DI Rådgiverne

Styrket tilgængelighed af coronatests

Det digitale bureau Adapt var på en samfundskritisk opgave, da de i foråret designede en mere brugervenlig og intuitiv coronahjemmeside, der gav flere danskere adgang til test. Det blev til Coronaprøver.dk, som er blevet benyttet af flere millioner borgere.

Foto: Adapt

I starten af april, da første bølge af COVID-19 rasede, var udvidelsen af den danske testkapacitet et helt centralt værktøj til at få pandemien under kontrol. Opbygningen af testbookingsystemet, der kunne håndtere udfordringen, var i fuld gang, og Adapt blev hyret ind til på en uge at opbygge en mere intuitiv og brugervenlig hjemmeside - coronaprover.dk - så danskerne kunne få lettere adgang til tests.

Casen er et godt eksempel på, hvordan den offentlige sektor har brug for ekspertviden og fleksibilitet fra rådgiverbranchen til at løfte samfundskritiske opgaver. Opgaven krævede ekstra mange ressourcer over en meget kort tidsperiode og højt specialiseret viden.

Kombinationen af opgavens samfundskritiske betydning og det, at alle danskere over tid skulle benytte siden, satte tårnhøje krav til resultatet.

”Målet var at gøre brugerfladen så simpel og forståelig, som overhovedet muligt, sådan at alle danskere nemt ledes gennem bookingsystemet. For at skabe tryghed og genkendelighed hos brugerne, har vi sørget for at designet minder om de øvrige digitale løsninger fra Sundheds- og Ældreministeriet”, siger Senior Digital Designer hos Adapt Mette Gry Schmidt.

Flere millioner danskere har allerede været inde for at booke en tid til test på coronaprover.dk.

Læs mere om Adapts arbejde og casen her.

Casen kort fortalt

Det digitale bureau Adapt har været med til at løse et stort problem i coronakrisen. De har nemlig stået får uformningen af hjemmesiden, coronaprøver.dk. 
Det har hjulpet millioner af danskere til at booke tid til test og dermed lettet en stor byrde i sundhedssektoren.

Relateret indhold