Når bæredygtighed rimer på holdbarhed og høj kvalitet
For Nilfisk er bæredygtighed ikke blot en nødvendighed, men en konkurrencefordel. Gennem fokus på holdbarhed, kvalitet og cirkulære løsninger skaber virksomheden produkter, der gavner både kunderne og miljøet.
Nilfisk er en 120 år gammel dansk virksomhed, der producerer professionelle rengøringsløsninger. Sortimentet spænder fra forbrugerstøvsugere til store industrielle og højt specialiserede rengøringsmaskiner. Bæredygtighed er en del af virksomhedens DNA og afspejler sig både i produkternes lange levetid og i virksomhedens strategiske tilgang til bæredygtighed. ”Vi har en lang tradition for at udvikle langtidsholdbare produkter. Holdbarhed og kvalitet rimer rigtig godt på bæredygtighed,” fortæller Malene Thiele, direktør for global ESG og bæredygtighed hos Nilfisk.
To principper for bæredygtighed
Når Nilfisk arbejder med grøn omstilling, sker det ud fra to centrale principper: et videnskabsbaseret princip og et helhedsorienteret princip.
Det videnskabsbaserede arbejde handler om at analysere klimaaftrykket og omsætte indsigterne til mål, der fører til konkrete klimamæssige forbedringer af produkterne. ”Vi tager udgangspunkt i vores viden om vores emissioner,” forklarer Malene Thiele.
Samtidig tænker Nilfisk bredere: ”Vi kigger ikke kun på klima og miljø, selvom det er utrolig væsentligt for os som produktionsvirksomhed, men vi kigger også på sundheden og sikkerheden for brugerne af produktet,” uddyber Malene Thiele.
De to tilgange er fundamentet for Nilfisks Next Gen-produkter, som blev lanceret i 2024. Et af de første eksempler er gulvvaskeren SC550, der kombinerer energieffektivitet, ressourcebesparelser, ergonomi og brugervenlighed.
Bæredygtighed med kunden i fokus
Hos Nilfisk handler bæredygtighed ikke kun om at tage ansvar for klimaet. Det handler i lige så høj grad om at forholde sig til nye forventninger fra kunderne. ”Først og fremmest arbejder vi med bæredygtighed, fordi vi mener, at det skaber værdi for kunderne,” fortæller Malene Thiele.
Ved at udvikle maskiner med lavere ressourceforbrug gør Nilfisk det nemmere for kunderne at reducere deres brugsomkostninger. Det ses blandt andet ved SC550, der bruger op til 27 procent mindre energi end lignende maskiner, og som ved optimal brug kan spare op til 40 procent vand og 60 procent rengøringsmiddel. Maskinen er også udviklet med fokus på ergonomisk fleksibilitet og brugervenlighed, så den kan tilpasses forskellige behov.
Cirkulære løsninger baner vejen for fremtiden
Nilfisk arbejder målrettet mod at nedbringe sit klimaaftryk. I 2024 reducerede virksomheden sine Scope 1 og 2-emissioner med 22 procent i forhold til 2019. Målet er at reducere Scope 1 og 2 med 35 procent inden 2030. Derudover er udledningen af Scope 3-emissioner fra solgte produkter reduceret med 39 procent siden 2021.
For at styrke den grønne omstilling satser Nilfisk på en mere cirkulær forretningsmodel. Et vigtigt tiltag er at udvide servicedelen, så vedligeholdelse og reparation får en større rolle. Målet er at skabe vækst, der i højere grad kan afkobles emissioner. “Når vi servicerer vores maskiner, og kunderne betaler os for det, forlænger vi levetiden. Og det er en emissionsfri indtjening,” forklarer Malene Thiele.
Nilfisk arbejder også på at fremme en lejemodel, hvor kunder i højere grad lejer frem for at eje maskinerne. Det giver bedre kontrol over vedligeholdelsen og sikre en mere ansvarlig ressourceanvendelse.
Samtidig prioriteres brugen af genanvendte materialer højt. I 2024 genanvendte Nilfisk 365 tons plast i produktionen, og målet er at nå 1.280 tons genanvendt plast i 2028. Et konkret eksempel er SC550, som er designet med fokus på genanvendelse, derfor har maskinen blandt andet en mørkegrå farve, som gør det lettere at bruge forskellige typer plast uden at gå på kompromis med æstetikken.