07.11.24 DI Rådgiverne Nyheder

Giv mere tilbage, end du tager

Verden brænder, naturen nedbrydes og samtidig vokser social ulighed og spændinger. Presset stiger på arbejdsgivere for at vise, at de bidrager positivt; giver mere tilbage til samfundet, end de tager. Derfor er to erfarne profiler med rødder i henholdsvis forskning og konsulentverdenen gået sammen i det nye bureau Netsocietal. De vil hjælpe kunder med at skabe målbart og mærkbart samfundsaftryk.

Et halvt år har de været i gang. Nok til at mærke, at ideen holder. Virksomheden er kommet godt fra start med projekter for bl.a. Novo Nordisk Fonden, LEO Fondet, Realdania By & Byg, Dansk Industri og Bygherreforeningen. Så godt fra start, at virksomheden netop har indviet deres helt eget kontor i centrum af København. Her har Agnes Günther og Torben Bundgaard Vad, som er stifterne bag det nye bureau, Netsocietal, indrettet sig med et kontor oppe under taget. På det københavnske kontor er der tænkt genbrug og genanvendelse ind overalt, fra gulve og vinduer, borde og stole til kaffemaskine og køkkenservice. For genbrug er guld hos Netsocietal.   

”Ingen kan fortsætte med at drive forretning, som vi har gjort. Markedet fungerer ikke. De gode eksempler på nytænkning og løsninger mangler skalering og bliver derfor ikke implementeret. Der mangler indsatser langs hele værdikæden på både producent- og kundesiden. Det kræver økonomiske incitamenter og en ny strategisk tilgang,” siger Agnes Günther, der har en international forskningskarriere bag sig, senest fra USA. Virksomhedens formål er at hjælpe virksomheder, organisationer og fonde med at skabe det, de kalder et netsocietal aftryk. 

Hvad betyder netsocietal? 

Netsocietal er koblingen af to begreber: Netpositiv og Societal impact. Idéen bag virksomheden springer ud af visionen om og behovet for at kunne skabe et netpositivt samfundsmæssigt aftryk; altså at du giver mere, end du tager. Agnes Günther og Torben Bundgaard Vad tror på, at de fleste virksomheder, fonde og organisationer kan opnå en positiv indvirkning på samfund, miljø og økonomi – samtidig med, at de selv styrker deres egen levedygtighed

”Netpositivitet er komplekst og kræver solid og uafhængig viden at skabe. Skal du måle netsocietal impact har du behov for uafhængig dataanalyse, forståelse for og oversættelse af den nyeste forskning og strategisk rådgivning. Som markedet er i dag, så er der simpelthen noget i stykker, som skal fikses,” fortæller Torben Bundgaard Vad, der også har forskningsmæssige meritter, men som er mest kendt for de seneste 15 år at have stiftet og opbygget AI- og datavirksomheden Damvad Analytics, der blev solgt til en hollandsk venturefond i 2022. 

Udfordringerne i markedet og specifikke problemstillinger  

Men hvad er det, som Netsocietal vil ændre – sådan helt konkret? Netsocietal fremhæver selv tre forretningsområder: cirkulært byggeri, sunde og levedygtige byer samt naturbaserede løsninger: 

”I byggeriet er der behov for at fikse udfordringer med især logistik og prissætning samt dokumentation, så handlen med genbrugsmaterialer kan vokse. I byerne kan udfordringer som demografiske ændringer og kulturelle transformationer løses gennem data, informeret beslutningstagning og samling af forskellige interesser. Og for naturen er der behov for at afveje hensyn, så der er plads til både solcelleparker og vindmøller, samtidig med at lokalsamfund stadig kan opretholde gode levevilkår,” fortæller Agnes Günther 

Giver du tilbage? 

Netsocietals rådgivning og analyse baseres på holistisk og systemisk tænkning. For Netsocietal handler det om, hvordan virksomheder kan vise overfor sig selv, deres kunder og samfundet, at verden er et bedre sted, fordi de eksisterer. 

”Men det kræver, at man tør forholde sig til den faktiske kompleksitet og omfavne usikkerheden i verden – og ikke stiller sig tilfreds med en forenklet og lineær rådgivning eller den forskning, som enten ikke er tilstrækkelig eller ikke hurtigt nok kan oversættes til handling,” fortæller Agnes Günther. 

”Vi tager det bedste fra forskningsverdenen ved at være metodestærke, etisk-visionære og uafhængige og blander det med det bedste fra konsulentverdenen ved at have fokus på at hjælpe kunderne med at skabe netpositive bæredygtige forretningsmodeller og markeder, de kan tjene penge på. Det har vi de bedste forudsætninger for med vores baggrund i de to verdener og synergierne i vores samarbejde,” afrunder Torben Bundgaard Vad. 

Relateret indhold