Lauren Erhvervsrengøring blev etableret af Lau Laursen i 1993. Næste generation i den familieejede virksomhed er repræsenteret af Mads Jacobsen, der i dag ejer en tredjedel af virksomheden. Foto: Lauren Erhvervsrengøring

13.11.20 DI Service Månedens medlem

Medlemsportræt: Lauren Erhvervsrengøring vil være en grøn inspiration for hele branchen

Miljøhensyn er ikke bare sund fornuft. Det er også fremtidens forretningsgrundlag, mener man i den grønne frontløber Lauren Erhvervsrengøring A/S. Ejerleder Lau Laursen forklarer, at vi kun har set starten på en spændende udvikling.

Nogle gange kan det være en udfordring at være blandt de første virksomheder, som reagerer på en samfundsmæssig tendens. Det gælder ikke mindst, når man er en del af noget så konkurrencepræget som rengøringsbranchen – og når tendensen hedder grøn omstilling.

Trods udfordringerne er det lige netop, hvad Dragør-virksomheden Lauren Erhvervsrengøring A/S har gjort. Det helt specielle ved virksomhedens klimaindsats er, at der ikke er noget nyt ved den. Lauren Erhvervsrengøring var nemlig den første danske rengøringsvirksomhed, som blev Svanemærket, og det skete helt tilbage i 2006.

Dengang var klimafokus ikke ensbetydende med et godt forretningsgrundlag, men det er det i dag. Lauren Erhvervsrengøring har vækstet gennem en årrække, og det i kombination med virksomhedens værdigrundlag har nu resulteret i, at den er blevet belønnet med den årlige erhvervspris "Succesvirksomhed", som banken Spar Nord og rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO står bag.

Prisen gør Lauren Erhvervsrengørings stifter og direktør, Lau Laursen, mere end almindelig stolt.

”Vi har tidligere vundet vækstpriser, men den her pris fokuserer på, at vi er dygtige til at drive virksomhed på den lange bane. Det er vigtigt for os. Vi er jo en familieejet virksomhed. Virksomheden skal kunne leve i sig selv, være konsolideret og ikke være afhængig af banken. Prisen viser, at vi gør noget rigtigt med vores langvarige klimaindsats. Derfor er jeg både stolt og glad,” siger Lau Laursen.

Naturligt netværksmenneske

Selv om Lauren Erhvervsrengøring har været et klimamæssigt fyrtårn i branchen i næsten 15 år, rækker virksomhedens historie endnu længere tilbage. Faktisk tager den sin begyndelse knap ti år før og har et udgangspunkt i samme muld, som så mange andre veldrevne danske virksomheder er vokset ud af: Nemlig familien.

I 1993 får en ung Lau Laursen nemlig muligheden for at overtage en håndfuld rengøringskunder, som hans daværende svigermor servicerer. Han er 28 år og tænker egentlig mest på overtagelsen som et indtægtsgrundlag. Han betegner sig dog som ”et naturligt netværksmenneske”, og det får hurtigt konsekvenser - på den gode måde.

Stille og roligt kommer flere kunder til, og han bliver nødt til at ansætte folk for at håndtere udfordringen. Virksomheden vokser taktfast med årene, men Lau Laursen synes alligevel, at der mangler noget. Der mangler retning, og der mangler formål. Det gør, at han tager et usædvanligt skridt, som ender med at forme virksomhedens fremtid.

”I 2005 vælger jeg at spørge topchefen i en stor rengøringsvirksomhed, om vi skal drikke en kop kaffe, og om han vil give mig lidt sparring. Jeg ville lære af de bedste. Han vælger overraskende nok at sige ja. Vi talte om min virksomhed, vi talte om tendenserne. Efterfølgende var jeg afklaret med, at det var miljøindsatsen, jeg skulle kaste mig ud i,” siger han.

