Jesper Uggerhøj er administrerende direktør for Løgismose Meyers. Foto: Løgismose Meyers

12.02.21 DI Service Nyheder

Medlemsportræt: I Løgismose Meyers skal madglæde, sundhed og klima spille sammen

Verden ændrer sig i disse år, hvilket er tydeligt at se, hvis man f.eks. ser på Fødevarestyrelsens nye, klimavenlige kostråd. Adm. direktør i Løgismose Meyers, Jesper Uggerhøj er begejstret for udviklingen. Den udgør ikke bare sund fornuft – den matcher også arbejdet i koncernens to virksomheder.

Når det kommer til kvalitetsfødevarer og kantinedrift, er det svært at komme uden om koncernnavnet Løgismose Meyers A/S. I årtier har de to stærke brands - Løgismose og Meyers - været med til at forme det kulinariske Danmark.

Sammen med grundlægger Claus Meyer bærer Meyers faklen videre på en årelang mission om at fremelske en grøn og bæredygtig udvikling i det kulinariske Danmark, og virksomheden omfatter i dag restauranter, bagerier og ikke mindst kantinedrift i et utal af danske virksomheder.

Hos Løgismose er man – mere end 55 år efter grundlæggelsen – stærkt passioneret omkring at udvikle, importere og sælge højkvalitetsfødevarer og -vine til landets restauranter og privatforbrugere via egen butik og et tæt samarbejde med Salling Group.

Trods forskellen mellem de to virksomheder er der én helt klar fællesnævner, forklarer administrerende direktør Jesper Uggerhøj. Løgismose og Meyers arbejder nemlig begge for noget meget jordnært og vigtigt.

”Samlet set driver vi i dag nogle meget forskelligartede virksomheder, men der er jo en rød tråd i det hele. Det handler om kvalitet, og det handler om det grønne køkken. I vores kantinedrift hos Meyers kan man sige, at vi arbejder efter at inspirere til gavn for madglæde, sundhed og klima – men i realiteten er de målsætninger jo dækkende for hele virksomheden,”” siger han og tilføjer: ”Vi vil gerne ændre noget i regi af både Løgismose og Meyers. Vi vil gerne være en drivkraft i udviklingen.”

Tilbage til rødderne

Løgismose og Meyers har tilsammen ca. 1.100 ansatte. Omtrent 40 procent af koncernens omsætning kommer fra kantinedrift i Meyers – i hvert fald i et normalt, ikke-coronaramt år. Tyngden indenfor netop det felt gør, at Meyers Kantiner er en af de kantineaktører, som reelt har muligheden for at skubbe til udviklingen mod mere velsmagende, grøn og sund mad.

En anden aktør, som også kan være med til at gøre en forskel, når det kommer til danskerne madvaner, er Fødevarestyrelsen. Styrelsen er særligt interessant i denne tid, fordi den netop har offentliggjort sine nye kostråd. For første gang fokuserer kostrådene ikke blot på sundhed. De stiller også skarpt på klimaaftrykket fra forbrugernes fødevarevalg. Det synes Jesper Uggerhøj er spændende.

”Det er jo grundlæggende fantastisk, at vi har en fødevarestyrelse, som har en holdning til, hvad der er god kost. Det er også positivt, at de nu har en klimavinkel på det hele. De er klare i deres anbefalinger. Nu er det så op til os andre at finde ud af, hvordan vi får kostrådene ind på tallerkenen,” siger han.

Heldigvis matcher kostrådene mange af de tiltag, som både Løgismose og Meyers allerede fokuserer på.

”Kostrådene inkluderer eksempelvis en opfordring til at bruge bælgfrugter som proteinkilde – altså en erstatning for eller supplement til kød. Det arbejder vi allerede med - særligt i Meyers, hvor vi netop har udgivet en stor, fagligt funderet bog om bælgfrugter og de grønne proteiner, der skal skabe konkret måltidsinspiration gennem masser af nye opskrifter. Bælgfrugter er gledet lidt ud af danskernes hverdagsmadlavning, men jeg er da sikker på, at f.eks. mine forældre spiste gule ærter og hestebønner. Det er den slags, vi gerne vil have tilbage, og det er godt, at Fødevarestyrelsen tænker det samme,” siger han.

Tænke ud af boksen

Selvom hverken Løgismose eller Meyers er bange for at se bagud i tiden for at finde de gode traditioner, når de skal få inspiration til morgendagens kost, er en helt central del af virksomhedens innovation. 

Og netop innovationen har været i højsædet siden marts 2020, hvor udbruddet af coronavirus satte restriktioner for store dele af erhvervslivet. Én ting var, at restriktionerne gjorde det svært for butikker at holde åbent, noget andet var, at mange virksomheder sendte folk hjem, hvilket selv sagt påvirkede deres kantiner – og dermed i særlig grad forretningsområdet Meyers Kantiner.

