Vi opdaterer vores systemer i løbet af weekenden. Du kan derfor opleve af nogle funktioner ikke virker.

DI Service Månedens medlem

Medlemsportræt: God kvalitet giver arbejdet mening

Dansk Rengøring og Serviceselskab er et lille rengøringsselskab i Slagelse, som satser på kvalitet i et prisfikseret marked. Men det lykkes alligevel at skaffe både kunder og medarbejdere, som bliver hængende, og det giver mening til arbejdet.

- Jeg sagde til min kone, at jeg ville give det et år, fortæller Thomas Kim Andersen, som er direktør i Dansk Rengøring og Serviceselskab, DSSR i daglig tale.

Nu er det snart 12 år siden, at han sagde det, og tiden har vist, at det ikke var nogen dum idé at starte egen virksomhed, selv om der både har været finanskrise og bump på vejen. I dag har DSSR seks ansatte og en bred vifte af kunder – dog flest blandt private virksomheder i og omkring hjembyen Slagelse.

Det var ellers ikke helt oplagt, at Thomas Kim Andersen skulle drive en rengøringsvirksomhed.

- Jeg havde et almindeligt lønmodtagerjob i bagerbranchen, men jeg begyndte at trænge til noget nyt. Jeg havde allerede erfaring med rengøring fra et bijob, og jeg så en plads i markedet for nogen, som satsede på kvalitet – og så blev det det, fortæller han.

Ordnede forhold hele vejen rundt

Allerede efter seks måneder kunne Thomas Kim Andersen vinke farvel til bageriet og ansætte den første medarbejder i sin nye virksomhed. Dermed var det første mål nået. Et andet mål var dog mindst lige så vigtig og har været styrende for DRSS lige siden.

- Vi skulle levere kvalitet, og at vi skulle have ordnede forhold. Det havde jeg bestemt på forhånd. Derfor tegnede jeg også overenskomst med det samme, da jeg ansatte min første medarbejder, fortæller Thomas Kim Andersen.

Hvad kvaliteten af rengøringen angår, har linjen også altid været klar. Hvis kunden ikke vil betale for en ordentlig standard, så må de finde en anden leverandør. For det giver nemlig ingen mening at levere dårlig rengøring – eller at presse sine medarbejdere alt for hårdt, mener Thomas Kim Andersen.

- Hvis man gør det, kan man få prisen langt ned, men så følger alt det dårlige jo også med – og det er der mange, som glemmer. Så får du nemlig medarbejdere, der har mange sygedage og hurtigt siger op igen – og utilfredse kunder, der shopper rundt mellem de forskellige firmaer, siger Thomas Kim Andersen.

Kvalitet giver arbejdet mening

- Da jeg startede virksomheden, advarede min revisor mig også om, at kunderne i rengøringsbranchen er troløse, og at jeg ikke skulle regne med at beholde nogen af dem i mere efter tre år, men sådan er det heldigvis ikke gået, fortæller Thomas Kim Andersen.

Virksomhedens ældste kunder har været med lige fra starten – og mange af medarbejderne hænger også ved år efter år. Set med direktørens øjne er det netop det, der giver arbejdet mening.

- Lad mig sige det sådan: Jeg elsker ikke på den måde at gøre rent, og sådan tror jeg de fleste mennesker har det. Men jeg kan godt lide, når arbejdet er gjort med et tilfredsstillende resultat, og jeg kan lide at levere en god service. Det er meningsfuldt – både for mig og medarbejderne, understreger Thomas Kim Andersen.

Han kan også mærke presset fra den del af branchen, der vælger anderledes, og derfor kan tilbyde rengøring til meget lave priser.

- Og det er da hårdt at skulle bokse med dem, men det kan lade sig gøre. Der findes faktisk kunder, der værdsætter kvalitet og ordnede forhold. Og du kan også selv medvirke til at skabe den forståelse ved at forklare, hvordan tingene hænger sammen, siger Thomas Kim Andersen.

Mund-til-mund-metoden er grundlaget

For tiden er virksomheden inde i en stabil udvikling, men der har også været udsving – og antallet af medarbejdere har tidligere været højere, end det er lige nu. Det mener Thomas Kim Andersen er vilkår i en branchen med hård konkurrence, hvor hans egen virksomheds vigtigste asset er et godt omdømme.

Virksomheden planlægger f.eks. netop nu at tilmelde sig Slagelse Kommunes ´fritvalgsordning’, som bl.a. skal sikre, at brugere af hjemmeplejen får et friere valg af leverandør.

- Men det er noget, som skal udvikle sig over tid og sprede sig via mund til mund-metoden. Det er ikke noget jeg venter mig en masse af her og nu. Men på sigt kan det da være, at det kan beskæftige en til to medarbejdere mere i virksomheden, siger han.

Mund til mund-metoden er i virkeligheden et kodeord for DRSS. For det er sådan de fleste kunder finder vej – og i øvrigt også sådan, at rekrutteringen som regel foregår.

- Når jeg mangler en medarbejder, plejer jeg at spørge mine ansatte: Har du ikke en ven eller en veninde, og som du kan stå inde for? Det plejer at virke, fortæller Thomas Kim Andersen, som dog også på det seneste har fornemmet, hvordan arbejdsmarkedet strammer til.

Væksten skal komme i et roligt tempo

Han tager også stadig en tørn med kost og spand, når behovet er der, men han har droppet at indgå fast i vagtplanen. Energien skal i stedet bruges på at udvikle virksomheden – og det kræver, at man prioriterer lederrollen og hopper ud af hamsterhjulet, som direktøren selv formulerer det.

- Jeg vil gerne have, at virksomheden skal vokse, men det skal være i et tempo, hvor vi kan følge med og samtidig blive ved med at være dem, vi er, siger Thomas Kim Andersen.

Faktaboks

 

Om Dansk Rengøring og Service Selskab

DRSS er et mindre rengøringsselskab fra Slagelse.

Virksomhedens kunder er primært lokale virksomheder.

DRSS beskæftiger i dag seks personer.

Læs mere – også om virksomhedens kunder – på www.drss.dk