DI Rådgiverne

5 gode råd til at komme i gang med verdensmålene

Den 19. november 2019 afholdt DI Rådgiverne et seminar med fokus på, at komme i gang med verdensmålene - både i egen organisation, og i kundeleverancer. Her får du 5 gode råd til at komme i gang med at arbejde med verdensmålene.

Oplægsholderne på seminaret giver gode råd til, at komme i gang med verdensmålene.

DI Rådgiverne

Tirsdag den 19. november 2019 var over 50 rådgivere på tværs af fagligheder samlet for at blive klogere på, hvordan man kommer i gang med at arbejde med verdensmålene. Her delte fire oplægsholdere deres erfaringer med at komme i gang med at arbejde med SDG'erne.

I videoen kan du høre gode råd fra adm. direktør, Mette Skjold fra SLA A/S, partner Birgitte Kofod Olsen fra Carve Consulting P/S, Advokatfuldmægtig Lone Wandahl Mouyal fra DLA Piper og ejer og bestyrelsesformand Frank Jensen fra Søren Jensen Rådgivende Ingeniør-firma A/S.

I forlængelse af arrangementet har vi samlet fem gode råd til at komme i gang med arbejdet. Dem kan du finde her:

1. Gå bare i gang, også selvom I endnu ikke har en fuldstændig kortlægning

·         Learn-as-you-go - det fulde overblik kommer med tiden

·         Læs verdensmålene og de detaljerede undermål – og vælg for eksempel ét eller to undermål til at starte med

·         Check om I kan bruge de eksisterende værktøjer, som organisationer eller andre virksomheder har offentliggjort

2. Engagér medarbejderne

·         Hold workshops for alle medarbejdere, hør dem for eksempel om, hvad de ville ønske, at virksomheden gjorde

·         Giv de ansatte noget konkret at handle på, for eksempel tre konkrete initiativer

·         Små initiativer har også ret

3. Direktøren skal være klart engageret

·         Gå selv forrest

·         Klarlæg hvad dit og virksomhedens værdisæt er – og kommunikér dette tydeligt

4. Kortlæg kunderne

·         Hvad er kundernes behov og ønsker til jer?

·         Stiller kunderne krav til, at I selv skal være langt på verdensmålene?

·         Har I udarbejdet en business case om, hvordan I kan hjælpe jeres kunder?

5. Det hele starter med en vision

·         Udarbejd en ambitiøs vision, som kan engagere medarbejdere og kunder

·         Hav en vedkommende fortælling - vær bevidst om, hvordan I fortæller, hvad I vil

Kathrine Berge
Skrevet af:

Kathrine Berge

Relateret indhold