Medlemsportræt: SERWIZ ser store muligheder i at digitalisere facility management
Det nye facility management-firma SERWIZ er frugten af, at den danske afdeling af Sodexo forlader sit franske moderselskab. SERWIZ-direktør Christian Lunner forklarer, at virksomheden bliver bygget på både nutidig ordentlighed og fremtidens digitale muligheder.
Et nyt firmanavn har meldt sig på banen inden for facility management. Selvom navnet ”SERWIZ” er nyt, er det velkendte ansigter fra branchen, som står bag den nye virksomhed.
SERWIZ er nemlig resultatet af det management buyout i den franske servicegigant Sodexos danske division, som blev offentliggjort i foråret. Ejerne af den nye virksomhed er Louise Feldt, Ulrika Øksenholdt, Kristine Weng Thorvildsen og Christian Lunner.
Sidstnævnte har påtaget sig rollen som adm. direktør. Christian Lunner fortæller, at han glæder sig til at forme og udvikle en nye virksomhed – og i den forbindelse sørge for, at den tager nogle solide skridt ind i den digitale fremtid.
Lige nu fokuserer vi på de services, vi allerede har, men vi ser samtidig et klart udviklingspotentiale. Ét område er at hjælpe vores kunder i den bæredygtige omstilling, men det handler i høj grad også om digitaliseringen inden for facility management. Her er der spændende muligheder, Christian Lunner, adm. direktør
Holdet bag SERWIZ har masser at se til lige nu, da der er mange praktiske detaljer, man skal følge op på i et management buyout. Nyt domicil, ny hjemmeside, nye ansvarsområder for de ansatte samt dialog med kunder - for bare at nævne nogle
Digital udvikling
SERWIZ er landsdækkende, har omtrent 600 medarbejdere og servicerer et væld af forskellige kunder inden for forskellige segmenter. En af de største er flyrengøring i Københavns Lufthavn. Konsekvenserne af Covid19 har dog gjort, at opgaverne inden for luftfart er blevet trimmet.
Heldigvis er der fuld fart på alle andre områder. I den forbindelse noterer Christian Lunner sig, at nyheden om ejerskifte og nyt virksomhedsnavn er blevet modtaget særdeles positivt af kunder og samarbejdspartnere.
SERWIZ-chefen har blikket rettet mod fremtiden og mulige udviklingsområder. Dermed er vi tilbage ved digitaliseringen. Det er et område, hvor Christian Lunner mener, der ligger store muligheder for en servicevirksomhed som hans. Han nævnet et eksempel:
”Én af visionerne er, at vores servicemedarbejdere kommer online, så man i real-time vil kunne se, hvor der er gjort rent. Det betyder, at du kan ændre og optimere modellerne for, hvordan du udfører arbejdet. Den samme data kan vi bruge i et interface til kunden, så brugerne f.eks. kan se, hvilket borde de kan sætte sig ved,” siger han og tilføjer:
”Det er smart for alle. Ikke mindst i en tid, hvor der er ekstra fokus på rengøring på grund af pandemien. Det er bare ét ud af mange eksempler på, hvordan teknologi kan bruges til at gøre tingene smartere i dag.”
Transparens er vigtig
Digital udvikling er selvfølgelig ikke alt for en servicevirksomhed. Christian Lunner forklarer, at SERWIZ bliver bygget på sunde, ordentlige og velkendte værdier. Han betegner kodeordene som værende: Kundeagil, dynamisk - og imødekommende over for kundernes behov.
Derudover er transparens et vigtigt element. Christian Lunner fortæller, hvordan det kan se ud i praksis.
”Vi har et eksisterende samarbejde med en stor dansk industrikoncern. Det er en fuldstændig transparent model, hvor de kan se alle direkte omkostninger – og hvor vi har aftalt, hvad vi må tjene, og hvordan vi deler overskuddet, når vi gør det godt, ”siger han og tilføjer:
Samarbejde og transparens er enormt vigtigt. Man skal huske, at virksomheder ofte outsourcer for at spare penge, men i realiteten kan der være dynamikker i kontrakter, som ender med det modsatte. Det bliver loose-loose i stedet for win-win. Det er ingen af parterne tjent med. Det kan transparens afhjælpe. Christian Lunner, adm. direktør
Christian Lunner medgiver, at den type transparens kan føles nærmest grænseoverskridende. Man lukker jo en kunde helt ind i maskinrummet. Men det er alligevel den slags tiltag, der kan vise sig at være den bedste for alle parter i det lange løb, vurderer han.
Fokus på bæredygtighed
Christian Lunner og resten af SERWIZ-teamet er i gang med at sætte kursen for en helt ny virksomhed, som de selv ejer. Det har været et stort skridt for dem. Rejsen har været spændende indtil videre.
”Det har været sjovt, men også lidt vemodigt. Vi forlader Sodexo, som er en god og ordentlig virksomhed. Nu står vi på egne ben. Det har været en stejl indlæringskurve, men det har også være fantastisk. Det skaber en masse energi at blive iværksætter. Jeg glæder mig til at se, hvad fremtiden byder,” siger han.
På sin vis kan man sige, at SERWIZ-holdet får det bedste fra to verdener. På den ene side er holdet i gang med et iværksættereventyr - på den anden side driver de noget videre, som allerede bygger på erfaring og knowhow.
Den store forskel er nok mest af alt, at ledelsen suverænt selv kan vælge fokusområde nu. Og der er ét fokusområde, som Christian Lunner brænder for.
”Mange servicevirksomheder bryster sig af, at de er gode til at håndtere deres eget CO2-aftryk. Det er fint nok, men det er mindst lige så vigtigt at hjælpe ens kunder med at reducere klimapåvirkningen. Det vil vi gerne stille skarpt på - bl.a. via dokumentation og opfølgning. Det bliver vigtigere og vigtigere, og det er virkelig noget, vi brænder for,” siger han.
FAKTA: SERWIZ
Facility management-firma, som bygger på Sodexos danske forretning, der oprindeligt blev etableret i 1997.
SERWIZ blev skabt i forbindelse med et management buyout, som blev effektueret i april 2021.
Virksomheden har omtrent 600 ansatte og yder landsdækkende service.
De nye ejere er Louise Feldt, Ulrika Øksenholdt, Kristine Weng Thorvildsen og Christian Lunner.
SERWIZ tilbyder alle services inden for facility management, herunder rengøring og kantinedrift.
Kilde: SERWIZ