Ser vi ind i et skifte i consulting?
Katja Lund Schjølin har beskæftiget sig med mange aspekter ved consulting. Alt fra store globale konsulenthuse, små bureauer, selvstændig til senest at starte en ny type consultingenhed hos Wunderman Thompson MAP. Hun ser en ny vækstmulighed imellem marketing og management consulting.
Med en fortid i konsulentvirksomheden Deloitte og det tidligere Vertical Strategy (nu Bain & Company), har Katja Lund Schjølin, Head of Consulting i bureauet Wunderman Thompson MAP, 10 års erfaring fra consultingbranchen i både Danmark og USA.
”Jeg har fået min erhvervsmæssige grundskole i jobbet som managementkonsulent, hvor jeg primært har været beskæftiget med virksomheder inden for kategorien ’Consumer Products’. Det har givet mig nogle værdifulde indsigter og værktøjer, som jeg kan anvende effektivt i dag, hvor jeg er med til at udvikle de bedst tænkelige kundeoplevelser for internationale brands. Hos Wunderman Thompson MAP agerer jeg i et krydsfelt mellem marketing, teknologi og forretningsstrategi”, fortæller Katja Lund Schjølin.
Læs også: 32-årige Cathrine vil til tops i dansk erhvervsliv
Hvorfor lige consulting?
Katja Lund Schjølin brænder for at drive vækst gennem nytænkning.
”Det giver mig et kick at sidde med en udfordring, som jeg skal finde en løsning på - jo mere original, desto bedre. Jeg har en fundamental passion for at løse problemer ved at kombinere analyse og kreativitet i et ’human-centered design’. Consulting blev et karrierevalg for mig, fordi jeg ikke kunne få øje på andre steder med bedre muligheder for at hjælpe virksomheder til at finde den bedste og mest innovative vej til en bedre forretning. Det er essensen af strategi, og jeg er taknemmelig for, at jeg i dag har fornøjelsen af at arbejde sammen med globale virksomheder, der tør at træffe modige valg”.
Hun oplever et skifte i konsulentbranchen, som har været afgørende for, at hun sidder i det job, hun gør i dag.
”I en verden, hvor vi oplever disruption i alle industrier, er det samme naturligvis gældende for management consulting. Verden ændrer sig hurtigt, og vores kunder oplever, hvordan nye ideer kan udvikle sig og betyde ny konkurrence fra hidtil ukendte kanter. Vi skal som konsulenter kunne levere bedre, hurtigere og være på forkant med teknologien. Den sidste del er helt afgørende for at levere sublime kundeoplevelser – og det skal man kunne for at få loyale kunderelationer i sin forretning. Det skifte vi oplever i management consulting i øjeblikket, synes jeg er meget interessant. Der er ved at opstå et sweet spot imellem marketing og management consulting, som vi har stort fokus på”.

Katja Lund Schjølin har på mindre end et år opbygget en intern consulting start-up i den globalt etablerede virksomhed Wunderman Thompson MAP.
Foto: Zine YolalFra entreprenør til intraprenør
Katja Lund Schjølin etablerede sit eget konsulenthus i 2015, hvor hun drev strategiske projekter for C25-virksomheder. Dette blev hendes afsæt for at få tilbuddet om at starte en konsulentafdeling hos Wunderman Thompson MAP.
”Jeg kaster mig gerne ud af min komfortzone. Det er den grundlæggende tilgang, jeg har til min udvikling, personligt som professionelt. Jeg vil hellere risikere at træde lidt ved siden af end slet ikke at flytte mig. Det samme ramte mig, da Wunderman Thompson MAP spurgte, om jeg ville stå i spidsen for en intern start-up – opgaven lød at bygge en consultingenhed”, siger Katja Lund Schjølin.
Når hun ser tilbage på sit valg af uddannelse og de jobs, hun har haft, så giver det mening, selvom det ikke har været så nøje planlagt.
”Jeg interesserer mig for, hvorfor mennesker agerer og træffer de valg, de gør. Og så kan jeg grundlæggende godt lide købmandskab. Dét at lykkes med at sælge en vare, skal man slet ikke undervurdere. Det er en disciplin, som jeg har øvet mig på siden, jeg stod bag bagerdisken som 14-årig. Købmandskab og forbrugeradfærd - her giver min uddannelsesbaggrund inden for økonomi og psykologi rigtig meget mening”.
Læs også: Sådan understøtter du unges ledelsesambitioner
Faglig integritet og flyvehøjde
”En tidligere kollega sagde engang midt i en intens arbejdssituation: ”Verden er ikke perfekt”. Jeg oplevede det som utroligt provokerede, og jeg har aldrig glemt det. Jeg stræber altid efter perfektion. Jeg vil gerne overgå forventninger - hvis ikke, så er der bare andre, der leverer bedre. Jeg prøver at sætte en høj standard for det, vi laver”, fortæller hun.
Som leder skal du ikke sætte for mange barrierer op, så bliver dine medarbejderes potentiale begrænset, påpeger hun.
”Når jeg reflekterer over min karriere og ser på, hvor jeg har udviklet mig mest, så er det, når min leder har vist mig tillid og givet mig plads, frihed og mandat til at afprøve og indfri mit potentiale”, siger Katja Lund Schjølin.
Læs også: Forskellige kompetencer giver bedre resultater
Stol på dit talent
”Jeg anser egentlig ikke mig selv som et større talent end andre, men jeg ved, at jeg er enormt arbejdsom. Jeg kan godt lide at rulle ærmerne op og fortsætte til, at opgaven er løst. Jeg ser muligheder og bliver let begejstret over muligheden for at skabe. Det tænder en energi hos mig, som forhåbentlig smitter af på dem, jeg arbejder sammen med”.
”Jeg tror ikke, at man kan være en menneskelig schweizerkniv. Jeg tror på, at der er noget, man er bedre til end andet. Det skal man turde stole på og arbejde med at dygtiggøre sig indenfor”, slutter Katja Lund Schjølin.
Fakta om Wunderman
- Wunderman Thompson MAP er et digitalt marketingbureau med globale kunder.
- De har specialiseret sig i marketing automation og personaliseret kommunikation.
- De har kontorer i København, Stockholm, Helsinki, Oslo, London, Malaga, Toronto og Bangkok.
- Læs mere om virksomheden på deres hjemmeside.
HOLD DIG OPDATERET
Modtag DI Rådgivernes nyhedsbrev og få information om rådgivningsbranchen, seneste nyt fra den politiske scene, faglig inspiration og invitationer til relevante arrangementer.