17.10.22 DI Service Nyheder

Compass Groups nye nordiske direktør: Vi har brug for diversitet – også i toppen af virksomhederne

Kan en topleder gå i sneakers, have møgdage som alle andre – og bare være sig selv? Ja, for vil du løfte noget i en branche, hvor mennesker er råstoffet, skal du turde at være autentisk. Det mener Zanne Burø, ny administrerende direktør for Norden i Compass Group og afgående formand for SBA.

Af Rikke Ravn Faber

Der skulle egentlig ikke have stået direktør på visitkortet. Da Zanne Burø voksede op i Humlebæk, dyrkede hun håndbold på eliteplan – det var den vej, hun ville, og der lå en kontraktmulighed på bordet.  

”At jeg skulle arbejde med forretning og ledelse, så jeg ikke komme. Men min mor arbejdede i ISS og kom hjem og fortalte, at de søgte trainees. Hun syntes, jeg skulle søge, og jeg tænkte, at jeg jo kunne sige nej tak, hvis jeg fik det,” fortæller Zanne Burø.  

Men da hun fik tilbudt traineeforløbet, sagde Zanne Burø i stedet ja tak. Noget, der har gentaget sig en del gange i de mere end 20 år, hun i dag har været i servicebranchen. For efter tiden som trainee, tog hun imod en stilling som PA for sin daværende chef, og her åbnede der sig en ny verden for hende.

”For at kunne assistere min chef, der havde for travlt til at klare alting selv, var jeg nødt til at sætte mig rigtig godt ind i forretningen – og så blev det pludselig spændende,” forklarer Zanne Burø.  

I 16 år arbejdede hun for ISS i forskellige stillinger og med et voksende ansvar for det kommercielle. Bl.a. var Zanne Burø med til at udvikle en dansk model for facility management, og efter det blev hun headhuntet af Compass Group, der også var på vej til at implementere facility management.

En leder er ikke et jakkesæt
I sommer blev Zanne Burø efter 11 år i Compass Group udnævnt til administrerende direktør for Norden. Indtil hendes afløser er fundet, passer hun sideløbende sit gamle job som direktør for den danske afdeling. Hun er bevidst om, at hun udefra ligner en Pippi, der altid har mod på nye udfordringer.

”Men sådan har jeg slet ikke haft det inden i. Helt ærligt, så havde jeg lyst til at sige farvel og tak, da jeg lige var landet i mit første job som administrerende direktør i 2016. Det er et tungt ansvar, du får på skuldrene, og jeg var i tvivl, om jeg var den rigtige til at bære det,” fortæller Zanne Burø.

Hun følte sig langt fra som prototypen på en topleder – sådan en med jakkesæt og talspækkede regneark. Men på en kritisk dag spurgte en god faglig sparringspartner hende, om det måske snarere var Zanne end prototypen, Compass Group havde brug for. Det blev skelsættende.

Lige der indså jeg, at jeg skal være mig selv. Jeg elsker den her branche, hvor vi arbejder med mennesker, og hvor inklusion og diversitet i dén grad er på dagsordenen. Hvis der ikke er plads til forskellighed i vores ledelser og bestyrelser – hvor skulle der så være det? Så nu får de altid hele Zanne, og det er bl.a. en, der stiller rigtig mange spørgsmål og siger tingene meget åbent og klart. Zanne Burø, administrerende direktør for Norden i Compass Group

”Hele Zanne” er også en topleder, der ankommer i sneakers og insisterer på at være uperfekt, fordi det er menneskeligt. En tilfredshedsundersøgelse hos medarbejderne viste ret hurtigt, at det blev godt modtaget.   

 

Til kamp for ordentlighed
Zanne Burø har været en markant stemme som formand for Servicebranchens Arbejdsgiverforening, SBA. Hun fratrådte formandsposten i september, da hun i sit nye job skal flytte fokus fra det danske marked til hele Norden.

”Jeg håber, de andre i bestyrelsen har nydt vores diskussioner lige så meget, som jeg har. Jeg har oplevet en oprigtig respekt for hinanden, stor handlekraft og en stærk, fælles passion for at styrke branchen,” siger Zanne Burø.

Selv er hun særligt motiveret af arbejdet for ordentlighed i branchen og for flere og bedre offentlige udbud. Og hun ser frem til at fortsætte arbejdet for mærkesagerne som medlem af bestyrelsen for DI Service.   

”Det er vigtigt for mig at løfte medarbejderne og at tage et medansvar for deres læring, som vi fx gør med vores egen kokkeuddannelse hos Compass Group. Men hvis vi skal skabe gode forhold, så er der altså også nogen ude i kommunerne, der lige skal kigge op fra Excelarket,” siger hun og uddyber:

”Pris er ikke det eneste vigtige i et udbud. Det føles lidt som at banke i en pude at komme igennem med det budskab. Men det er altså væsentligt, hvilke forhold det offentlige byder sine leverandører – så den kamp skal vi blive ved med at kæmpe.”

Danske værdier til det nordiske marked
Man skal ikke tage fejl af, at Zanne Burø er strøget til tops i servicebranchen, fordi hun leverer resultater. I sit nye job som administrerende direktør for Norden skal hun skabe vækst ud fra et omsætningsmæssigt udgangspunkt på 7 milliarder kroner årligt. Men Compass Group ser også frem til, at hun bidrager med sine danske værdier.

”Jeg har jo altid haft fokus på mennesker, og det bliver rigtig svært at slippe medarbejderne her i Danmark,” konstaterer Zanne Burø, som fremover skal vænne sig til at lede via de administrerende direktører i fire nordiske lande.

Hun er klar over, at det bliver et stort skift, men går nysgerrig og spændt til opgaven. Der har været en smittende energi på de første møder med direktørerne, og hun ser frem til at sprede den til de i alt 13.000 medarbejdere, Compass Group har i Norden.

”I servicebranchen er det alt for kortsigtet, hvis man kun fokuserer på vækst. Tingene hænger jo sammen, og i det lange løb, så tror jeg kun, man bliver i den her branche, hvis mennesket kommer først.”

Skrevet af:

Rikke Ravn Faber

Relateret indhold