Fra forsinket til frontløber: Mads’ første dag hos Maersk og vejen til konsulenttoppen
Hvordan opfører fremtidens rådgiver sig, og hvad er der krævet af hende? Hør svarene fra konsulenthuset Thursdays partner, Mads Brønden Wijngaard. Få også svaret på, hvordan virksomheden på sit andet år allerede har omsat for over 40 mio. kr. i 2023.
Journalisten bliver mødt i døren af Thursdays partner, Mads Brønden Wijngaard, der netop er kommet tilbage fra et besøg hos en virksomhed i energisektoren. Thursday har siden 2022 arbejdet med strategieksekvering, forretningsudvikling, forretningstransformation og meget mere, og Mads var ude for at høre, hvordan virksomheden vil lykkes med at blive en succes. Og om Thursday overhovedet kunne hjælpe dem med det.
”Jeg mærker tydeligt, at virksomheder forventer, at vi er tydelige, ærlige og transparente; vi skal give push back på de ting, som kunder præsenterer for os.”
Mads mener, at det er ude at trit med tiden at hyre rådgivere til blindt bestillingsarbejde, fx at finde en besparelse på et par millioner her eller der. I dag er det vigtigt, hvordan den forbedring bliver opnået. Så det er altså ikke bare bliver ”ind med grønthøsteren. Nu skal vi skære 10% af omkostningerne,” som Mads forklarer.
I stedet mener Mads, at rådgiveren skal rådslå, altså diskutere et problem fra forskellige synspunkter: Hvilke scenarier skal overvejes? Og måske er det ikke altid værd at gå efter de sidste procenter, fordi omkostningerne vil være for store. Vi er langt forbi regnearket.”
Sendt til tælling
Mads begyndte sin erhvervskarriere som shipping-elev og blev senere topleder i Maersk. Han havde sin første dag i den hæderkronede danske shippingvirksomhed i 1996.
Knægten, der oprindeligt stammer fra Nordjylland, var ikke vant til at bevæge sig rundt i København. Og der stod han. Med linje 18 fra Nørrebro til Nordhavn – og videre derfra til Maersks hovedsæde på Esplanaden. Men pludselig punkterede bussen. Og så måtte han ellers løbe afsted i sit nykøbte jakkesæt. Det han havde på til sin konfirmation var blevet for småt.
”Jeg kom for sent til min første dag hos Maersk. En virksomhed hvor arbejdstiden var fra 8.30 til 17. Du måtte gerne komme før og blive senere, men du var der fra 8.30 til 17. Og jeg træder for sent ind i receptionen den allerførste dag,” fortæller Mads
Dengang var receptionen hos Maersk ikke besat af et servicemindet og kundeorienteret personale, som gerne hjælper.
”Det var pensionerede kaptajner, som havde sejlet i 25-30 år. Manden bag skranken kiggede op og ned ad mig. Løftede røret og sagde tørt: ”Den sidste er kommet nu, skal jeg sende ham ind?” Mads griner lidt og fortsætter: ”Man lærer at møde til tiden. Det har jeg taget med mig. Jeg bakker også stadig ind, når jeg kører i bil. Jeg kigger heller ikke på telefonen på vej ned ad trappen. Jeg holder i gelænderet. Og jeg tager altid trappen som Hr. Møller. Han havde kontor på 6. sal. Og manden var altså godt op i 90'erne.”
I dag er jakkesættet og konsulentskoene skiftet ud med udtrådte New Balance-sneaks, jeans, flettet læderbælte, og selvom skjorten er hvid, er de øverste knapper åbne, for ”slipset ligger gemt væk i skuffen til konfirmationer og bisættelser,” som Mads udtrykker det.
Barbér dog den ged
Mads’ største erhvervsmæssige udfordring og succes i Maersk var implementeringen af et Lean 6 Sigma-mindset. Her var fokus på, at enhver brug af ressourcer, der ikke skaber værdi for slutkunden, betragtes som spild og elimineres. Maersk trænede samtlige medarbejdere i denne procesforståelse og investerede mange millioner i projektet.
