DI Service Månedens medlem

Medlemsportræt: Det hele er båret af menneskelig kontakt

ManForce er et mindre vikarbureau rettet mod bygge- og anlægsbranchen. Her er hver dag et puslespil, hvor den personlige kontakt med både vikarer og kunder er det, der driver værket.

I december måned kørte Morten Kaas, som både ejer og driver vikarbureauet ManForce, Danmark rundt med 160 julekurve, som skulle afleveres personligt hos hver eneste kunde.

- De kunder, som har brugt os i mange år, siger bare: Nå, der kommer Morten med kurven. Nye kunder kan til gengæld godt blive overraskede over, at jeg gider at køre fra Nordjylland til Falster bare for at aflevere en julekurv, fortæller Morten Kaas.

Han kender også navnene på alle de over 500 vikarer, som har været tilknyttet bureauet siden starten for syv-otte år siden. Morten Kaas har nemlig lidt af en klæbehjerne – og så er den personlige kontakt et af de bærende elementer i hele hans forretningskoncept.

- Når jeg laver opsøgende salg, så kører jeg også bare til Randers og ser efter skilte, hvor der står murer eller tømrer, og når jeg ser et, så banker jeg på. Det kan der komme tre ting ud af: De kan sige nej tak med det samme, de kan give dig et par minutter til at aflevere et visitkort – eller også byder de på en kop kaffe, og så får du ofte et salg med hjem, siger Morten Kaas.

Fra portør til direktør 

Før Morten Kaas gik ind i vikarbranchen, var han portør på Aalborg Sygehus. Her trivedes han godt med turene rundt mellem afdelingerne og snakkene med både patienter og personale – også selv om lønnen var lav og vagterne i treholdsskift. Men hans far, der også er selvstændig erhvervsdrivende, syntes alligevel, at han spildte sine talenter.

- Så han spurgte, om jeg ikke ville være med til at drive et vikarbureau, som han havde startet op sammen med en kompagnon. Det sagde jeg ja til og fandt hurtigt ud af, at jeg var god til at arbejde ude blandt kunderne, fortæller Morten Kaas.

Bureauet kom dog i problemer i forbindelse med finanskrisen, og der opstod uenighed i ledelsen om driften. Morten Kaas mente, at der var for meget fokus på pengene og for lidt på at skabe bæredygtige relationer, og til sidst valgte han at starte op for sig selv. Også selv om det i 2011 var lidt af et sats at starte en ny virksomhed op.

De første år foregik driften fra privatadressen, men i dag har virksomheden to ansatte og en elev på firmaadressen i Støvring, mens en enkelt ansat passer kontoret i Padborg. Omsætningen rundede sidste år 40 mio. kr. – og lige nu kan virksomheden afsætte stort set alle de vikarer, de kan skaffe.

Alle skal behandles ens

Der er dog blevet længere mellem de danske vikarer. Derfor henter ManForce langt de fleste vikarer i Tyskland og Polen, hvor lønnen og arbejdsvilkårene ikke kan konkurrere med danske forhold.

Det kan friste nogle vikarbureauer til at presse prisen i bund, men det er ikke stilen hos ManForce.

- Jeg har fra starten af insisteret på, at alle skal behandles ens, og alle regler skal overholdes. Vi er medlem af Dansk Industri, Vikarbranchen og Dansk Byggeri, og vores vikarer får alt, hvad de har krav på, understreger Morten Kaas, som godt ved, at vikarbranchen har brodne kar – og ikke er lige højt elsket af alle.

- Mange af mine kunder er små og mellemstore virksomheder. Det kan være enkeltmandsvirksomheder, hvor en maler eller en tømrer har påtaget sig en lidt større opgave og har brug for en ekstra mand i nogle uger. Men der findes faktisk også opgaver, som det er svært at få danske medarbejdere til at udføre, fortæller Morten Kaas.

Det kan være, fordi opgaverne er ensformige eller arbejdsstedet ligger langt fra virksomheden, som skal udføre dem. Så kan vikarer også være en god løsning, påpeger Morten Kaas.

Foretrækker tilfredse vikarer

Benny Hansen, som er medejer af tømrervirksomheden Ejner Olsen Eftf., har brugt ManForce lige siden begyndelsen i 2011. Hans virksomhed har 50 faste medarbejdere – og det har de haft i mange år, men ind imellem er der brug for ekstra hænder.

- Lige nu har jeg 16-17 tyskere fra ManForce gående. Det har jeg, fordi der for tiden er masser at lave, og det kan være svært at rekruttere nye medarbejdere. Men ind imellem har vi også kun brug for den ekstra hjælp i kort tid, og så giver det bedre mening at bruge vikarer. Derfor er vi glade for den fleksibilitet, det giver at kunne leje ekstra folk ind, siger Benny Hansen

Han fra brugt ManForce lige siden bureauet startede i 2011.

- Det har vi, fordi Morten har styr på tingene. Med andre bureauer har vi f.eks. oplevet, at vikarerne pludselig stod uden at have fået løn og den slags rod. Så for os betyder det meget, at vikarerne også er tilfredse med bureauet – og det kan vi mærke på dem. Nogle af folkene har vi efterhånden kendt i mange år, og det er en stor fordel, for så ved vi, hvad hinanden kan og står for, fortæller Benny Hansen.

Ingen bekymringer for fremtiden

Vikarbranchen er en af de brancher, der hurtigst mærker op- og nedgange i samfundsøkonomien, fordi vikarerne som regel ryger ud før de fastansatte. Alligevel er Morten Kaas ikke bekymret for, hvad fremtiden vil bringe. Han sover godt, også når nyhederne fortæller om handelskrige og faldende aktiekurser.

- I de første par år betalte jeg nogle dyre lærepenge, fordi jeg oplevede kunder, der gik konkurs og efterlod ubetalte regninger. Men nu tjekker jeg f.eks. altid, om en potentiel kunde har mange selskaber bag sig. Der skal man ikke være alt for naiv, erkender han.

Til gengæld er der også mange gode kunder, som værdsætter ordnede forhold og god service – og det er med til at holde Morten Kaas i gang hver dag. Rigtig fri holder han dog kun i de weekender, hvor hans to børn er hos ham.

- Så er telefonen slukket … Selv om det er svært, slutter han.

Faktaboks

Om ManForce

ManForce er et mindre vikarbureau rettet mod bygge- og anlægsbranchen.

Morten Kaas er ejer og direktør og har tre ansatte og en elev.

Virksomheden har base i Støvring og et kontor i Padborg.

ManForce blev etablereret i 2011 og har i dag kunder over hele landet.

Læs mere på www.man-force.dk

Skrevet af:

Lotte Malene Ruby