Frederik Riber Larsen driver virksomheden Arriber, der hjælper danske virksomheder ind på det spanske og tyske marked. De tre partnere rekrutterer internationale eksportkonsulenter til Arriber gennem deres internationale netværk fra universitetet og tilbyder kvalificeret arbejdskraft til dansk erhvervsliv.

Foto: Simon Holm Madsen
27.09.22 DI Rådgiverne Nyheder

En dårlig velkomst spænder ben for udenlandsk arbejdskraft i Danmark

Rådgiverbranchen skriger på kvalificeret international arbejdskraft. Derfor er det meget uhensigtsmæssigt, at vi i Danmark har gjort det så svært for udenlandske studerende og medarbejdere at etablere sig, skriver Frederik Riber Larsen i et debatindlæg.

September er også kendt som Welcome September. Det er en indsats, hvor vi i Danmark sætter fokus på den gode modtagelse af internationale studerende og medarbejdere.

Men hvordan tager du godt imod? Først må vi forstå udfordringerne for at komme med løsningerne.

Læs også: Expats tilvælger Danmark på arbejdsvilkår - og dumper os på social tilknytning!

Det er svært at etablere sig i Danmark

Mange internationale studerende og medarbejdere får en hård start på det danske arbejdsmarked. Det er svært for dem at bosætte sig, starte på studiet, få et arbejde, skabe sociale relationer, forstå kulturen og integrere sig.

Det er egentlig virkelig uhensigtsmæssigt, at vi i Danmark har gjort det så svært for internationale studerende/medarbejdere at kunne etablere sig i Danmark. De vil nemlig rigtig gerne hjælpe til og løfte danske virksomheder til nye luftlag via deres unikke kompetencer.

Hvem er de? Det er mine internationale klassekammerater, som jeg refererer til. De vil rigtig gerne give den gas på det danske arbejdsmarked og bidrage med deres sproglige kompetencer, kulturforståelse, diversitet og hjemlige netværk.

Læs også: Fem gode råd: Sådan lykkes du med talentdagsordenen

Frederiks fem gode råd til den gode velkomst

1. Onboard den internationale medarbejder på en måde, som er i øjenhøjde

2. Tilbyd sociale aktiviteter, så den internationale medarbejder føler sig inkluderet og velkommen samt får mulighed for at skabe sociale relationer på arbejdspladsen efter arbejdstiden

3. Lav en deltidskontrakt på 10-12 timer om ugen til dine internationale studerende for at imødekomme kravet om, at de kan få SU

4. Sæt dig ind i de internationales udfordringer og stil dit og virksomhedens eget netværk, kompetencer og motiverede ledere til rådighed

5. Inddrag de internationale studerendes hjemlige netværk, da det også kan blive en fordel for din virksomhed

I knivskarp konkurrence med udlandet

Hvor mange virksomheder i Danmark efterspørger netop de kompetencer?

Det gør helt præcis 49 pct. af danske virksomheder, som vil ind på et nyt marked (Copenhagen Business Academy, survey). Sproglige og kulturelle barrierer er alt for ofte forskellen mellem fiasko eller succes, når en dansk virksomhed træder ind på nye markeder.

Hvis vi misser den gyldne mulighed og ikke byder de internationale studerende velkommen i danske virksomheder, vil vi gå vi glip af øget diversitet, ny viden, unikke kompetencer og fra et økonomisk perspektiv: eksportordrer i milliardklassen og skatteindtægter. Der må simpelthen handles på lige netop denne problemstilling hellere i dag end i morgen.

Læs også: MIT students deliver results and new knowledge to Danish companies

Ambassadører for dansk erhvervsliv

Denne problemstilling var én af årsagerne til, at jeg stiftede og lancerede konsulentvirksomheden Arriber sidste år. Idégrundlaget var egentlig at bygge bro for danske virksomheder til nye markeder via internationale studerendes kompetencer og netværk.

Men som verdensbilledet har udviklet sig, kan jeg se og fornemme, at vi hos Arriber også har en unik mulighed for at bygge bro mellem danske virksomheder og internationale studerende.

Jeg ser det som en win-win-win-situation, der er favorabel for dansk erhvervsliv, internationale studerende og Danmark som land.

Hvad med fremtiden? På sigt kan vi ikke finde bedre ambassadører for dansk erhvervsliv end netop internationale studerende og medarbejdere, som trives i Danmark.

Fakta om Arriber

Arriber rådgiver virksomheder om internationalisering før, under og efter internationaliseringsprocessen med kendskab til lokalt sprog, kultur og fokus på virksomhedens potentiale i et nyt marked.

Arriber hjælper også danske virksomheder med at skabe kontakt til internationale studerende, da de tre stiftere selv er studerende og har ambassadeerfaring fra Berlin og Barcelona.

Læs mere om Arriber her.

Skrevet af:

Frederik Riber Larsen, Chief Vision Officer, Arriber

Relateret indhold