18.05.22 DI Rådgiverne Nyheder

Porteføljeledelse i 2022: Disse trends skal du kende til

Hvordan får du projekter til at lykkes? Hvordan sikrer du, at porteføljen er i tråd med din strategi? I foråret 2022 har Syddansk Universitet og Peak Consulting Group sat ledelse af projekter i Danmark under lup. Vi løfter sløret for nogle af forskningsresultaterne her.

Syddansk Universitet og Peak Consulting Groups rapport udkommer egentlig først til august, men allerede nu kan du få et sneak peak på survey-undersøgelsens konklusioner og tendenser.

Du kan selv besvare survey-undersøgelsen her.

Fakta om survey

  • Der er +500 besvarelser
  • Besvarelserne kommer fra både private virksomheder og offentlige organisationer
  • 30 pct. svarer, at de har over 100 projekter fordelt i flere porteføljer
  • Bag undersøgelsen står Syddansk Universitet (SDU) og Peak Consulting Group

Hvad er de største tendenser?

”Vores survey viser, at der er stor forskel i opfattelsen af, hvem der har det afgørende mandat til at træffe beslutningerne i virksomhederne. Er det topledelsen eller porteføljeledelsen?,” fortæller Henrik Timm, partner i Peak Consulting Group.

Læs også: Hvordan ser fremtidens leder ud?

Fem foreløbige trends

1. Mange projekter er ikke en del af det samlede porteføljeoverblik

2. Medarbejdere efterspørger visuel status på projekter, så de hurtigt kan afkode, hvor langt i processen et projekt er kommet

3. Rammerne for et projekt er enormt afgørende, når et projekt skal lykkes med at opfylde sit formål

4. Mange virksomheder arbejder med flere porteføljeområder, hvor it-området er det største, lige foran strategiske forandringer.

5. Virksomheder og organisationer vil gerne arbejde mere konkret med bæredygtighed i projekter, men mange er ikke kommet så langt i processen

Udover disse fem tendenser er der også tegn på, at projektmodenheden er høj, da der er godt styr på de ledelsesmæssige aspekter i projekterne.

Læs også: Tre bæredygtige trends i 2022

Definitioner i rapporten

Portefølje = en mængde projekter, programmer og initiativer, der ledes, vurderes og prioriteres samlet

Projekter = opgaver, der løses via en midlertidig organisering, ledelse og delegering af ansvar inden for fastlagt omfang, budget og tidsramme

Læs også: Hvad er fremtidens krav til ledere?

Deltag i survey

Du kan selv besvare survey-undersøgelsen, der løber frem til 1. juni.

Link til survey: Projekt- og porteføljesurvey (alchemer.com)

Relateret indhold