Rikke Lykke har været CEO i DEAS Group siden august 2021. Foto: DEAS

20.01.22 DI Service Nyheder

Medlemsportræt: Digitalisering bliver en løftestang til at skabe fremtidens DEAS

Med en ny chef ved roret er DEAS Group i gang med at cementere sin status som nordisk end-to-end servicepartner for ejendomsinvestorer og lejere. CEO Rikke Lykke forklarer, at digitaliseringen får en nøglerolle – og det på overraskende måder.

Ny teknologi kan ikke blot bruges til at trimme og effektivisere servicevirksomheder. På sigt vil den potentielt kunne bruges til at skabe nye relationer til alle virksomhedens interessenter – og skabe en ny og større fællesskabsånd, som kommer alle til gavn.

Det mener Rikke Lykke, som siden august 2021 har stået i spidsen for DEAS Group. Som ny CEO leder hun en stor og kendt koncern, som opererer fra kontorer i otte nordiske byer. Den samlede portefølje under forvaltning omfatter mere end 2.600 ejendomme i alle markedssegmenter, og hun har i den forbindelse mere end 900 medarbejdere under sig.

Rikke Lykke sætter baren højt for det DEAS, som hun og resten af medarbejderstaben er ved at skabe.

”Vi vil være de bedste – også på det digitale område. Vi vil udfordre status quo og løfte DEAS via digital innovation," siger hun og tilføjer:

Det ultimative mål er at forbedre serviceringen og rådgivningen af vores investorer og lejere. Ved at minimere vores manuelle, administrative processer via automation frigiver vi ressourcer blandt vores medarbejdere, så vi kan give endnu bedre service og rådgivning. CEO i DEAS, Rikke Lykke

Strømlinede processer

Generel digitalisering er ikke et nyt fænomen – heller ikke for DEAS Group. Rikke Lykke mener alligevel, at vi ser ind i en fremtid, hvor brugen af og analysen af data giver helt nye og spændende muligheder.

Af den årsag er der blevet etableret et innovationsteam, der dækker analytics, automation samt digital ventures og partnerships, som netop skal dykke dybt i teknologiens potentiale.

”Vi skal blandt andet have strømlinet administrative processer. Vi skal sikre, at vores forskellige softwaresystemer hænger sammen, at vores it-landskab er sammenhængende, og at vi ikke har blindgyder. Det har fordele indadtil – men også i forhold til vores investorer og kunder,” siger hun og tilføjer:

”Når vi for eksempel udvikler servicekoncepter, kan vi hjælpe vores forskellige investorer med at styre deres ejendomme til gavn for deres lejere. Det kan blandt andet gøre det enkelt for lejer at komme i kontakt med udlejer, hurtigere at søge information og nemmere at få at vide, hvad der foregår i området og lignende.”

Den slags tiltag vil ikke kun være en praktisk fordel i dagligdagen. De skal også frigive ressourcer.

Vi kan bruge teknologi på alle mulige måder, men det er vigtigt at huske, at der står mennesker bag udførelsen af opgaver. Hvis vi med teknologi kan sikre, at vi internt arbejder mere optimalt, vinder vi tid. Den tid, vi sparer her, kan vi bruge på endnu bedre servicering af investorer og lejere Rikke Lykke

Følelsen af fællesskab og nærvær

Pointen er, at Rikke Lykke og DEAS ikke blot vil høste de frugter, som logisk set hænger lavest. Når hun taler om digitalisering, så taler hun reelt om et grundlæggende skifte i forhold til, hvor man som virksomhed lægger sine kræfter.

”Rigtig meget af det, vi kigger ind i med hensyn til fremtidige behov blandt lejere og investorer, handler om at etablere koncepter af forskellig art. Jeg tror personligt, at et af de store temaer bliver nærvær. Det behov har vi alle. Det er kun blevet tydeligere i forbindelse med Covid-19,” siger hun.

Sagen er, at vi, hvad enten man taler om kunder eller medarbejdere, alle bruger utallige timer af vores liv indendørs. Rikke Lykke minder om, at vi her gerne vil føle os tilpas og have en følelse af fællesskab.

”Vi kigger i høj grad ind i koncepter, som netop understøtter det. Om det så er nye kollegiekoncepter eller nye bolig- eller kontorlejekoncepter, så er vi optagede af, hvordan vi kreerer nye fællesskaber. Ikke bare mellem dem, der benytter ejendommene – men også mellem dem, der ejer og varetager ejendommene,” siger hun og tilføjer:

Det er her, at vores digitaliseringsteam kommer ind. Vi skal bruge mindre tid på de administrative processer for at kunne få tid til at kreere, servicere og deltage i de fællesskaber og servicekoncepter, vi udvikler sammen med vores investorer. Rikke Lykke

Handler om at gøre en forskel

DEAS er et velkendt navn i den danske ejendomsbranche. Selvom selve navnet måske kun er ti år gammelt, trækker selskabet sine tråde årtier tilbage, idet det bygger på et ønske tilbage fra 1980’erne blandt pensionskasser om at outsource deres ejendomsadministration.

I dag er koncernen til stede i fire nordiske lande – Danmark, Sverige, Norge og Finland – som en nordisk end-to-end servicepartner, der dækker hele værdikæden inden for fast ejendom. DEAS varetager et væld af ydelser inden for ejendomsforvaltning. Alt fra fund management, investment management, asset management og ejendomsadministration til bygherrerådgivning, byggeprojekter, energi-, klima- og bæredygtighedsrådgivning, facility management og facility services, udlejning samt offentlig-privat partnerskaber (OPP).

Opgaveporteføljen i DEAS er i dag stor og bred. Det vil Rikke Lykke gerne minde kunder, medarbejdere og interessenter om. For både bredden og størrelsen er en styrke for at kunne møde de behov, den enkelte investor har, understreger hun.

Det gælder i forhold til alle tre fokusområder, koncernen arbejder efter i disse år: Stakeholder Management, Innovation og Social Impact. Alle påvirker kulturen i koncernen. Men specielt sidstnævnte er blevet vigtig de seneste år.

”Social impact lyder nogle gange lidt fancy, men det handler grundlæggende om at være sig bevidst om, at alt, hvad vi foretager os, skal gøre en positiv forskel for andre. Og det betyder meget i en virksomhed som vores. Det handler ikke blot om bæredygtighed. Det handler også om at agere på de behov, vi ser, understøtte fællesskabsfølelsen og være nærværende i det, vi foretager os” siger hun og tilføjer:

Når vi sætter os og taler sammen, så vil vi have mere fokus på at spørge hinanden, hvordan gør vi en forskel her? Vi skal hele tiden arbejde med at gøre en positiv forskel. Rikke Lykke

Om DEAS Group

Moderselskab for en række virksomheder inden for ejendomsadministration samt investor- og ejerrådgivning. Arbejder i Danmark, Sverige, Norge og Finland ud fra otte kontorer.

Koncernen har over 900 medarbejdere og har ansvaret for omtrent 2.600 ejendomme.

DEAS udsprang af et ønske blandt pensionskasser om at outsource sin ejendomsadministration i slutningen af 1980’erne. Siden er den vokset markant via organisk vækst og opkøb.

Rikke Lykke tiltrådte i august 2021 som administrerende direktør. Hun kom fra et topjob i det tyske ejendomsselskab Patrizia AG.

Stefan Luke Petersen
Skrevet af:

Stefan Luke Petersen

Relateret indhold