Ronny Saul er adm. direktør for virksomheden Jespers Torvekøkken ApS, som han også ejer halvdelen af. Virksomheden er fokuseret på bæredygtighedsagendaen og styrer bl.a. efter FN’s verdensmål.

Jespers Torvekøkken
29.11.21 DI Service Månedens medlem

Medlemsportræt: Jespers Torvekøkkens mission er at levere ærlig mad med fokus på bæredygtighed

Den store kantine-, frokost- og catering-leverandør Jespers Torvekøkken har ambitiøse vækstplaner. Men det skal ske uden at gå på kompromis med virksomhedens mission om at levere ærlig og bæredygtig mad, fortæller direktør Ronny Saul.

Som virksomhed er det altid godt at have et klart mål. Hvis man kan kombinere det med en mission, om at gøre en forskel, som både kunder og medarbejdere kan se fornuften i, kan man stå med et stærkt koncept.

Det er lige præcis, hvad man oplever nu i den store kantine, frokost og catering-virksomhed Jespers Torvekøkken ApS. Virksomheden har omtrent 300 ansatte og er lige nu på en vækstrejse, som er båret af kombinationen af en ekstremt bæredygtig fokus og en jordbunden filosofi.

Det er et koncept, der er interesse for. Det bliver omfavnet af kunderne, fortæller virksomhedens direktør Ronny Saul.

Situationen er, at vi har fuld damp på forretningen. Der har reelt aldrig været så travlt som i dag. Det er jo fantastisk at opleve, men det har også betydet, at vi har vi måttet sige nej til rigtig mange til catering-kunder i år, hvilket er synd. Vi har simpelthen ikke haft personale nok til at håndtere dem – men det får vi fremadrettet, Ronny Saul, adm. direktør

Sagen er, at Jespers Torvekøkken har ambitiøse vækstplaner. Om tre-fire år vil forretningen ifølge Ronny Saul være så godt som forvandlet. Hvordan det skal ske, kommer vi tilbage til om lidt.

Bygger på et koncept

Selvom Jespers Torvekøkken er på en vækstrejse, er den langt fra en ung virksomhed. Dens rødder rækker helt tilbage til 1991, hvor den oprindelige stifter, gourmet-kokken Jesper Holmberg, satte sig et nyt mål. Han ville lave ”sunde og alsidige frokoster, som var lavet fra bunden” til medarbejderne rundt omkring i de storkøbenhavnske virksomheder.

Det lyder måske ikke så revolutionerende i dag, men verden var altså anderledes for 30 år siden. Dengang var virksomheders frokostordninger ofte noget mere traditionelle og jævne. Det satte stifteren sig for at ændre.

Fundamentet for virksomhedens ordning var madråd, som skulle definere dens koncept. De inkluderede eksempelvis, at 80 procent af maden skulle være baseret på friske råvarer og mad, der er lavet fra bunden. Blot 20 procent måtte være let forarbejdet. Nul procent måtte være færdigtilberedte varer, som supper og sauce - eller lavkvalitetsvarer, som pulvercremer eller kunstige sødestoffer.

Selvom virksomhedernes frokosttradition måske var anderledes dengang, viste det sig, at kunderne tog imod konceptet med åbne arme. Jespers Torvekøkken begyndte hurtigt at vokse, og med tiden blev frokostordninger suppleret med regulær kantinedrift og catering til events og selskaber.

Faglighed i højsædet

Det oprindelige koncept har med årene vist sig at være bundsolidt. Det har været en rettesnor for vækst helt op til nutiden, hvor virksomheden er kommet på nye hænder. For lidt over et år siden valgte stifteren at forlade virksomheden, som nu er overtaget af makkerparret Ronny Saul og Jesper Reinhard.

De er ambitiøse. Strategien er at udvikle forretningen og vækste. Målet er at være dobbelt så store i 2025, men det kommer ikke til at ske på bekostning af det grundlæggende koncept, forklarer direktør Ronny Saul. Tværtimod handler det om at holde fast i de grundlæggende værdier i virksomheden.

