nødvendigt aspekt af din forretning. Og for Bygma er det ikke anderledes, men hvordan skaber man et bæredygtigt byggemarked?
”Det kan man slet ikke – men vi kan drive vores byggecentre på en ansvarlig måde,” griner Elnaz Ehsani, klima- og bæredygtighedsdirektør i Bygma Gruppen som svar på det lidt naive spørgsmål fra Dansk Industris udsendte.
”Vi driver en ansvarlig forretning og vi føler en forpligtelse til at hjælpe vores kunder – håndværkere, tømrere, murere, og mange andre professionelle – med at bygge mere ansvarligt byggeri. Og det er her, hvor vi gør en meget markant forskel,” uddyber hun.
Det er svært at træffe bæredygtige valg Elnaz Ehsani, klima- og bæredygtighedsdirektør, Bygma Gruppen
Elnaz Ehsani har arbejdet med bæredygtighed og bæredygtigt byggeri i særdeleshed siden sin studietid på Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Og her 15 år senere er det stadig hendes passion – og især hvordan det kan gøres mere konkret og håndgribeligt:
”Det er svært at træffe bæredygtige valg, og med den mængde af lovgivning, vi har, så er det også utrolig komplekst at gennemskue: Hvad skal jeg gøre her? Hvordan skal jeg dokumentere det her? Og hvor finder jeg den her information? Og hvad betyder LCA overhovedet?”
Det er Bygmas kunder, der skal gøre forskellen
Bygma Gruppen tager deres egen medicin på kontorer og filialer, men det er hos kunderne, at det virkelig batter. Og i Bygma er det de professionelle håndværkere, som de møder hver eneste dag i byggecentret, som de gerne vil hjælpe i gang.
”Derfor har vi ansat flere bæredygtighedskonsulenter og uddannet flere end 150 bæredygtighedsambassadører, så vi garanterer, at vi i hvert enkelt byggecenter har flere, der kan vejlede om de mest miljøvenlige valg,” fortæller Elnaz Ehsani.
Men det er dog ikke kun vejledningen i butikken, der har ændret sig:
”Vi insisterer også på, at alt råtræ, vi tilbyder, er miljøcertificeret. Og det kan en gang imellem betyde, at vi mister en kunde – men vi nægter at gå på kompromis med vores bæredygtighedsarbejde.”
Fakta: Hvad betyder LCA?
LCA står for Life Cycle Assessment, også kaldet en livscyklusvurdering. Det er en metode, der bruges til at vurdere byggeriets miljøbelastning, fra udvinding af råmaterialer, fremstilling og distributionen af produkterne, ibrugtagen samt vedligeholdelse og evt. bortskaffelse eller genbrug.
Kilde: Bygma Gruppens bæredygtighedsvejledning
Men lovgivningen er meget kompleks, og fra sommeren 2025 er der nye og skærpede krav til nybyggeri, og det kommer til at påvirke alle: Fra rådgivere til håndværker og leverandører.
Og her er Bygmas analyse tydelig: Hvis vi ikke sørger for, at de små erhvervsdrivende også er med ombord, så får vi ikke løst klimaudfordringen.
Mindre tid på dokumentation
Lovgivningen betyder, at særligt dokumentationen skal være på plads, når man som håndværker er i gang med en opgave. Og her skal hvert enkelt produkt – fra træ til lofter til gulvbelægning– tælles med i LCA-regnskabet. Og det er tid, der går fra de udførende håndværkeres kerneopgave.
Bygma første opgave var at oversætte de nye regler til noget, der kan forstås, fortæller Elnaz Ehsani:
”Vi har afholdt en lang række små infomøder, hvor vi inviterede kunderne ind. Fortalte dem hvad der var op og ned i de nye krav. Og gjorde det helt konkret og håndgribeligt hvad de skulle gøre – og hvad de ikke skulle bruge tid på.”