”Jeg var simpelthen nødt til at se, om jeg kunne være med til at rulle det ud globalt. Jeg skulle indgå i et ledelsesteam med tre andre kolleger, som var meget ældre end mig og væsentligt længere fremme i deres karriere, end jeg var. Det er så absolut en af de roller, hvor jeg har lært mest. Viden som jeg bruger dagligt i mit arbejde i dag. Og tænk at kunne implementere et fuldstændigt nyt mindset i en 100 år gammel virksomhed. Virkelig sjovt. Virkelig hårdt. Og meget, meget lærerigt.”
Når Mads rådgiver topledere i dag, gør han opmærksom på, at de selvfølgelig skal være med ude på fabriksgulvet og i lagerhallen – men de skal også kigge på plantegningen. Ofte glemmer topledere at arbejde på systemet og ikke kun i systemet. Det var en af de åbenbaringer, Mads fik da Lean 6 Sigma blev implementeret i Maersk.
”Lad os sige, der går ged i den nede i regnskab. Men så ryger geden bare videre, hvis der ikke er et system til at indfange den. Og så spreder geden sig bare ud i hele organisationen. Der bliver aldrig arbejdet med, hvad hovedårsagen er. Og du ender med at fikse problemet i små lommer. I stedet for at bevæge dig tilbage og sige: Okay, hvor begynder problemet?”
Taxametertimer og tillid
Ønsket om at være tæt på kunderne og forstå deres problemer er stort hos Mads. Også når der ikke nødvendigvis er et projekt eller en opgave.
”Jeg er sikker på, at vi og mange andre rådgivningsvirksomheder bruger store kræfter på at tage telefonen, når nogen ringer og siger, at de vil gerne tale med dig om dette eller hint. Også selvom det ikke er en konkret opgave.”
Også selvom taxameteret ikke tæller?
”Altid. Det er aldrig et spørgsmål, om taxameteret tæller. Hverken i professionelle relationer eller i personlige relationer.”
Men nogen ville jo sige, at det er en rigtig dårlig business case.
”Det tror jeg simpelthen overhovedet ikke på. For investerer du i det menneske, der sidder overfor dig. Bliver der skabt tillid. Og den dag der måtte være et problem, som skal løses. Som man er villig til at betale for. Så er du nok på listen over folk, der bliver spurgt. Og selv hvis du ikke er på den liste. Så har du hjulpet den person med at blive klogere på et eller andet alligevel.”
Strategien ser da også ud til at betale sig. Thursday har været i gang i to og et halvt år og rundet en omsætning på lige over 40 millioner sidste år.
Det begyndte med Adam
Halvdelen af Thursdays godt 40 ansatte er enten lige omkring 30 eller under 30 år. Den anden halvdel beskriver Mads som erfarne folk, der træner, motiverer og støtter den næste generation af konsulenter. Det er også en tradition, Mads bærer med sig fra sin tid i Maersk.
I Maersk havde Mads tidligt i sin karriere en chef, der hedder Adam. Og det var Adam, der tog en chance med den unge og uprøvede Mads og fik ham ind i Maersks store og krævende Lean 6 Sigma-projekt.
”Han sagde til mig: ”Okay, nu er du godt nok væsentlig yngre end de andre, der sidder i det her ledelsesteam, men jeg tror på dig.”
Det prøver Mads at give videre til de næste generationer på arbejdsmarkedet. Sponsorship kalder han det, hvilket betyder, at nogen er villig til at tage en kamp for dig.
”Da jeg begik fejl, så var der en, der havde min ryg og sagde, prøv at høre her, Mads er jo i gang med at blive dygtigere for at fylde den her rolle. Adams kampe for mig var altafgørende og grunden til, at jeg sidder, hvor jeg sidder i dag. Det vil jeg gerne give videre til næste generation af konsulenter.”