22.12.21 DI Service Nyheder

Ny ejer og strategi hos Vaskeriet Neptun Dybvad skal sikre vækst og grøn omstilling

Den nye strategi skal udvide markeds- og kundesegmentet og sætte skub i ambitionen om at reducere Co2-udledningerne med 20 procent i 2022. Det er blot nogle af de initiativer, Christian Frederiksen har iværksat siden han i maj 2021 blev adm. direktør i vaskerivirksomheden.

Ny ejer og ledelse betyder højere kundetilfredshed og øget digitalisering

Vaskeriet Neptun Dybvad har siden 1930 leveret rent sengelinned, håndklæder med mere til nord- og midtjyske hoteller og restauranter. Det gør de stadig den dag i dag. Men i de seneste år har der været røde tal på bundlinjen og skiftende ledelser.

I 2020 lagde bestyrelsen en plan, som for alvor skulle bringe virksomheden på rette kurs. Planen var, at ejerskabet af virksomheden skulle overgå til en erhvervsdrivende fond, og herunder indsættes et holdingselskab, der ejer 90 procent af aktierne. De resterende 10 procent af virksomheden ejer den nye adm. direktør Christian Frederiksen.

Der gik ikke længe fra, at Christian Frederiksen havde tiltrådt sin nye stilling, før han gik i gang med at optimere virksomhedens drift: 

Først og fremmest gik jeg i gang med at undersøge vores kundesegment. Her fandt jeg ud af, at vores leveringssikkerhed de seneste år havde haltet. I sommeren 2021 lavede jeg derfor et nyt setup i vores produktion og logistikafdeling, som gør, at kunderne i dag kan være helt sikre på, at deres ordre leveres til det aftalte tidspunkt. Vi kan se, at optimeringen har båret frugt og kunderne er meget tilfredse med leveringssikkerheden nu Christian Frederiksen, adm. direktør i Neptun Dybvad

Det er ikke kun kundetilfredsheden, som er blevet optimeret. Også hjemmesiden bliver i det nye år opdateret med et nyt indbydende design og smartere løsninger.

Hidtil har hjemmesidens bestillingsfunktion nemlig ikke fungeret optimalt, hvorfor kunder i stedet har måtte ringe med deres bestillinger. På den nye hjemmeside bliver det nemt for kunderne at lave onlinebestillinger. Det er også fordelagtigt for vaskeriet, som nemmere kan håndtere bestillingerne, når de tikker ind digitalt. 

Et udvidet markedssegment skal sikre vækst

Vaskeriet Neptun Dybvad har gennem mange år haft hotel- og restaurationssegmentet som det primære primære kundesegment. Dette kundesegment betyder et meget travlt sommerhalvår, men et mere stilfærdigt vinterhalvår. Denne udfordring vil virksomheden gerne komme til livs.Man vil nemlig gerne have, at lavsæsonen også skal bugne af ordre.

Derfor vil Christian Frederiksen udvide forretningsområdet til også at omfatte vask og rens af arbejdstøj for nordjyske industrivirksomheder. Hvis vaskeriet får flere industrivirksomheder som kunder, så vil det sikre at omsætningen ikke er sæsonbetinget, men mere stabil hen over hele året. Projektet er allerede sat i værk og vaskerivirksomheden er i forhandling med mange nye potentielle kunder.

Vil være med på den grønne bølge

Christian Frederiksen ved, at en moderne og vækstpræget virksomhed er en grøn virksomhed. Derfor har han fået fabrikeret en energirapport for virksomhedens samlede produktion samt fået kortlagt virksomhedens co2 udledning.

Rapporterne skal bruges til at sætte ambitiøse målsætninger for mere energibesparende vaskeprocesser. Den nye direktør vil også sænke CO2 udledningerne med 20 procent i 2022 og tilsvarende i 2023. Reduktionsmålsætninger for de efterfølgende år kræver umiddelbart tilgang til nye teknologiske muligheder, fortæller Christian Frederiksen. Ambitionen er at gøre brug af alle de tekniske muligheder, som byder sig, så virksomheden på lang sigt kan blive ved med at reducere co2 udledningen.

For nylig har Christian Frederiksen ansøgt om, at virksomheden skal tage del i programmet Grøn Cirkulær Omstilling. Inden da skal virksomheden gennem en screeningproces, men bliver virksomheden udvalgt betyder det, at et hold af konsulenter vil hjælpe med at udvikle en mere grøn forretningsmodel og fremme den grønne omstilling hos Neptun Dybvad.

Christian Frederiksen har også udmeldt et farvel til plastik fra start 2022. Fra da af får kunderne ikke længere leveret tekstiler pakket ind i plastik. Ud over at være godt for miljøet, er valget om at droppe plastik også en økonomisk besparelse og tidsbesparende løsning for virksomheden.

Vaskeriets fremtidsudsigter

Christian Frederiksen har mange fremtidsvisioner for vaskeriet. Den skal være mere grøn og det udvidede kundesegment skal sikre højere omsætning de næste mange år. Hvis målet om større omsætning bliver indfriet vil det også betyde at virksomheden må ekspandere - både hvad angår medarbejdere og et udbygget produktionskapacitet. Dette er Christian Frederiksen fuldt indstillet på og glæder sig over tanken, om virksomhedens vækstmuligheder.

Dog vil virksomheden aldrig afvige fra deres værdisæt, som handler om, at være tæt på sine kunder og være en lokal virksomhed, kunderne kan stole på:

Vi skal aldrig være en helt stor spiller i vaskeribranchen. Vi skal være tæt på kunderne og altid servicere de små virksomheder i lokalområdet Christian Frederiksen

Fakta

  • Vaskeriet Neptun Dybvad blev grundlagt i 1930 i Sæby. I 1996 flyttede virksomheden til Dybvad, hvor virksomheden også holder til i dag.
  • Virksomheden har 26 timelønnede ansat og 5 funktionærer.
  • Virksomhedens primære kunder er hoteller og restauranter. 10 % af virksomhedens kunder er dog vask af arbejdstøj for erhvervsvirksomheder.
Anna Kjær Beyer
Skrevet af:

Anna Kjær Beyer

Relateret indhold