Virksomheder indenfor servicebranchen finder forskellige løsninger til at sænke deres CO2-emissioner. Dette afsnit viser nogle af de digitaliseringsinitiativer, som servicevirksomheden Polygon har igangsat for at nedbringe deres CO2-aftryk:
Fjernovervågning:
Polygon anvender fjerovervågningssystemer til at overvåge affugtere på afstand. Det fjernovervågningssystem Polygon benytter, er en cloud-baseret sensor-løsning, der gør det muligt at kontrollere, monitorere og analysere processen og håndteringen af det givne klima på afstand.
Fjernovervågningssystemet giver mulighed for udførlig overvågning og dokumentation på indeklimaet ved den givne skade. Med hjælp fra et system som dette er det muligt for Polygon at reducere antallet af besøg på sagerne, spildtid og strøm- og brændstofforbrug. Polygon har estimeret, at de bruger i gennemsnit 10 % mindre strøm ved brug af fjernovervågning.
Hvis du er interesseret, kan du læse mere om systemet her.
Videoinspektion:
Polygon har påbegyndt et projekt og er pt. i forhandling vedr. videoinspektionsprogrammer, der skal anvendes til at inspicere skader på afstand. Her sendes et link til kunden, hvor virksomheden ”overtager” telefonen og livestreamer fra skaden. På den måde minimeres antallet af kørsler og fejlkørsler. Videoinspektion kan anvendes i mange brancher, og det kan særligt være relevant for flere virksomheder i servicebranchen.
Forebyggelse af skader:
Polygon anvender digitaliseringssystemer til forebyggelse af skader. Ved hjælp af Machine Learning-systemer, kan Polygon blandt andet identificere vandlækage i et givent område, så virksomheden hurtigt kan rykke ud, inden skaden rammer.
Systemet består af sensorer og software, der har til formål at opdage og dermed forebygge vandskader i bygninger. Systemet kan aktivt slukke for vandet, hvis der bliver identificeret en pludselig eller stor mængde vand, der er større end den standard volumen og tid, systemet er indstillet til. Derudover kan det identificere lavere temperaturer, der kan hjælpe til at beskytte mod frost. Systemet taler sammen med en app, der lagrer data såsom temperaturer, vandtryk og gennemstrømningen af vand.
Dette er bare ét af mange eksempler på machine learning, som udgangspunkt for grøn transformation. Det er altid værd at undersøge, om machine learning kan anvendes i egen virksomhed.
3D Scanning:
Polygon anvender 3D scanning i forbindelse med både bygningssager og løsøresager. Scanningen bidrager til markant mindre kørsel, da der ofte kun skal ét køretøj ud på sagen modsat det normale antal 3-4 køretøjer inkl. besøg fra taksator mm. Fordelene ved 3D-scanning er bl.a.:
- Alle overflader kommer med ved 3D scanninger.
- 3D scanninger skaber overblik over sagen fra kontoret, både for kunden, og evt. skadelidte.
- 3D scanninger medtager alt i lokalerne, modsat sporadiske fotos.
- 3D Dollhouse effekt giver fuldt overblik over ejendommen i flere plan.
- 3D scanninger giver mulighed for online gennemgang af ejendommen/skaden med både kunde og skadelidte.
- 3D scanning m2, der kan laves opmåling direkte i 3D filen af lokaler.
3D scanning er oftest et meget specifikt produkt til specifikke brancher. Dog kan det oftest være en løsning, som man overser som servicevirksomhed, når man gerne vil nedbringe sit CO2-udslip.