Den moderne konsulent er ikke svingdørsarbejder
Hvordan ser konturerne af en moderne konsulent ud? Peter Müller fra management consulting-bureauet A-2 stiller i denne artikel skarpt på netop det. For kunderne har ændret sig over de seneste år – og ligeså må konsulenten.
Hvad er moderne konsulenter? DI Rådgiverne har sat Peter Müller fra A-2 i stævne for at få svar – og samtidig lære af hans personlige historie. Peter Müller er managing partner og har 30+ års it-erfaring fra kunde- og leverandørsiden, typisk fra organisationer med stor kompleksitet, fx sundhedssektor, luftfart og den slags.
”En moderne konsulent samarbejder med kunden i øjenhøjde. Og selvom det kan lyde som en floskel på en eller anden måde, så har vi konsulenter været vant til at møde kunder, som ikke matchede os fagligt. Men mange kunder har faktisk fået en faglighed selv, som man skal sørge for at matche og sætte i spil”, fortæller Peter Müller.
Du skal vide, hvad du ikke ved
For godt 2.500 år siden gik – ifølge samtidskilder – en græker med opstoppernæse og måne ved navn Sokrates rundt og sagde ”Den eneste sande visdom er at vide, at du ikke ved noget." Den sandhed brygger Peter Müller videre på i dag fra A-2’s kontor på Jægersborg Allé i Charlottenlund.
”Jeg havde engang en opgave for Folketinget, hvor vi skulle lave en såkaldt governance model og målarkitektur. Folketinget havde til den videre opgaveløsning brug for it-systemarkitekter, som vi ikke kunne levere. Derfor mente jeg, at Folketinget var bedre stillede med at give hele opgaven til et konsulentfirma, der kunne stille med den fulde pakke,” fortæller Peter Müller og læner sig frem i stolen og fortsætter:
”For at have fagligheden i orden handler også om at erkende, hvor du ikke har den i orden. Og det kan godt være, at jeg mistede lidt på den korte bane. Men på den lange bane har jeg faktisk fået noget bedre, fordi jeg accepterede, at jeg ikke prøvede at levere noget, jeg faktisk ikke kunne.”
Respektér folks faglighed
Før Peter Müller blev konsulent, arbejdede han bla. som faglig arkitekturansvarlig hos Scandinavian IT Group (SIG) – trods en manglende it-uddannelse i bagagen.
Virksomheden var et datterselskab i SAS-koncernen med over 1.200 ansatte og leverede It-løsninger til den internationale luftfartsindustri. I 2003 blev SIG opkøbt af Computer Sciences Corporation (CSC), som var en af datidens førende leverandører af it-services. Peter Müller så fra sidelinjen, hvordan opkøbet blev afsporet af en mangel på respekt overfor folks faglighed:
”Medarbejderne blev glemt. Man satte ikke folks faglighed ind i det nye. For SAS-data-medarbejderne kom med en meget specifik airline-viden og en glæde ved at skabe airline-løsninger og -produkter. Men der var bare ikke den glæde i CSC. I CSC handlede alting mest om at outsource store opgaver. Det var en anden virkelighed, hvilket skabte stor frustration. For kernen for mange mennesker er jo den faglighed, de har.”
Hvordan imødekommer man det problem?
”Man skulle nok have spurgt: Hvordan skulle folks faglighed egentlig bruges i det nye sted? Og hvad er meningen med deres faglighed fremadrettet? Det havde vi ikke fokus på.”
Det skal jeg ikke bruge mit liv på!
Efter CSC købte SIG og fik Peter Müller med i tilgift, blev han ansvarlig for CSC's leverancer til SKATs moderniseringsprogram, ”et kæmpe program”, og var både løsnings- og programdirektør, hvor konsulenter dårligt nok nåede at komme ind af svingdøren, før de skulle ud igen.
”Jeg havde både det faglige og det ledelsesmæssige, men jeg sad og sloges lige så meget ind i virksomheden, som jeg sloges med kunder om at få leveret med ret kvalitet. Samtidig så oplevede jeg, at konsulenter var bare sådan nogle, vi brugte løs af. Vi tog dem ind og så ud igen. Jeg blev superirriteret og kom hjem en aften og tænkte, at det skal mit liv ikke bruges på!”
Så Peter Müller sagde derfor op uden en plan B. Men måtte ikke vente længe på det næste. Det gik stærkt – og efter en snak med Lars Rasmussen fra A-2, fik han et tilbud – helt uforpligtende:
”Lars sagde, at jeg kunne prøve stillingen af. Og jeg tænkte, at det kunne være ret sjovt at være et lille sted og bygge det op. Og nu har jeg 17 års erfaring som partner her i A-2”, fortæller Peter Müller med et smil.
Hvor skal vi hen, du?
Efter en karriere på over 30 år og mange givende oplevelser, har Peter Müller udviklet den filosofi, at den gode rådgiver følger og navigerer i forhold til kunderne virkelighed og faglighed.
For i takt med at kunder tilegner sig flere kompetencer, kræver det, at konsulenten tager et ansvar for at forstå kundens virkelighed – frem for at tage udgangspunkt i sin egen konsulentvirkelighed.
”Jeg har oplevet konsulentens trekantsdrama alt for ofte; hvor konsulenten kommer til at stille for store krav til leverandør, som også kunden har svært ved at efterleve. I stedet skal vi være eller hen til et sted, hvor den moderne konsulent accepterer kunden og involverer sig mere personligt for at trække kunden i en retning. Det, ved jeg, gør forskellen”, siger han og tilføjer:
”Den moderne konsulent skal altså ikke blot fortælle hvordan, noget skal gøres – vi skal skabe resultaterne sammen med kunden. På den måde kommer vi så tæt i samarbejdet, at vi kan sidde sammen i kantinen, og ikke kun ser hinanden som et pitstop eller som en svingdørskonsulent.”