DI Service Analyser

Rekrutteringsudfordringer i servicebranchen

Servicebranchen risikerer at miste medarbejdere, der har hænderne skruet rigtigt på

Hvem er servicebranchens medarbejdere? Og kan branchens virksomheder skaffe de medarbejdere, som de har brug for i fremtiden?

Det giver DI Service svar på i en ny analyse af branchens rekrutteringsudfordringer.

Analysen viser blandt andet, at servicevirksomhederne fastholder mere end hver fjerde medarbejdere over 30 år, og det er højt i forhold de yngre medarbejdere i branchen. Desuden beskæftiger branchen primært faglærte og ufaglærte medarbejdere.

Samtidig viser analysen, at mange af branchens faglærte medarbejdere med teknisk mindset og hænderne skruet rigtigt på har rundet de 50. Det betyder, at branchens virksomheder inden for de kommende 10 til 15 år har udsigt til at miste medarbejdere med en teknisk og praktisk forståelse.

Derfor er der god grund til, at branchens virksomheder uddanner faglærte, eksempelvis som voksenlærlinge og eventuelt inden for de branchespecifikke uddannelser.