Og det havde en effekt. Flere end 2.000 håndværkere, tømrere og andre professionelle var forbi et informationsmøde med Bygma, og her oplevede Elnaz en tydelig forskel fra starten til slutningen af mødet:
”Da vi fik oversat den komplekse lovgivning til noget, der var til at forstå, så kunne man se skuldrene på vores kunder sænke sig. Og jeg tror tilmed, at der var et par af dem, der smilte, da de gik derfra."
”ProffDok” gør det nemmere for kunderne
ProffDok er en automatiseret dokumentationsløsning til kunderne i Bygma, der samler al den nødvendige dokumentation, både til kvalitetssikring samt klima- og miljødokumentation, som en håndværker skal levere til rådgiveren på et byggeprojekt i henhold til lovgivningen.
Så den opgave, der kunne have taget mange timer – og kostet en hel del arbejdsglæde – er nu overstået på få minutter. En løsning, der ikke overraskende er meget populær, og det glæder Elnaz Ehsani:
”Det bliver nemmere at arbejde effektivt til gavn for flere ansvarlige byggerier, og vores kunder kan dermed få lov til at bruge mere af deres tid på det, de helst vil. Og det er jeg stolt af, at Bygma kan levere.”
Bæredygtighed er blevet et mindset i hele Bygma
Det er dog ikke kun hos kunderne, at Elnaz Ehsani har mærket en forskel. For som hun indrømmer:
”Engang var titlen som bæredygtighedsambassadør noget, der blev givet til den, der ikke fik kigget hurtigt nok ned i bordet til mødet. Men nu er det butiks- og salgscheferne, der går forrest. Og så er der mange flere kolleger, der byder ind med gode idéer.”
Det seneste eksempel er, at Bygma nu tager imod brugte messetæpper og giver dem nyt liv som afdækningsmateriale på byggepladserne. For som Elnaz siger: ”I et eksempel som det, så bliver cirkularitet meget konkret: For kaffepletten på tæppet betyder jo ingenting, når det kan genbruges på den måde i stedet."
Fakta: Byggeriets CO2-udledning
Byggeriet står i dag for cirka 30% af Danmarks CO2-udledning, og cirka 35% af al affaldsproduktion.
Kilde: Klimapartnerskabet for Byggeri og Anlæg i 2020.
Som en anden praktisk løsning på nogle af byggebranchens udfordringer med ressourcespild, har Bygma etableret flere skalerbare partnerskaber på tværs af værdikæden, hvor de tilbyder kunder såkaldte ”takeback-ordninger” på syv forskellige typer af affald. Så restmaterialerne kan blive genanvendt.
Det er blevet sat i system, så det er det nemme valg for kunderne at sige ja til, når de køber nyt. ”Hvis vi skal lykkes med denne agenda, kræver det, at de rette parter i værdikæden sættes sammen og spiller hinanden gode. Vi ser det som vores opgave at facilitere let tilgængelige løsninger, som automatisk bliver det oplagte valg for kunderne”, fortæller Elnaz Ehsani.
Og det er kun et par af de mange eksempler på den bæredygtighedsmentalitet, som Bygmas klima- og bæredygtighedsdirektør håber, at de kan fortsætte med at kultivere:
”Som familieejet virksomhed ligger det i vores DNA at tage ansvar for samfundet omkring os. Og det bliver kun stærkere og bedre af, at alle i Bygma tænker med, så vi kan gøre en endnu større forskel for en mere bæredygtig verden.”
Bæredygtighed
Vi skal blive bedre til at passe på planeten. På naturen. Og på vores virksomhed i fremtiden.
Bliv fremtidsparatBlå bog: Elnaz Ehsani
Elnaz Ehsani er klima- og bæredygtighedsdirektør i Bygma Gruppen, hvor hun har været ansat siden september 2020.
CV:
Klima- og bæredygtighedsdirektør, Bygma Gruppen
2020-nu
Fagleder, bæredygtighed, MT Højgaard
2014-2020
Senior Consultant, Deloitte
2012-2014
Rådgivende ingeniør, COWI
2009-2012
Uddannelse:
Elnaz Ehsani er uddannet ingeniør i bæredygtigt byggeri fra Danmarks Tekniske Universitet.