Fred og frihandel kan vi ikke længere tage for givet. Usikkerheden tager til, og vores forståelse af verden omkring os er under forandring. Vores forbrugere ændrer sig. Og hvis det ikke er nok, så stiger mængden af lovgivning dag-for-dag, som du også skal forholde dig til. Det vil vi gerne hjælpe dig med at navigere i.
Vi oplever det hele tiden. Kriserne ruller ind over os – fra de store kriser som coronakrisen, der satte alt i stå til de mindre kriser såsom Houthi-bevægelsens angreb i Suezkanalen, der omlagde søfarten med flere dage. Og med Ruslands invasion af Ukraine rykkede krigen også til Europa, og vi skal pludselig til at tale om beredskaber og fjender af friheden igen.
Virkeligheden er kompleks, og det tager kun til i fart. Og det stiller større krav til dig og din virksomhed. For hvilket træk skal du foretage næste gang, når spillepladen hele tiden ændrer sig?
Det er dog ikke kun omgivelserne omkring din virksomhed, men også dem, du handler med, der ændrer sig. Forbrugerne bliver mere flydende, og de vil gerne både stå med det fysiske produkt i hånden og handle online, når det passer dem. De stiller større og større krav til miljøet, men er heller ikke blege for at tage imod det gode tilbud.
Strategisk fremtidstænkning er en ny kompetence, som danske handelsvirksomheder skal tillære sig. Hvor vi ikke baserer os på en lineær fremskrivning af fortiden, men kan arbejde med flere scenarier for fremtiden. Hvor vi træffer det næste valg for vores virksomhed, der gør os i stand til at håndtere både forsyningskriser og nye forretningsmuligheder. Hvor vi kan gøre udfordring til mulighed, så vi også i fremtiden kan have de bedste handelsvirksomheder i verden – lige her i Danmark.