Foto: Lauren Erhvervsrengøring

Belønnet for grøn agenda

Lau Laursen er en handlingens mand. Den inspirerende samtale resulterede i, at han året efter kunne bryste sig af at være den første rengøringsvirksomhed, der havde Svanemærket, fortæller han. Det varede fem år, inden endnu en aktør i branchen tog det skridt. I dag vurderer Lau Laursen, at der kommet lidt over 15 flere til, som har Svanemærket i rengøringsbranchen. Det vælger de med god årsag.

”De sidste tre-fire år, er vi som virksomhed virkelig blevet belønnet for vores grønne agenda. Kundernes krav om bæredygtighed kan dog godt blive endnu større. Min fornemmelse er, at mellemledere i dag spørger til miljø ved tilbudsgivning, fordi de ved, at deres topchef efterfølgende vil spørge ind til det. Det hele vil for alvor udvikle sig, når topcheferne på forhånd begynder at stille krav på området,” siger han.

Lauren Erhvervsrengøring har forretningsmæssigt nydt godt af sit miljømæssige pejlemærke. Den er svulmet til ca. 60 ansatte i perioden. Men virksomhedens position kommer ikke blot herfra. Adspurgt, så peger Lau Laursen på endnu et strategisk valg, som har været særdeles afgørende virksomhedens udviklingshistorie.

”Et krav fra en kunde gjorde, at vi på et tidspunkt valgte at tegne overenskomst. Det har været værdifuldt for os. Det har simpelthen gjort os mere strømlinede. Vi ved, hvad folk skal have i løn, vi ved, hvordan vi håndterer problemstillinger – og vi ved, hvordan en potentiel kunde skal passe ind i billedet. Det tog måske nogle år at indarbejde, men jeg er rigtig glad for det i dag,” siger han.

Ambitiøs strategi

Lauren Erhvervsrengørings værdier og valg mener Lau Laursen er en medvirkende faktor til, at virksomheden indtil nu har klaret sig godt gennem det for mange virksomheder svære år 2020. Samtidig vurderer han, at en risikobevidst strategi om ikke at være afhængig af få, store kunder har vist sig værdifuld.

Derudover er der ét yderligere element, som er udslagsgivende i succeshistorien: Stoltheden ved et veludført arbejde.  

”Vores kunder er små og mellemstore virksomheder. Det hele handler om at gøre et godt arbejde, så kunderne er glade, og så vi kan være stolte af indsatsen og resultatet. Vi har f.eks. Det Ny Teater som kunde. Det er en flot og historisk bygning, hvor vi hjælper med at polere gulve og pudse messinghåndtag. Når det hele står og skinner, så kan man godt blive stolt af at have et så unikt ansvar,” siger han.

Lau Laursen glæder sig til at fortsætte den og en lang række andre opgaver langt ind i fremtiden. Til trods for, at virksomheden allerede har Svanemærket og samtidig gør en dyd ud af måle og veje sit nuværende klimaaftryk, har virksomheden lagt en strategi, som er endnu mere ambitiøs og grøn.

”Vi skruer ikke ned for indsatsen. Tværtimod arbejder vi med planer om el-biler og cyklende medarbejdere og meget mere på den front. Det bliver taget godt imod – både internt og eksternt. Vi vil være førende på det her område,” siger han og tilføjer:

”Vores mål er ganske enkelt, at vi vil være en inspirationskilde for hele branchen.”

 

Fakta

Etableret i 1997 af ejerleder Lau Laursen – deraf navnet "Lau-Ren".

Ejes i dag af Lau Laursen og Mads Jacobsen.

Hører hjemme i Dragør og har omtrent 60 medarbejdere.

Fokuserer på rengøring i små- og mellemstore virksomheder.

Yder også ejendomsservice til f.eks. ejer- og andelsforeninger, der har brug for en vicevært.

Blev i 2006 som den første rengøringsvirksomhed Svanemærket.

Kilde: www.lau-ren.dk