Alle vores medarbejdere er opdelt i forskellige home zones, og de booker kontorplads i en app, fortæller Michael Rusborg, Managing Director i CBRE GWS Denmark og Norway.

Foto: CBRE
18.03.22 DI Rådgiverne Nyheder

Hybridarbejde: Book dit skrivebord inden du tager på arbejde

Hybride arbejdspladser bruger mindre kontorplads og holder på talenterne. Det viser en ny undersøgelse fra erhvervsejendområdgivervirksomheden CBRE, der selv har indført en app, hvor medarbejderne booker kontorplads.

Fra enmandskontor til storrumskontor 

"I CBRE er vi gået fra faste mødetider og enmandskontor med mange små kontorlokaler og mødelokaler til et mere åbent kontorlandskab med mange forskellige arbejdszoner og mere fleksible arbejdstider", fortæller Michael Rusborg, Managing Director CBRE GWS Denmark og Norway, og understreger, at det er en stor omvæltning for medarbejderne.

"Det er ikke noget, vi bare har indført fra den ene dag til den anden. Det har krævet en klar og tydelig kommunikation, fordi det handler om mennesker og deres adfærd."  

Læs også: 9 ud af 10 virksomheder arbejder mere digitalt end før coronakrisen

Et interessant tal

Virksomheder udnytter historisk 65 pct. af deres kontorplads. CBRE forudser, at det i fremtiden vil stige til 75-80 pct. 

Kilde: How Hybrid Work Will Transform Our Workplaces 

App som konkret værktøj 

CBRE har indført, at alle medarbejdere skal booke plads på kontoret i en app. Her kan medarbejderne se, hvornår deres kolleger er der. Appen er koblet til CBRE’s parkeringsplads, så medarbejderne også kan booke en p-plads.  

"Vi har opdelt medarbejderne i forskellige home zones efter, hvem de har gavn af at arbejde sammen med, og så har de fortrinsret i deres bookinger i de home zones. Appen er åben, så kollegerne kan se, hvem der har booket plads på hvilke dage. Det er vores erfaring, at det fungerer bedst, når medarbejderne kan booke en uge frem ad gangen", siger Michael Rusborg.  

"Vi har sørget for at gøre bookingsystemet fleksibelt, så du f.eks. kan booke en kontorplads og p-plads fra kl. 8-11, og så kan din kollega booke resten af dagen." 

Læs også: Seks gode råd til inkluderende hybridmøder

One size doesn't fit all 

Det tiltag, der virker godt i en afdeling, er ikke nødvendigvis det rette tiltag i din anden afdeling. Og det workplace design, der fungerer godt i CBRE, er ikke nødvendigvis løsningen for din virksomhed.

Indretningen af det fysiske kontor bliver endnu vigtigere i en hybrid organisation, påpeger Michael Rusborg.  

"Indretningen er vigtig på to planer. For det første skal du indrette mange forskellige arbejdsområder fra kreative breakout rooms til stillezoner til fordybning. For det andet bliver det endnu vigtigere at vise, hvem I er som virksomhed i måden, I har indrettet jer på."

Læs også: Hvordan ser fremtidens leder ud? 

Tre key takeaways

Michael Rusborg peger på de tre vigtigste findings i undersøgelsen. 

1. Skab optimale rammer: En hybrid arbejdsplads stiller store krav til ledelsen om styring. Som leder skal du skabe rammerne for, at medarbejderne kan løse arbejdsopgaver og være kreative, men også skabe områder, hvor de kan være sociale. 

2. Udnyt pladsen: Hybride arbejdspladser bruger mindre kontorplads. Til gengæld udnytter de arealerne bedre. Undersøgelsen viser, at virksomheder kan skære ca. 20-30 pct. kontorpladser væk i en hybrid organisation. 

3. Hold på talenterne med fleksibilitet: Fleksibilitet er efterspurgt hos talenterne. Et fleksibelt og kreativt arbejdsmiljø, f.eks. med renseri og mulighed for at tage mad med hjem efter endt arbejdsdag, er alle attraktive add-ons.

Fakta

  • Undersøgelsen er lavet i foråret 2021.
  • 130 virksomhedsledere blandt udvalgte kunder i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA) har besvaret undersøgelsen.
  • Link til undersøgelsen: How Hybrid Work Will Transform Our Workplaces

Relateret indhold