”Vores fornemste opgave er at levere ærlig mad med fokus på bæredygtighed. Det er vores mission. Vi laver mad fra bunden af, og vil sætter fagligheden i højsædet i alt, hvad vil laver. Det koncept og den mission sætter vores kunder stor pris på, og den vej fortsætter vi af,” siger han og tilføjer:

Når det er sagt, så er det vigtigt at understrege, at vi ikke er eller bliver et fine-dining hus. Vi er ikke forankret i eksperimenterende gastronomi. Vi leverer basic og god mad, som er skabt ud fra de rigtige råvarer, som smager af noget. Folk får mad, som er lækkert. Så enkelt er det, Ronny Saul, adm. direktør

Grønt partnerskab

Selvom Jespers Torvekøkken er funderet i fornuft og genkendelighed, skal man ikke undervurdere innovationen. Virksomheden er lige nu især fokuseret på bæredygtigheds-dagsordenen. Ronny Saul forklarer, at Jespers Torvekøkken har ekstremt stort fokus på elementer som CO2-udledning.

Det viser sig i praksis ved, at virksomheden eksempelvis selv har gartneri og står for emballage – hvilket gør, at den kan foretage tilvalg, som kan være med til at reducerer udledningen. Årsagerne til det fokus er på den ene side, at nutidens kunder sætter pris på den grønne vinkel, men det handler også om noget andet og grundlæggende i virksomhedens filosofi.

”Jeg ser det faktisk som vores fornemmeste opgave at hjælpe kunden med at nå nye højder inden for bæredygtighed. Vi vil gerne rådgive og assistere dem. Det partnerskab, vi skal have med vores kunder, er at hjælpe dem med at leve op til kravene i den bæredygtige fremtid. På hele vores område,” siger han og tilføjer:

”Så vi går forrest. Vi rådgiver, vi vejleder. Vi laver plantebaseret mad, som smager fantastisk, og gør det på den måde til et nemt valg for kunderne. Det er ikke kun os, der skal gøre en bæredygtig forskel. Det skal vores kunder også være med til.”

Vejen til vækst

Ronny Saul har begejstring i stemmen, når han taler om fremtiden for Jespers Torvekøkken. Han har store ambitioner for virksomheden og dens 300 medarbejdere, som arbejder ud fra henholdsvis afdelingerne i Søborg ved København og Søften ved Aarhus.

Direktøren ser de kommende år som meget spændende. Konceptet skal pakkes endnu mere ud, udvides til at dække flere kunder i hele landet og innovationen på det bæredygtige område udvikles endnu mere.

Vækst kan også være lig med udfordringer, men Ronny Saul er ikke bekymret for sin egen virksomhed. Den mangel på kompetente hænder, som servicebranchen oplever, ser han som er en udfordring, man som virksomhed skal tackle. Når det er sagt, så er han ikke bange for at sende et lille piskesmæld i retning af magthaverne på Christiansborg.

Medarbejdermangel er en generel bekymring i branchen. Politikerne skal tage problemet seriøst og se på, hvordan vi kan få større adgang til arbejdskraft – ellers får vi som branche samlet set kæmpeproblemer. Når det er sagt, så er det for os en bunden opgave, som vi skal løse. Det er en udfordring som andre, når man har ambitioner om vækst - og det har vi, Ronny Saul, adm. direktør

Fakta: Jespers Torvekøkken

Gør sig i kantinedrift og frokostordninger for virksomheder, offentlige instanser og uddannelsesorganisationer. Leverer derudover catering til events og selskaber.

Fokuserer i høj grad på hjemmelavet mad baseret på friske råvarer. Derudover har den et meget stort fokus på bæredygtighed. 

Virksomheden har afdelinger i Søborg ved København og Søften ved Aarhus. Har sammenlagt over 300 ansatte.

Er oprindeligt etableret af kokken Jesper Holmberg i 1991. Stifteren er i dag udtrådt af virksomheden, der i dag er ejet af direktør Ronny Saul og bestyrelsesformand Jesper Reinhard.

Kilde: Jespers Torvekøkken

Relateret indhold