Lau Laursen (i midten) stiftede Lauren i 1993. Mads Jacobsen(t.h). er næste generation i familiefirmaet, han blev medejer i 2017.

Fotograf Steen Knarberg
22.04.21 DI Service Nyheder

Rengøringsfirma: Glem alt om, at alle kan gøre rent

Hvis du har ambitioner for din virksomhed, skal du uddanne dine medarbejdere – så klart er budskabet fra LAUREN Erhvervsrengøring. I marts uddannede firmaet sin første rengøringstekniker. Nu matcher de en glad kunde med en skarp og selvkørende medarbejder, der har lyst til at blive i firmaet.

Der er en myte, der hænger godt fast, når det kommer til rengøring. Det er den om, at alle kan gøre rent. At andre kan gå lige ind ad døren og tage over, når en medarbejder forsvinder. Det syn på faget har de en skarp holdning til hos LAUREN Erhvervsrengøring.

Uden uddannelse kan du kun løse nogle få opgaver. Du vil gå forbi vigtige opgaver, fordi du mangler viden og overblik, og måske går det godt et stykke tid – men en dag ser kunden det Lau Laursen

"Det går simpelthen galt, hvis du har for mange medarbejdere uden faglig indsigt,” siger firmaets stifter og direktør Lau Laursen.

Han vil gerne komme med et eksempel og kigger derfor hen på en af sine medarbejdere, der netop er kommet ind på kontoret:

”De fleste ville få problemer, hvis de skulle prøve at overtage Bishnus arbejde for en dag,” konstaterer han.

Holder 2500 kvadratmeter skinnende

Bishnu M. Giri har arbejdet hos LAUREN i knap to år. Tidligere kørte hun rundt til fem forskellige pladser og gjorde rent. Men i marts blev hun færdig med en uddannelse til rengøringstekniker, og nu har hun det fulde ansvar for rengøringen hos én kunde.

Hos kunden arbejder et par hundrede medarbejdere fordelt på cirka 2500 kvadratmeter. Det er ikke en opgave for begyndere at stå alene med. Men Bishnu har erfaringen, et skarpt hoved – og nu også en uddannelse, der hjælper hende med at sætte tingene i system.  

”Selv om jeg har gjort rent, siden jeg kom til Danmark fra Nepal for 12 år siden, så var der meget, jeg ikke vidste. Jeg har lært rigtig meget på uddannelsen, og det er jeg selvfølgelig glad for, at jeg kan bruge ude hos kunden,” siger hun.

På skolebænken har Bishnu M. Giri lært om hygiejne, kemi, redskaber, maskiner – og om, hvordan hun kan løse sine opgaver på en både skånsom og effektiv måde. Da Bishnu er over 25 år og havde erfaring nok til at springe praktikforløbet over, har hun taget uddannelsen på 11 uger.

Bishnu M. Giri har bl.a. fået ny viden om rengøringsmaskiner på sin uddannelse. Her giver hun driftsdirektør Mads Jacobsen et lynkursus i højteknologisk gulvvask

Foto: Fotograf Steen Knarberg

Bare ring op og kom i gang

Hos LAUREN plejer der at være kort fra tanke til handling. Kigger de ned langs bordet og bliver enige om noget om formiddagen, så rykker de gerne på det, inden dagen er omme. At sætte Bishnus uddannelse i sving krævede dog lidt mere tilløb for Mads Jacobsen, der er driftsdirektør og medejer af virksomheden.

”Vi havde faktisk en kunde, som vi gerne ville tilbyde en uddannet medarbejder, og vi havde Bishnu, som selv pressede på for at lære noget. Men jeg havde en ide om, at det ville være svært at blive godkendt som uddannelsessted og få en god afløser for Bishnu,” fortæller han.  

Efter en telefonopringning til Servicebranchens Uddannelsessekretariat kom godkendelsen dog hurtigt på plads, og afløseren blev fundet internt, hvor en rengøringsmedarbejder gerne ville have ekstra timer.  

”Set i bakspejlet var det hele meget nemt, og de 11 uger fløj af sted. Så jeg vil klart råde andre til bare at ringe op og komme i gang, hvis de tænker på at uddanne en medarbejder,” siger Mads Jacobsen.

”Den tid, du bruger på det, får du jo igen senere, fordi uddannede rengøringsteknikere kan arbejde selvstændigt og effektivt. De skal ikke spørge dig hele tiden, og du skal ikke bekymre dig – for de kan selv tilrettelægge deres opgaver.”

Start i det små med kurser

LAURENS direktør Lau Laursen mener, at for mange ledere undervurderer værdien af uddannelse. For ham er der ingen vej uden om, hvis du vil udvikle din virksomhed.

”Jeg synes, det er ret ligetil. Hvis du mener noget seriøst med dit fodboldhold, så skal I træne til kampen på lørdag – og hvis du vil noget med din virksomhed, så skal du spille dine medarbejdere bedre ved at uddanne dem.” siger han.  

LAURENS rengøringspersonale har via overenskomstens krav på 14 dages brancherelevant uddannelse hvert år. Det er dog en brøkdel, der som Bishnu M. Giri selv kommer og beder om kurser eller uddannelse – og få melder tilbage, når virksomheden skriver til dem om muligheden.

”Der er en modstand, og det er ikke alle, der tror på deres egne evner til at uddanne sig. Så vi er nødt til at se på, hvad hver enkelt medarbejder har brug for, og så tale med dem om det én for én,” fortæller han.

Virksomheden vil gerne uddanne flere rengøringsteknikere, og det glæder ledelsen, når en god ambassadør som Bishnu M. Giri kommer tilbage med rank ryg og nye kompetencer. I de fleste tilfælde starter de dog i det små med korte kurser – så medarbejderne kommer af sted og mærker, at de kan noget.

Slip frygten for at miste de bedste

Dygtige rengøringsmedarbejdere er i høj kurs, og der er ingen garanti for, at en god medarbejder med en spritny uddannelse i bagagen bliver i virksomheden. Det skal dog ikke afholde nogen fra at løfte medarbejdernes kompetencer, mener de hos LAUREN.

”Jeg vil være ærlig at sige, at jeg svedte lidt ved tanken, da vi sendte Bishnu af sted – for der kunne jo komme en konkurrent med et godt tilbud. Men vi havde planlagt det, så der var en god stilling med mere ansvar klar til hende, og det tror jeg, er vigtigt” vurderer Mads Jacobsen.

Lau Laursen mener, at ancienniteten snarere stiger end falder, når virksomheder uddanner sine medarbejdere:

 ”Hvis dine bedste folk søger væk, så er der ofte en god grund til det. Her hos os har vi den filosofi, at vores ansatte bliver længere, hvis vi behandler dem godt og lader dem vokse med opgaverne.”   

Relateret