De tre founders i The Footprint Firm Jakob Wichmann, Christian Sparrevohn og Anna Søndergaard. Rådgivnings- og investeringsselskabet rådgiver bl.a. virksomheder om bæredygtige løsninger og innovation.

Foto: The Footprint Firm
02.06.21 DI Rådgiverne Nyheder

Sådan bruger du medarbejderaktivisme konstruktivt

Mange medarbejdere brænder for at gøre en forskel i den grønne omstilling, men hvordan bruger du deres ideer konstruktivt til at udvikle forretningen? Christian Sparrevohn fra The Footprint Firm deler ud af sin store erfaring med at implementere strategier for bæredygtighed og medarbejderengagement i danske virksomheder.

Mange virksomheder har et stort og uudnyttet potentiale i, at deres medarbejdere bliver initiativtagere og offentlige forkæmpere Christian Sparrevohn, Co-founder i The Footprint Firm

Ca. halvdelen af alle medarbejdere føler, at de må gå på kompromis med egne værdier på deres arbejde, og kun 22 pct. tør tage dialogen med ledelsen (Kilde: First Chair Group 2020 og de vigtigste pointer er sammenfattet i denne artikel fra Sustain Report).

”Det er nogle vilde tal. De viser, at ledelsens adfærd er afgørende for aktivismens fokus og styrke. Hvis du ikke imødekommer virksomhedspartisanerne, vil de udfordre dig på alle områder, og det er svært at få noget konstruktivt ud af. Du risikerer i sidste ende at miste medarbejdere, og du går glip af dine måske stærkeste allierede i den bæredygtighedsomstilling, din virksomhed står overfor”, fortæller Christian Sparrevohn, Co-founder i The Footprint Firm. Han var oplægsholder på vores webinar Bæredygtighed – har du dine medarbejdere med? 26. maj 2021.

Læs også: Personlig transformation er kodeordet i fremtidens ledelse

Christian Sparrevohn har 16 års rådgivererfaring med organisatorisk optimering, bæredygtighedsstrategi og implementering.

Foto: The Footprint Firm

Læs også: Hvad er fremtidens krav til ledere?

Medarbejderaktivisme rummer store muligheder

Medarbejderaktivisme lyder krævende for ledelsen, men brugt rigtigt får du ifølge Christian Sparrevohn et stærkt ambassadørkorps og en stærkere og mere omstillingsdygtig virksomhed. Vi har spurgt ham hvordan.

Hvordan bruger du medarbejdernes ideer konstruktivt?

Det er vigtigt, at du har et klart billede af, hvilken bæredygtighedsagenda, der er vigtigst for din virksomhed.

“De fleste virksomheder står over for eller er i gang med en afklaring af deres bæredygtighedsfokus. Hvilke klimarelaterede delmålsætninger, vil man stille op? Hvilken vægt skal sociale mål spille, f.eks. relateret til diversitet og menneskerettigheder? Hvilke indsatsområder er væsentlige at fokusere på? De dygtigste virksomheder formår at tage de dialoger med en bred interessentkreds – også medarbejderne. Og når først de overordnede hegnspæle er på plads, vil kolleger på alle niveauer være afgørende for at sikre, at der er kvalitet, substans og realisme i de initiativer, der skal levere resultaterne. Vi ser også, at medarbejderne i mange virksomheder er dygtige til at holde direktionen ærlig og fokuseret i bæredygtighedsarbejdet”, siger Christian Sparrevohn.

Hvordan skal du ikke håndtere medarbejderaktivisme?

Ifølge Christian Sparrevohn skal du passe på med hurtige løsninger. Der skal handling bagved, de hurtige løsninger er kun en start.

“Nogle virksomheder er hurtige til at afvise behovet for involvere virksomhedspartisanerne i bæredygtighedsarbejdet, f.eks. med holdninger til, at behovet ikke er særlig stort, at virksomheden helst skal være upolitisk eller, at underskriften af forskellige hensigtserklæringer må være tilstrækkelig. Hvor komfortable de positioner end kan forekomme, virker de som regel ret dårligt. I hvert fald hvis man har kvikke, engagerede medarbejdere”, siger Christian Sparrevohn.

Hvordan håndterer du de ikke-aktivistiske medarbejdere?

Men hvordan engagerer du som leder de ikke-aktivistiske medarbejdere?

”Ledelsen skal vise, at de oprigtigt værdsætter de medarbejdere, der engagerer sig i at forbedre virksomhedens bæredygtighedsprofil og ikke ser dem som brokkehoveder. Ved at være oprigtig interesseret i at forstå deres positioner og indgå i konstruktiv dialog om konkrete initiativer, vil de i langt de fleste tilfælde kunne udgøre en uvurderlig kompetence i f.eks. grøn omstilling, og det vil sende et signal -  også til dem, der ikke er engagerede - at bidragene er værdsatte, og at f.eks. klimaforandring er så presserende, at vi alle sammen er nødt til at tage det alvorligt. Også når vi går på arbejde. For mange virksomheder vil netop denne form for bevidstgørelse og aktivering af medarbejderne, om de udfordringer vores samfund står over for, være et af de vigtigste bidrag, de overhovedet kan yde”, slutter Christian Sparrevohn.

Læs også: Kan man spille sig til bæredygtig forretningsudvikling?

Christians fire vigtigste takeaways

1. Tag ansvar og se potentialet i virksomhedspartisanerne.

2. Involver dine medarbejdere i alle dele af virksomhedens arbejde med bæredygtighed og italesæt værdien.

3. Gør det let for dine medarbejdere at være konstruktiv aktivist og anerkend dem, der er det.

4. Anerkend at dine medarbejderes behov er forskellige.

Vil du vide mere?

Få endnu flere guldkorn til, hvordan du involverer dine medarbejdere i jeres bæredygtighedsindsats på vores webinar Bæredygtighed – har du dine medarbejdere med?

Se eller gense webinaret her: Bæredygtighed – har du dine medarbejdere med?

Relateret indhold