Medarbejderne i konsulentbranchen er under et højt arbejdspres på bagkant af coronakrisen, fortæller Per-Henrik Nielsen, CEO i TimeLog, med afsæt i nyt konsulentbenchmark.

21.04.22 DI Rådgiverne Nyheder

Nyt benchmark: Hvordan går det i konsulentbranchen?

Hvordan performer konsulentvirksomheder, og hvor sætter de deres ressourcer ind? Dyk ned i resultaterne fra TimeLog og SPI Researchs analyse af 540 virksomheder i forskellige lande.

En generel tendens i konsulentbranchen i 2021 er, at den største del af arbejdet bliver leveret hjemmefra.

Benchmarket viser, at det kun er 34 pct. af alt fakturérbar tid, der er ude hos kunden. Det er en kraftig reduktion fra 41 pct. i 2020.

Det har dog ikke påvirket projekt-performance negativt, viser benchmarket.

Læs også: Hybridarbejde: Book dit skrivebord inden du tager på arbejde

Fire centrale tal fra benchmark

  • Gennemsnitligt profitmargin på projekter er 36.5 pct.  
  • Projekter leveret inden for deadline er 80.2 pct.  
  • Faktureringsgrad er på 73.2 pct. Det er det højeste i benchmarkets 15 år  
  • 9.8 pct. omsætning i medarbejdere. Det er 42 pct. højere end i 2020  

Link til benchmark: [2022 Benchmark] Konsulentbranchens KPI'er | SPI Research + TimeLog

Medarbejderne er pressede

Den flotte performance er ikke kommet gratis. Benchmarket afslører, at medarbejderne i konsulentbranchen er under et ekstremt arbejdspres.

“Presset er højt på medarbejderne. Alting kører på pumperne. Branchens kunder er pressede, og det går også ud over medarbejderne. Det har været meget svært for medarbejderne at komme tilbage efter coronapandemien. Der har været en generel holdning i branchen, at vi skal have indhentet alt det tabte. Det betyder, at medarbejdere arbejder meget mere, end de gjorde før krisen,“ fortæller Per-Henrik Nielsen, CEO i TimeLog, der er specialiseret i tidsregistrering, projektstyring og Professional Services Automation-software til konsulentbranchen.

Læs også: Unge skal inspirere rådgiverbranchen

Tre medarbejdertrends

Benchmarket peger især på tre medarbejdertrends.

1. Medarbejderne vil uddanne og dygtiggøre sig, og dermed holde sin markedsværdi

2. Medarbejderne siger op uden at have et nyt job

3. Medarbejderne ønsker en høj grad af fleksibelt i arbejdet

Læs også: Bestyrelsen kickstarter 2022 med anderledes strategiseminar

Brug dine data til at finde fleksibilitet 

Per-Henrik Nielsen opfordrer til, at du forsøger at knytte de hjemmearbejdende medarbejdere tættere til deres team og virksomheden, og du udnytter de data, du har til rådighed meget bedre.

Hvis branchen skal blive bedre til at beholde deres bedste talenter, skal virksomhederne blive bedre til at finde en balance mellem performance, fleksibilitet og personlig udvikling og velbefindende.

Kig f.eks. på, hvor meget dine medarbejdere arbejder i gennemsnit. Hvis du kan fjerne alle de administrative tidsrøvere, kan det også gøre en stor forskel.

“Det er imponerende, hvor hurtigt konsulentbranchen har omstillet sig til at levere remote og bliver ved med at levere til tiden. Jeg kan dog undre mig over, at vi ikke har oplevet mere fleksibilitet i branchen under corona og her bagefter. Jeg tror, det kommer på den lange bane og med mere tillid til at medarbejderne selv kan vurdere, hvordan de leverer bedst og på en måde, der passer til deres hverdag i øvrigt,” slutter Per-Henrik Nielsen. 

Fakta om benchmark

  • Benchmarket er lavet af SPI Research og TimeLog
  • Det er et benchmark af 540 internationale virksomheder - heraf 13 danske virksomheder - ud fra mere end 100 KPI’er
  • Det er 15. år i træk, at SPI Research laver analysen

Link til benchmark: [2022 Benchmark] Konsulentbranchens KPI'er | SPI Research + TimeLog

Relateret indhold