Corona har udfordret onboarding af konsulenter på kundeopgaver, fortæller Patrick Sorrentino, administrerende direktør i Peak Consulting Group.

Foto: Peak Consulting Group
04.02.21 DI Rådgiverne Nyheder

Hvordan onboarder du rådgivere på kundeopgaver i en coronatid?

Behovet for effektivt at få dine konsulenter ombord i kundernes organisationer, er kun blevet større under coronakrisen. Men hvordan skaber du den tillid og de meningsfulde relationer, der får opgaven bedre i mål, når I ikke kan mødes uformelt ved kaffemaskinen?

Onboarding af nye konsulenter på distancen. Det er en udfordring, som mange konsulenthuse og leverandører i disse måneder står overfor.

”Mange konsulenter, der arbejder ud fra hjemmekontoret, har ikke haft mulighed for at få den rette onboarding hos kunden, som opgaven kræver. Udfordringen er særligt stor, hvis konsulenten eller konsulentvirksomheden ikke har en historik med kunden, hvilket tilfører et helt nyt risikoelement til projekter”, fortæller Patrick Sorrentino, administrerende direktør i Peak Consulting Group.

Læs også: Hvordan udnytter du krisens muligheder?

Kundeopgaver udfordret

Coronakrisen gør det svært at onboarde og lede opgaver igennem hos en kunde. Det skyldes, at det er svært at skabe de relationer, konsulenter har brug for at kunne lede mennesker uden det formelle ledelsesmandat og skabe et fortrolige rum til at indsamle information til løsninger.

”Teknologien gør, at vi kan løse opgaver hjemmefra, men når vi som eksterne kommer ind, udgør vi en objektiv og løsningsorienteret part, der har lettere ved at skabe resultater, da vi står uden for organisationens politik og evt. konflikter mellem afdelinger og personer. Vi skal som eksterne rådgivere evne at opnå indsigt og kalibrere os med kundens organisation på en ny måde - helst uden at brænde for mange ekstra ressourcer af”, siger Patrick Sorrentino.

Læs også: Tre skarpe til toplederen

Patricks tre vigtigste takeaways

1. Lav en fysisk fotovæg med ansigter og baggrundsnotater indhentet fra LinkedIn, dialog med kunden og vha. vidensdeling fra kolleger, der har kendskab til kunden

2. Bryd de større opgaver ned i ”fokusopgaver”, så I jævnligt har noget at synkronisere omkring på møder, for herigennem at etablere nogle værn, der gør, at opgaven ikke tager en for stor afvigelse fra den ønskede retning

3. Log på virtuelle møder tidligt og dyrk den sociale snak med de individer, der først kommer ind i mødet. Dette styrker den uformelle dialog og relationsdannelse

Interesseret i et af DI’s netværk?

Patrick Sorrentino er forankret i flere af DI’s netværk. Er du også interesseret i DI’s netværk, kan du se en oversigt herunder og finde det DI-netværk, der passer bedst til dig.

Læs mere: DI har mange netværk - find det, der passer dig

HOLD DIG OPDATERET

Modtag  DI Rådgivernes nyhedsbrev og få information om rådgivningsbranchen, seneste nyt fra den politiske scene, faglig inspiration og invitationer til relevante arrangementer.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret