Partnerskabshuset Krydsfelt og Carve Consulting har lanceret en spritny rapport om, hvordan du lykkes med at skabe god kemi i dine partnerskabsrelationer.

Foto: Lasse Alfastsen
22.06.22 DI Rådgiverne Nyheder

Sådan får du succes med dine partnerskaber

Hvordan lykkes du med at etablere og vedligeholde stærke relationer? Det har Partnerskabshuset Krydsfelt og Carve Consulting dykket ned i en ny undersøgelse. Få hovedpointerne her og download den fulde rapport.

Vi må supplere klassisk forhandlingstaktik med moderne relationsteknik, hvis vi skal lykkes med at gøre partnerskaber til god forretning, der skaber bæredygtig forandring Jesper Mørk Hovgaard, adm. direktør i Partnerskabshuset Krydsfelt

Fremtiden kalder på samarbejde

Krigen i Ukraine, klimaudfordringerne, sundhedskrisen og presset på velfærdssamfundet har acceleret behovet for samarbejde, hvis vi skal lykkes med at løse de store udfordringer for vores samfund.

Det mener Jesper Mørk Hovgaard og Lasse Alfastsen fra Partnerskabshuset Krydsfelt.

”Hvis du som virksomhed vil være relevant i dag og i fremtiden, skal du turde sætte komplekse problemer i fokus i stedet for jer selv og arbejde som én af flere parter på at løse udfordringerne. For så er du til stede i en verden, hvor kunderne og forbrugerne finder jer relevante”, fortæller Lasse Alfastsen, strategisk direktør og medstifter i Partnerskabshuset Krydsfelt.

Læs også: Porteføljeledelse i 2022: Disse trends skal du kende til

Bag undersøgelsen står Jesper Mørk Hovgaard og Lasse Alfastsen fra Partnerskabshuset Krydsfelt og Birgitte Kofod Olsen fra Carve Consulting.

Foto: Allan Ehrenreich Mortensen

”Vi synes, der manglede en samtale om de gode relationer i partnerskaber, og derfor har vi undersøgt, hvad der helt præcist skal til for at skabe gode relationer. Kort sagt fandt vi, at jo mere komplekse partnerskaber er, desto mere afgørende bliver det, at de gode relationer er på plads, og at parterne arbejder aktivt med at vedligeholde relationerne”, fortæller Jesper Mørk Hovgaard.

Læs også: Do’s and don’ts i partnerskaber

Tre vigtige pointer fra rapporten

  1. Kemi mellem mennesker er ikke tilfældig. Der er grundregler, vi kan følge.
  2. Jo mere komplekst et partnerskab er, desto vigtigere bliver de gode relationer.
  3. Klassisk forhandlingstaktik skal suppleres af moderne relationsteknik i partnerskaber.

Lasse og Jesper fortæller, hvad der er den største trend indenfor partnerskaber lige nu.

Den hemmelige ingrediens

God kemi i partnerskaber er afgørende for at lykkes med at skabe reel forandring.

I rapporten har Partnerskabshuset Krydsfelt og Carve Consulting identificeret nogle fællesnævnere inden for god kemi, som alle bygger på tre værdier:

”Skåret helt ind til benet viser undersøgelsen, at god kemi kommer af respekt, empati og mod. Respekt handler om ydmyghed og indsatsvilje. Empati handler om nysgerrighed og tålmodighed, og mod handler om ærlighed og tillid. Enhver kvalificeret samtale beror på det rette ordforråd, så med undersøgelsen her bidrager Partnerskabshuset Krydsfelt og Carve Consulting med en terminologi for det aktive arbejde med relationer i partnerskaber. Det er vi glade og stolte over at kunne dele med feltet”, siger Lasse Alfastsen.

Læs også: Nyt benchmark: Hvordan går det i konsulentbranchen?

Fakta om rapporten

  • Undersøgelsen bygger på interviews med 23 personer om deres erfaringer fra krydsfeltet mellem civilsamfund, fonde og erhvervsliv.
  • Læs hele undersøgelsen her.

Lad os løse det sammen

DI Rådgiverne samler løbende alle de gode eksempler på, hvordan rådgivere og deres kunder sammen gør en forskel, når løsningerne på samfundets store udfordringer skal findes. Det gør vi i vores caseunivers og på sociale medier under #ladosløsedetsammen.  

Relateret indhold