20.04.21 DI Service Nyheder

Virksomhedsportræt: Vi hedder det, vi arbejder for

Lev-Vel driver privat hjemmehjælp og besøger mange borgere hver eneste dag – men de går aldrig på kompromis med kvaliteten af deres service. Hos Lev-Vel er det nemlig respekten for det enkelte menneske, der er i højsædet.

Respekt er nøgleordet

Hos Lev-Vel er borgeren ikke blot et nummer i køen eller en adresse i systemet. Derfor sigter de også efter at sende den samme hjemmehjælper fra gang til gang. Hos Lev-Vel tror de på, at selvom den teknologiske udvikling vinder frem, så er der stadig fysiske behov og relationer, som ikke kan erstattes af infoskærme eller samtaler over Skype. Direktørerne, Lene og Anette Bång fortæller, at det vigtigste i deres arbejde er respekten for det enkelte menneske. Derfor bliver de også ofte forargede over de krav, der stilles til borgerne:

”Det vigtigste for os er respekten for det enkelte menneske. Vi er tvunget til, eksempelvis, at bede vores borgere om at lufte ud i 1-1½ time, hvis de er rygere, eller at lukke deres hund ind i et andet rum, selvom vi ikke kan garantere, hvilket præcise klokkeslæt vi besøger dem på, hvis der opstår akutte situationer andre steder. Det er jo en indgriben i privatlivet. Jeg synes at det er forkasteligt, at man ikke må være herre i eget hjem”. – Direktør, Lene Bång Jensen

Borgerens frie valg

Når borgere vælger at bestille hjemmehjælp hos Lev-Vel er der ingen kompromis – Lev-Vel sørger for både fysisk og psykisk hjælp, og de forlader ikke en borger, før han eller hun er tilpas.  Ønsket er at være der, når der er behov - om så det gælder hjælp med bad og hårvask, medicin, hjælp til at komme i seng eller en hjælpende hånd i køkkenet. Når borgere bliver godkendt af kommunen til at få hjemmehjælp, udfører Lev-Vel de opgaver, som den enkelte borger er berettiget til. Dette indebærer både almindelig rengøring som støvsugning, gulvvask, opvask, tæpperens m.m. Hos Lev-Vel arbejder de således efter et arbejdsskema, som de skal følge, men står også altid til rådighed, hvis verdenssituationen skal vendes over en kop kaffe. Mottoet er: ’Alt kan lade sig gøre – du skal bare spørge’.

Hos Lev-Vel mener de også, at de ved at tilbyde et frit valg for de ældre borgere, er med til at sikre at samfundet viser de ældre borgere den respekt, som de har optjent retten til gennem et helt liv: at de selv kan vælge, hvem der skal komme i deres private hjem og hjælpe dem med det, de ikke selv kan længere kan. Det kan i forvejen være en meget personlig svær situation og proces for et menneske, og derfor er det også vigtigt, borgeren har en indflydelse på, hvad de faktisk får. Det er endvidere en hjørnesten i beskyttelsen af de svageste borgere, at det ikke koster ekstra at vælge en privat leverandør, men at det er et personligt valg.

Det vil jeg også selv gerne have en dag, om rigtig mange år Direktør, Lene Bång Jensen

Lev Vel  - også udenfor hjemmet

I sommeren 2020, da Corona blussede lavt, indgik Lev Vel et samarbejde med Ørslev Rejser, som gav dem mulighed for at tilbyde deres borgere at komme på tur i det danske land. Desværre satte en ny nedlukning en stopper for de planlagte ture, men allerede nu er Lev-Vel og Ørslev Rejser igen i gang med at planlægge, hvor turene kan gå hen til sommer:

”Vi planlægger det på den måde, at vi vælger seværdigheder ud fra borgerens bopæl, så de har mulighed for at opleve noget, som ikke ligger i nærheden af deres hjem. Vi er typisk 1-2 hjælpere med på tur.” – Direktør, Lene Bång Jensen

Mange borgere har et ønske om at komme ud på sådanne ture, men er ofte utrygge, hvis de skal klare det på egen hånd. Derfor så Lene en stor mulighed I at give dem en oplevelse, hvor de ikke skal bekymre sig om eksempelvis fysiske udfordringer.

På turene er vi med for at hjælpe vores borgere, uanset det gælder hjælp til at komme på toilet eller andre fysiske behov. Og så er vi en mental støtte for dem, når de er udenfor hjemmets trygge rammer Direktør, Lene Bång Jensen

FAKTA

Lev-Vel er startet af Lene Bång Jensen. Tilbage i 2006, da hun sad som byrådspolitiker i Rudbjerg Kommune, voksede sig en bekymring for serviceniveauet og prioriteringen af ældreplejen. Bekymringen tog sit afsæt i den, på daværende tidspunkt, kommende kommunesammenlægning pr. 1. januar 2007, da Rudbjerg Kommune skulle blive en del af Lolland Kommune.

Da Lene startede Lev-Vel var hun ene kvinde om opgaven. I dag driver hun virksomheden sammen med sin søster, Anette, hvor de sammen med deres 179 ansatte kører ud til mere end 650 borgere i Lolland, Vordingborg, Guldborgsund og Faxe Kommune. I dag ejes 55% procent af Lev-Vel af Toma Koncernen.

Skrevet af:

Mie Espersen

Relateret