Hvordan skaber vi bedre indeklima i folkeskolen her og nu? Det var overskriften på DI Rådgivernes arrangement på Folkemødet 2022.

Foto: Joshua Tree Photography
27.06.22 DI Rådgiverne Nyheder

Hvad har leverpostejmadder, rådgiverviden og en sky tilfælles?

Det var nogle af hovedingredienserne i vores arrangement på Folkemødet, hvor vi satte fokus på dårligt indeklima i folkeskolen, og hvordan rådgiveres viden bidrager til bedre løsninger. Få de vigtigste pointer fra debatten her.

Danske skolebørn går glip af et års undervisning i løbet af deres skolegang på grund af dårligt indeklima. 
 
Problemet er velkendt og dokumenteret af bl.a. ingeniører og økonomer fra rådgiverbranchen. 
 
Den grundige løsning er energirenoveringer, men den løsning lader vente på sig, fordi omkostningerne er meget omfattende. Derfor må vi finde andre løsninger, som er billigere og virker her og nu.  

Det var udgangspunktet for debatten, som vi afholdte sammen med Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) og Danske Arkitektvirksomheder.

Tre fakta om indeklima i folkeskolen

  1. Elever går glip af 30.000 skoledage hvert år på grund af dårligt indeklima 
  2. 93 pct. af skoleklasser har for højt støjniveau 
  3. 9 ud af 10 elever modtager undervisning i klasselokaler med for højt CO2-niveau 

Kilde: Masseeksperimentet 2021

Vi havde opstillet et drivhus med madpakker og skruet på de "rigtige" knapper for at få temperatur, støj, lugt og CO2-niveau så tæt på indeklimaet i skolernes klasselokaler.

Video: Catherina Asferg Andersen

Virksomheder pitchede ideer for et børnepanel 

Tre virksomheder præsenterede i  bedste Løvens Hule-stil deres bud på, hvordan vi med adfærdsdesign og digitale løsninger kan skabe bedre indeklima foran et børnepanel.

De tre virksomheder var startup-virksomheden Canairi og deres gule kanariefugl, der falder om, når indeklimaet bliver for tungt, arkitektvirksomheden CEBRA og deres digitale løsning med sensorer og apps, der sikrer et bedre indeklima og datavirksomheden Åbn, der har skabt SKYEN - en intuitiv løsning til sundt indeklima.  

Helle Bonnesen fra Det Konservative Folkeparti gav sin vurdering fra et kommunalpolitisk synspunkt og formand for Danmarks Lærerforenings arbejdsmiljø og organisationsudvalg, Thomas Andreasen fra lærernes perspektiv. 
 
Peter Noyé, ekspertisechef i bæredygtighed, indeklima og energi i NIRAS, styrede slagets gang og delte ud af sin viden om indeklima.

Læs også: Digitale løsninger skaber bedre indeklima i folkeskolerne

Vores kompetente børnepanel bestod af Rasmus Andersen, Mille Borgen Mikkelsen og Clara Marie Wittendorff fra Danske Skoleelever, og de udpegede virksomheden Åbn og Kristoffer Jensen (th.) til vinder af Børnenes indeklimapris.

Foto: Joshua Tree Photography

Vi afsluttede arrangementet med en #LadOsLøseDetSammen-workshop, hvor vi inviterede skoleaktører og publikum til at tænke med på indeklimaløsninger.

Foto: Joshua Tree Photography

Det ringede ind til gruppearbejde  

Til sidst havde vi en #LadOsLøseDetSammen-workshop med skoleelever, forældre, bedsteforældre, Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening, Skole og Forældre, Realdania, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) og Danske Arkitektvirksomheder. 

Det var mange gode bud på løsninger, bl.a. IoT-sensorer i alle klasselokaler, naturlig ventilation, udeskole, mere elevinvolvering, solfilm på ruderne, emneuge om indeklima, lad elever være omfattet af AM-lovgivning etc.  

Vi samler workshoppens arbejde og de gode cases i et idékatalog, som vi deler, når det er klar. 

Lad os løse det sammen

DI Rådgiverne samler løbende alle de gode eksempler på, hvordan rådgivere og deres kunder sammen gør en forskel, når løsningerne på samfundets store udfordringer skal findes. Det gør vi i vores caseunivers og på sociale medier under #ladosløsedetsammen.    

Relateret indhold