08.07.19 DI Service Nyheder

Virksomhed bremser madspild på Aalborg Universitet

Aalborg Universitet mindsker madspild efter udlicitering af kantinedrift til Compass Group. Offentligt—privat samarbejde sætter effektivt bæredygtighed på dagsordenen, mener DI.

Unge studerende har brug for mad, der giver dem ”noget at stå imod med, for at kunne holde til studierne”. Sådan lyder det fra Mary Christensen, afdelingsleder i Campus Service, Aalborg universitet, der hver dag servicerer 23-24.000 studerende og medarbejdere i sine kantiner.

Besparelser og bæredygtighed

De seneste år har kantinedriften været udliciteret til Compass Group. Det har betydet ikke bare sund og nærende mad til de unge, men også økonomiske besparelser og et mere bæredygtigt køkken. I tråd med det, de unge vil have, forklarer Mary Christensen.

- Compass Group er god til at følge tidens trends om fx mad der varierer over årstiderne og at mindske madspild. Det kan vi ikke gøre lige så godt, for kantinedrift er ikke vores kerneområde. Vi kan ikke give køkkenchefen samme faglige sparring, og vi kan heller aldrig forhandle samme kontrakter hjem, som de kan, siger Mary Christensen.

De studerende er på forkant med, hvad der sker. De er kritiske og de giver os gode idéer, som ofte er i tråd med vores egen trendrapport, som vi deler med køkkencheferne en gang om året. Kristofer Kjellman, Strategic Development Director, Compass Group Denmark

Unges idéer går videre til køkkenchefen

Compass Group Denmark beskæftiger ca. 2.200 medarbejdere i Danmark og tilbyder rengøring, facility management og kantinedrift. 65.000 mennesker spiser hver dag i kantiner, drevet af virksomheden, men samarbejdet med universiteter som Aalborg er en helt særlig opgave, forklarer Strategic Development Director Kristofer Kjellman.

- De studerende er på forkant med, hvad der sker. De er kritiske og de giver os gode idéer, som ofte er i tråd med vores egen trendrapport, som vi deler med køkkencheferne en gang om året. Det kan handle om at mindske madspil, spise mere grønt eller fjerne artikler som plastikbestik og sugerør, siger han. 

Madspild forebygges med uddannelse

Compass Group Denmark betragter bæredygtighed som en god forretning. De seneste år har virksomheden sat ekstra ind på at mindske madspild ved blandt andet at uddanne køkkenpersonalet til at udnytte råvarerne fuldt ud. Som fx at lave chips af pastinakskræller eller servere kød i små portionsanretninger.

Virksomheden har også stillet vægte op i sine kantiner, så den mad, som de spisende levner, bliver vejet og de spisende bliver bevidste om omfanget. Og en gang om året – på Stop Food Waste Day – inviterer man køkkenpersonale og kunder til dialog og idéudvikling om, hvordan spildet kan nedbringes yderligere. De gode idéer inkorporeres i kerneforretningen.

- Vores kunder vil se sustainability i handling. De vil ikke nøjes med at se en rapport. Som global virksomhed har vi muskler til at arbejde bæredygtigt på den lange bane. Det gør vi også ved at arbejde med blandt andet de otte af FN’s verdensmål, hvor vi som virksomhed kan have størst impact, siger Kristofer Kjellman.

DI: Samarbejde fremmer bæredygtighed

Compass Group har reduceret sit registrerede totale madspild de sidste tre år med 6-8 procent pr. år.

Jacob Scharff, branchedirektør i DI service, betragter samarbejdet mellem den private virksomhed og Aalborg Universitet som et godt eksempel på, hvordan offentlig-privat samarbejde på en gang er en god forretning og fremmer bæredygtighed i den offentlige sektor og i samfundet generelt.

- Compass har et stort set-up i kantiner og kan udnytte de stordriftsfordele, der er. På den måde kan samarbejde mellem den private og den offentlige sektor være med til at løfte bæredygtighedsdagsordener som fx madspild bedre og mere effektivt end de kan hver for sig, siger han. 

Læs også: 5 spørgsmål til Compass' topchef Zanne Burø

Jakob Scharff

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3996
  • Mobil +45 2112 9423
  • E-mail jasc@di.dk
Relateret