01.11.19 DI Service Månedens medlem

Medlemsportræt: Bæredygtighed er vores forbandede pligt

Bæredygtighed fylder stadig mere i produktionen, hvor bl.a. genbrugsplast er blevet et vigtigt råmateriale. Det giver ikke fortjeneste nu og her, men det er en nødvendig omstilling, mener Kentaurs direktør. Kentaur producerer arbejdstøj til en lang række store vaskerier i både ind- og udland.

Plastikflasker skal ikke ende i naturen. Men hvad skal de så? I dag bliver nogle af dem lavet om til den fineste polyestertråd, som sammen med bæredygtig bomuld indgår i en stadig større del af det arbejdstøj, som virksomheden Kentaur A/S producerer.

- Kvaliteten af metervaren bliver lige så god, når vi anvender genbrugspolyester. Den er nøjagtig lige så slidstærk, åndbar og samtidig er den lige en tand mere blød og behagelig at røre ved, fortæller Bernt Dahl.

Han har gennem tre årtier været ejerleder i Kentaur og leveret tøj til bl.a. restaurationsbranchen og sundhedssektoren. I den tid er der sket store forandringer i både hans egen virksomhed og hele den omgivende branche, hvor det meste arbejdstøj i dag bliver købt af vaskerier, som derefter leaser det ud til kunder i både den private og offentlige sektor.

- Jeg kan huske en tid, hvor der var 50 vaskerier i Danmark. I dag er der to vaskerier, der har ca. 80 procent af markedet og nogle få andre, der dækker resten. Den samme konsolidering har vi endnu ikke set blandt tøjproducenterne, men jeg tror, at den er på vej, siger Bernt Dahl.

Konkurs førte til international succes

Bernt Dahl var kun 24 år, da han i 1990 startede Kentaur på resterne af Fredericia Kittelfabrik, der var gået konkurs året forinden. Han var uddannet inden for salg og havde tidligere været ansat på fabrikken, og da konkursboet bad ham hjælpe med at realisere restlageret, gik det så godt, at han fik mod på at starte for sig selv.

Kittelfabrikken havde kun opereret inden for Danmarks grænser, men det var en ufrugtbar vej, så da Bernt Dahl fik mulighed for at starte en produktion op i Polen, var han klar.

- I de første år havde jeg kun en meget smal kollektion, men efterhånden, som det viste sig at fungere godt, voksede både kollektionerne og kundekredsen, fortæller Bernt Dahl.

I dag har virksomheden 70 ansatte i Danmark, og beskæftiger ca. 700 i datterselskaber i både Norge, Polen og Serbien samt en underleverandør i Vietnam. Målet er at vokse både i Skandinavien og Central- og Østeuropa.

Vil selv eje forsyningskæden

Kentaur er midt i en stor omstilling. Indtil nu har underleverandører i henholdsvis Europa og Asien stået for produktionen af tøjet, men ledelsen har truffet en strategisk beslutning om, at virksomheden fremover selv vil eje halvdelen af forsyningskæden. Det er især produktionen i Europa, som Kentaur gerne selv vil være herre over.

- Derfor har vi netop åbnet en helt ny fabrik i Serbien. Samtidig er vi ved at etablere et logistikcenter i Polen, så vi slipper for en masse unødvendig transport til og fra Danmark. I forbindelse med logistikcentret får vi samtidig en mindre QRM-produktionsenhed, hvor vi kan tilpasse standardmodeller, som måske bare skal forsynes med en chip eller et logo, forklarer Bernt Dahl.

Det betyder, at virksomheden fremover vil stå stærkere i konkurrencen om opgaverne hos de store, internationale vaskerikæder, som stiller stadigt større krav til tøjproducenterne.

Hvis vi får produceret tøjet i Asien, er leveringstiden på 3-4 måneder, hvoraf en stor del er transporttid, men når et vaskeri overtager en kontrakt, skal de i gang i løbet af et par måneder. Derfor vil de normalt ikke acceptere en leveringstid på mere end otte uger. Bernt Dahl

Leveringstiden betyder alt

Et af de krav, som vaskerierne stiller, er kort leveringstid.

- Hvis vi får produceret tøjet i Asien, er leveringstiden på 3-4 måneder, hvoraf en stor del er transporttid, men når et vaskeri overtager en kontrakt, skal de i gang i løbet af et par måneder. Derfor vil de normalt ikke acceptere en leveringstid på mere end otte uger. Og det kan vi kun leve op til, hvis vi producerer i Europa, fortæller Bernt Dahl.

Derfor satser Kentaur på at producere i Østeuropa, som virksomheden også ser som et muligt kommende marked.

- I Skandinavien og ned gennem Centraleuropa helt til Norditalien benytter man sig af leasingmodellen, hvor vaskerierne leaser tøjet ud til kunderne. Den model, håber vi, vil brede sig mod øst, hvor vi i disse år ser en gevaldig udvikling i bl.a. turismen og dermed også i hotel- og restaurationsbranchen, siger Bernt Dahl, som allerede er i færd med at analysere de nye markeder.

Og så er det i øvrigt også vores forbandede pligt at passe på den klode, vi lever på Bernt Dahl

Bæredygtighed er en pligt

Kentaurs andet store satsningsområde er bæredygtighed. Målet for virksomheden er, at 30 procent af kollektionerne fremover skal være syet op i genbrugspolyester og bæredygtigt bomuld, og at al ny innovation i virksomheden skal tage højde for bæredygtighed. Men det er ikke en god forretning – endnu.

- Lige nu koster det os groft sagt fem kroner for hver bæredygtig skjorte eller kittel, vi producerer. Men den udgift tager vi på os, fordi vi tror på, at bæredygtighed er noget, som kunderne på sigt gerne vil betale ekstra for, siger Bernt Dahl.

Indtil videre er bæredygtigt tøj dog ikke noget kunderne aktivt efterspørger, men når de hører om muligheden, er de positive.

- Især inden for restaurationsbranchen ser kunderne meget positivt på det. De kan jo se, at der er en god sammenhæng mellem f.eks. kampen mod madspild og bæredygtigt tøj, fortæller han.

Og så er der i øvrigt ingen vej udenom de mere bæredygtige produktionsformer.

- Det er den vej det hele bevæger sig – og så er det i øvrigt også vores forbandede pligt at passe på den klode, vi lever på, slutter Bernt Dahl.

Fakta om Kentaur A/S

Kentaur A/S blev etableret i 1990 og har siden da produceret arbejdstøj til bl.a. restaurationsbranchen og sundhedssektoren.

Virksomheden har base i Fredericia, hvor der er ansat 70 medarbejdere. Omkring 700 medarbejdere mere er beskæftiget i datterselskaber og hos faste underleverandører.

Kentaur har datterselskaber i Norge, Polen og Serbien og leverer til kunder i især Skandinavien og Centraleuropa med Tyskland som det største marked.

Læs meget mere om virksomheden på www.kentaur.com