Hvis man lavede en kurve over mængden af restriktioner siden marts og antallet af måltider, vi har tilberedt ude i kantinerne, vil de nok følges tæt ad. Det hele har påvirket os meget. Det har været en stor opgave at styre kapaciteten, når det hele ændrede sig Jesper Uggerhøj, adm. direktør i Løgismose Meyers

Meyers har i den forbindelse måtte tænke ud af boksen for at kunne servicere sine kunder.

”Vores virksomhedskunder har haft forskellige sikkerhedsretningslinjer, så vi har ikke kunnet benytte os af én samlet løsning. Det har i stedet handlet om at lave f.eks. portionsanretninger, så folk kunne spise ved skrivebordet eller ude i det fri. Vi har også leveret til medarbejdernes hjemmeadresser. Det har været ret udfordrende og svært at disponere. Vi skal jo skabe velsmag og leve op til folks forventninger,” siger han.

Overflødige østers blev til sauce

Samlet set har både Løgismose og Meyers dog klaret sig gennem den for mange erhvervsdrivende svære tid. Det skyldes ikke mindst, at særligt Løgismose har oplevet stærk fremgang. Dagligvarehandlen har nemlig på sin vis haft kronede dage under krisen.

Danskerne har haft lyst til at købe godt ind af madvarerne. Der er f.eks. blevet konsumeret rigeligt med vin fra Løgismose i den svære tid, afslører Jesper Uggerhøj.

Mens der har været travlt i dagligvare-delen af forretningen, har der omvendt været tid til at eksperimentere i andre dele af virksomheden. Jesper Uggerhøj nævner et eksempel.

Der er opstået mange specielle situationer, hvor vi har haft mulighed for at være innovative. Én af dem var, da en leverandør pludselig stod med et parti nytårsøsters, som man grundet corona-restriktionerne ikke kunne nå at sælge til restauranterne. I stedet for at lade dem gå til spilde, kogte vi en dejlig østerssauce på dem, som senere i år skal anvendes i madlavningen til vores frokost- og kantinekunder. Og det var ikke bare for sjov. Det handler jo om, at vi vil kæmpe for at undgå madspild Jesper Uggerhøj, adm. direktør i Løgismose Meyers

Reel rugekasse-stemning

I det hele taget mener Jesper Uggerhøj, at vi lever i en brydningstid, hvor både forbrugere og virksomheder er blevet mere parate til at gentænke gamle vaner og tage den ny tids værdier og tankegang til sig. På trods af at der ikke er meget positivt at sige om den svære periode, der blev en realitet i foråret sidste år, tror han den nytænkning, som krisen også har givet vinger, kan følge med over i post-coronatiden.

”På sin vis har det seneste år resulteret i en rugekasse-stemning hos os. Vi har reelt lavet en hel idéliste af mulige tiltag, som vi har planer om at sætte strøm til efter corona,” siger han.

Både Løgismose og Meyers håber således at komme stormende ud af den svære tid. Det er der også behov for, forklarer Jesper Uggerhøj.

”Realiteten er, at krisen har medført ændringer i danskernes indkøbsvaner. Det er ikke bare vin, der er blevet solgt mere af. Der er også købt mindre af det grønne og bæredygtige. Det er lidt synd, men nok naturligt i sådan en tid. Vi får jo lyst til velkendt selvforkælelse. Men det gør ikke området mindre vigtigt,” siger han og tilføjer:

Vi glæder os meget til, at bl.a. de danske virksomheder og dermed kantinerne åbner på fuld kraft. De gør nemlig en meget stor forskel i forhold til, hvad folk vælger at spise. Det er jo her, at uddannede kokke kan lave en salat eller en hakkebøf på bønner, som smager fantastisk. Kantiner fungerer reelt som inspiration i danskernes hverdag. De kan få folk til at tage nye vaner med sig hjem. Og det er jo fantastisk, når man som os gerne vil øge madglæde, sundhed og samtidig gøre noget godt for klimaet Jesper Uggerhøj, adm. direktør i Løgismose Meyers

Løgismose Meyers A/S

De to familiefirmaer Løgismose og Meyers har gennem årtier arbejdet for at løfte kvaliteten af den danske madkultur og fødevarer. Virksomhederne beskæftiger i dag mere end 1.100 mennesker.

Løgismose blev etableret i 1965 ud fra en vision om skabe livsglæde gennem måltidet og har i dag hovedaktiviteter inden for produktion, import og salg af fødevarer til dagligvarehandlen, samt import og salg af vin. Løgismose har eget mejeri og fødevareproduktion på Fyn, samt gourmetbutik på Nordre Toldbod i København.

Meyers er grundlagt af den gastronomiske iværksætter Claus Meyer, og har i mere end 25 år arbejdet for at fremme kvaliteterne i den danske madkultur. Meyers opererer på alle niveauer i værdikæden fra jord til bord. Hovedaktiviteterne ligger inden for restaurations- og kantinedrift, catering, frugtavl, forædlingsvirksomhed, handel, teambuilding, forskning, formidling, uddannelse og rådgivning.

De to virksomheder kom i familie i 2015, og trods deres forskelligheder har de det til fælles, at både Løgismose og Meyers arbejder for at skabe bæredygtig livsglæde gennem mad og måltider.