Dialogmøde om forslag til nye krav til Servicenormen
Bestyrelsen i Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA) ser ind imellem sager i medierne, hvor der kan sås tvivl om, hvorvidt medlemsvirksomheder lever op til kravene i Servicenormen. Det handler om krav til ordentlighed - som professionel virksomhedsdrift, overenskomstmæssig aflønning og overholdelse af gældende lovgivning.

Servicenormen tjener flere formål for SBA’s medlemmer. Normen skal sikre, at alle medlemmer i SBA konkurrerer på lige vilkår. Og samtidig skal den bidrage til at skabe tillid hos vores kunder ved at være løftestang i branchen og sætte baren for ordentlighed og professionalisme.
Bestyrelsen har derfor arbejdet med en række ændringer af kravene i Servicenormen, som vil hjælpe virksomheder med at undgå den slags situationer.
Det er både vigtigt, at alle lever op til normen. Men også vigtigt, at dem som ikke er helt i mål, får hjælp til at komme i mål, så det bliver overkommeligt at overholde normen. Sekretariatet er derfor altid behjælpelig med at komme på helt plads med de administrative krav.
Bestyrelsen er interesseret i at få input til forslagene fra SBAs medlemmer og inviterer derfor til dialogmøde om forslagene mandag den 20. marts 2023 kl. 16.00-17.30 på Teams.
På mødet fortæller bestyrelsen om tankerne bag forslagene til de nye krav. Det drejer sig bl.a. om:
- Tjek af overenskomstmæssig aflønning
- Tjek af proces for kontrol af arbejdstilladelser og sikkerhedsgodkendelser, indbetaling af A-skat og dokumentation for identitet
- Tjek af at underleverandører lever op til kravene i Servicenormen til underleverandører
- Tekniske formuleringer der muliggør skift af uvildigt kontrolorgan
- Indførsel af egenbetaling af audit ved afbud senere end 8 dage før et aftalt besøg.