Generel information

På denne side finder du et overblik over de praktiske informationer du skal vide om ansættelsen af en lærling. Dette inkluderer at følge op på lærlingens oplevelser samt at søge om godtgørelse hos diverse kompetencefonde.


Hvilke muligheder er der for godtgørelse?

Bemærk venligst, at der er forskellige ansøgningsfrister og procedurer for VEU-godtgørelse, SVU og kompetencefonden.

SVU skal ansøges inden kursets start, dog tidligst 13 uger før uddannelsen med SVU begynder. Der kan ikke søges med tilbagevirkende kraft. Yderligere oplysninger findes her.

VEU-godtgørelse udbetales automatisk efter afholdelsen af kurset, når det er bekræftet i tilmeldingen på voksenuddannelse.dk, at medarbejderen får løn under uddannelsen og opfylder øvrige kriterier for at modtage løntabs godtgørelse.

Kompetencefonden yder tilskud til kurser, hvor ansøgningen til fonden modtages senest 3 måneder efter kursets afslutning.

Hvordan er erhvervsuddannelserne opbygget

En erhvervsuddannelse består af to forløb: et grundforløb og et hovedforløb. Mens grundforløbet foregår på en erhvervsskole, veksler hovedforløbet mellem praktik i en virksomhed og skoleundervisning.

Grundforløbet
1. del af grundforløbet
På grundforløbets første del modtager eleven undervisning i erhvervsfag, grundfag og valgfag. Erhvervsfagene omfatter emner som arbejdspladskultur, samfund og sundhed samt praktikpladssøgning. Der undervises også i praktiske og teoretiske fag, der er specifikke for den valgte fagretning. Grundfag kan omfatte dansk på niveauer som C eller E.

Valgfagene på grundforløbet er mangfoldige og kan inkludere ekstra grundfag som matematik, samfundsfag eller engelsk samt ikke-obligatoriske fag og fag på et højere fagligt niveau.

2. del af grundforløbet
Efter første del følger anden del, hvor undervisningen er målrettet mod hovedforløbet på den valgte uddannelse. Målet er, at eleven opnår de nødvendige kompetencer for at fortsætte til hovedforløbet. Fagene på anden del omfatter uddannelsesspecifikke fag, grundfag og valgfag, ligesom på første del.

Hovedforløbet

Efter grundforløbet følger hovedforløbet, som kræver en uddannelsesaftale med en virksomhed. Hovedforløbet kan bestå af flere trin og specialer, og længden varierer typisk op til 3,5 år. Det består af praktik i en virksomhed og skoleophold, hvilket muliggør koblingen mellem teori og praksis. Antallet af skoleophold varierer afhængigt af uddannelsen.

Praktik - mødet med erhvervslivet
Praktikken udgør en vigtig del af hovedforløbet, hvor eleven oplæres i arbejdsområderne inden for uddannelsen. Det er her, eleven opnår erfaring og rutine i arbejdet samt møder erhvervslivet. Virksomheden er ansvarlig for at sammensætte praktikforløbet i samarbejde med skolen for at opfylde uddannelsens mål og sikre elevens læring. Virksomheden har forpligtelser over for eleven, ligesom eleven har forpligtelser over for virksomheden.

Hvad er forskellen på unge- og voksenlærlinge?

En voksenlærling er en lærling, der ved uddannelsesaftalens indgåelse er fyldt 25 år.

Generelt gør det sig gældende, at en voksenelev er ansat på præcis de samme vilkår som elever under 25. Som virksomhed er det dog vigtigt at være opmærksom på, at en voksenelev kan have ret til en højere løn eller forhandle sig til en højere løn i løbet af uddannelsen. Dette afhænger blandt andet af den pågældende elevs erfaring. Typisk vil en løn for en voksenlærling ca. svare til fagets mindsteløn for ufaglærte.

Det er dog muligt for jer som virksomhed at søge om tilskud til at ansætte en voksenlærling. Som virksomhed kan I få det, der kaldes elevrefusion på op til 110% af højeste dagpengesats under elevens periode med skolegang.

Det er ikke et krav, at en elev skal have en uddannelsesaftale med en virksomhed ved påbegyndelse af en euv. Som virksomhed skal I dog være opmærksomme på, at en uddannelsesaftale skal udarbejdes, hvis I tager en voksenelev ind og samtidig ønsker lønrefusion.

Uddannelsesforløbet for personer over 25 år bliver tilrettelagt på baggrund af en realkompetencevurdering, som sker i forbindelse med optagelses på erhvervsuddannelsen. Her vurderes de kompetencer, som eleven har med sig fra tidligere ansættelsesforhold eller uddannelsesforløb. Der vil både blive foretaget en generel vurdering og en individuel vurdering.