DI Service Månedens medlem

Medlemsportræt: kantinen er forvandlet til en restaurant

Compass Group Danmark er en servicevirksomhed med fødderne solidt plantet inden for food service. Målet er for dem er at medvirke til at skabe Danmarks bedste arbejdspladser – særligt gennem personalerestauranter, der giver et nydelsesfuldt samlingspunkt og letter hverdagen for medarbejderne.

Vi kan ikke være alt for alle

Helt grundlæggende er en kantine for Compass Group ikke længere en kantine – det er en restaurant og en service, der over dagen skal kunne tilfredsstille en lang række behov. Både for mad og drikke, men restauranten skal også spille sammen med virksomhedskulturen og medvirke til at skabe rammerne for en god arbejdsplads.

- Derfor er det også vigtigt for os, at der er et godt match mellem os og kunderne. Vi kan ikke være alt for alle, og her er dialogen helt afgørende. Det er den, fordi vil vi vil sikre os, at den service vi leverer i den sidste ende rent faktisk forbedrer arbejdspladsen, forklarer Zanne Burø.

Compass Group har valgt at skærpe sin profil i de seneste to år, efter at virksomheden fik en ny, dynamisk leder. Det har bl.a. betydet, at nogle samarbejder og kunder er blevet valgt fra, og omsætningen er faldet.

- Det er et helt bevidst valg fra vores side, fordi vi på den måde er kommet ud af kontrakter, som ikke er rentable for os på sigt, og i stedet har skabt luft til at bygge nyt op, siger Zanne Burø.

Resultaterne af disse beslutninger har også vist sig. Fastholdelsen af eksisterende kunder er forsat høj og kundeporteføljen er vokset bl.a. med nye kontrakter med Arriva, Terma, Professionshøjskolen Metropol og Københavns Lufthavn.

Madspild, bæredygtighed og sundhed

Mange nye tendenser præger hele food service-området i disse år – og derfor selvfølgelig også arbejdet i Compass Group Danmark. Et af de områder, hvor indsatsen er blevet kraftigt forstærket i de sidste par år er madspild.

- Madspild er simpelthen ressourcespild. Et spild, som vi i Compass tager et klart ansvar for at forholde os til, fortæller Zanne Burø.

I Compass Group Danmark betyder det bl.a. at køkkenpersonalet bliver uddannet til at udnytte råvarerne til fulde. Men én dag om året – på Stop Food Waste Day – bliver både køkkenpersonalet og kunderne inviteret til dialog og idéudvikling om, hvordan spildet kan nedbringes.

- Det kom lidt bag på os, hvor meget det optager folk – og hvor mange gode idéer vi får. Både fra vores eget personale i restauranterne og fra gæsterne. Sidste år fik vi så meget input, at vi valgte at samle de bedste idéer i en lille folder, så vi kan dele dem, fortæller Zanne Burø.

I folderen kan man bl.a. læse, hvordan man kan lave lækre chips af pastinakskræller – og hvordan øllebrød lavet på rugbrødsrester kan blive et kæmpe hit på arbejdspladsen.

Mere grønt og mindre kød

En anden tendens, der spiller ind i hele tankegange om bæredygtighed i Compass Group, er mere grønt og mindre kød. Den er kommet for at blive.

- Det er selvfølgelig et spørgsmål om dialog med den enkelte kunde, hvordan løsningerne skal fungere i det daglige. Men en af de ting som vi gør hos flere af vores kunder, er ikke at tage udgangspunkt i kødet, når vi sammensætter retterne. Det betyder bl.a. at Svinekødsragout i dag er omdøbt til Ragout med gulerødder, pastinak og gris, fortæller Zanne Burø.

Compass Group Danmark anbefaler også, at personalet trancherer kødet for kunderne, eller simpelthen serverer det i små, lækre portionsanretninger. På den måde kan gæsterne få det, de har lyst til, men ikke mere, end de kan spise. Naturligvis kombineret med et rigt udbud af lækre salater og andre helt grønne retter.

Personalet er en afgørende ressource

Det vigtigste element i den gode service, hvis man spørger Zanne Burø, ligger i den menneskelige kontakt. Og det gælder uanset, om det drejer sig om food service eller rengøring og facility management, som Compass Group Danmark også arbejder med. Derfor betragter virksomheden sine medarbejdere som en helt afgørende ressource.

- I Compass Group taler vi om Great People, og det gør vi, fordi det er menneskerne, som skaber den gode service og dermed de gode resultater. Mit mål for fremtiden er da også, at vores branche bliver den fedeste branche at være i. Og at Compass Group Danmark i særdeleshed er der, hvor alle vil arbejde. Det tror jeg også, vi er godt på vej mod, bl.a. med vores nye cateruddannelse i samarbejde med Zealand Business College, forklarer Zanne Burø.

Fakta

Compass Group Danmark leverer food service, facility management og rengøring.

Virksomheden bespiser hver dag ca. 65.000 ansatte i store og små virksomheder landet over.

Compass Group har i dag ca. 2.500 ansatte i Danmark.

Læs mere på compass-grup.dk.