21.05.24 DI Service Nyheder

Servicebranchen kan blive smartere med kunstig intelligens

Ny teknologi og digitalisering er i stigende grad ved at forandre mange brancher. Drivkraften bag denne transformation er indtoget af kunstig intelligens (AI), hvor computere kan effektivisere og automatisere dele af det traditionelle arbejde, som ofte tager tid fra andre vigtige processer.

I forbindelse med DI Service Årsdag 2024, hvor digitaliseringen er i fokus, har vi sammen med Casper Guldager, director i NewTech hos KPMG, dykket ned i emnet. Vi stiller derfor skarpt på, hvad AI-teknologi kan tilbyde servicebranchen, og hvordan virksomheder kan navigere i denne digitale tidsalder, mens de fastholder deres kerneværdier.

Store fordele ved AI for servicebranchen

ChatGPT og AI er ikke længere nye begreber i vores fælles ordbog. De har gjort et solidt indtryk og er blevet en stor del af manges hverdag. Også i brancheregien har kunstig intelligens gjort sit indtog. Flere virksomheder hos Dansk Industri har adopteret de nye digitale muligheder, som har automatiseret de manuelle processer i deres hverdag og i den daglige produktion. Også for servicebranchen er kunstig intelligens et værktøj, som gennem intelligente systemer kan transformere den måde, servicevirksomheder opererer på.

Casper Guldager forklarer, at der er store gevinster ved at implementere kunstig intelligens i sin virksomhed:

Den største gevinst ligger i AIs evne til at arbejde sammen med mennesket, hvilket kan hjælpe med at reducere den tid der ikke bliver brugt på værdigivende arbejde og forbedre kundeoplevelsen. Casper Guldager, director i NewTech hos KPMG

Casper Guldager uddyber: "AI kan hjælpe med at håndtere flaskehalse, som mangel på arbejdskraft og sygefravær ved at supportere servicevirksomhedens medarbejdere og fjerne de mindre interessante opgaver, gøre de sjove sjovere og supportere i at opfinde mere værdigivende arbejde, som vi slet ikke gør i dag.”

Også mangel på arbejdskraft kan implementering af kunstig intelligens adressere. Casper Guldager begrunder, at AI kan gøre job i servicebranchen mere attraktive og derved tiltrække jobsøgende til branchen. For eksempel, hvis man arbejder med koordinering af personale i vikarbranchen, kan AI hjælpe med at håndtere koordineringen, hvilket kan gøre arbejdet mere dynamisk og innovativt. Det kan muligvis få flere studerende til at se det spændende i at arbejde i servicebranchen.

Alle kan være med i den digitale fremtid

For små og mellemstore virksomheder uden en omfattende IT-afdeling ligger nøglen til AI-implementering i at starte med deres medarbejdere i fokus. Casper Guldager forklarer, at taktikken er først at identificere et AI-værktøj, man nemt kan implementere, så som Microsoft M365 Co-pilot. Herefter bør medarbejderne begynde at bruge det i deres daglige arbejdsopgaver. "Her er fokus ikke, at kunstig intelligens skal tage over, men at det skal arbejde tæt sammen med medarbejderen,” siger Casper Guldager.

Et godt tip fra Casper Guldager er også, at virksomheder skal holde øje med nye modeller og teknologier, som ofte bliver mere tilgængelige og billigere over tid, ”fornyeligt er OpenAI’s GPT4 version opdateret til GPT 4o og derfor bliver den forhenværende version næsten gratis. AI bliver hele tiden mere og mere tilgængeligt for masserne,” fortæller Casper Guldager.

At holde fast i det personlige touch

En bekymring, som ofte går igen hos virksomheder, der skal begynde deres digitale rejse, er hvordan de opretholder det personlige præg til deres kunder. Men Casper Guldager ser ingen grund til større bekymring, ”målet med AI er ikke at erstatte menneskelig kontakt, men at gøre det lettere for virksomheder at give en endnu bedre service. Når de daglige rutineopgaver klares af AI, har du mere tid til virkelig at tage dig af kunderne og deres specifikke behov,” forklarer Casper Guldager og fortsætter:

”Det handler ofte om at finde den rette balance, så teknologien hjælper uden at overtage det. Hvad jeg ved om servicebranchen, så er det netop det personlige touch, der gør branchen speciel – så det skal den selvfølgelig blive ved med.”

Casper Guldagers to trin til at komme i gang med AI

1. Begynd med at reflektere over, hvad du som medarbejdere bruger tiden. Du kan evt. gøre det i forbindelse med, at du fylder dit tidsskema ud under de nye EU-regler. Herefter begynder du at forstå, hvordan du kan bruge let tilgængelige AI-modeller som Microsoft Co-pilot til at supportere dit arbejde.

2. Kontinuerligt lære om AI. Det andet skridt er at forstå, hvad AI er, og hvad det kan gøre. Det kan være gennem kurser, workshops eller online ressourcer, der forklarer, hvordan AI kan bruges i dit arbejde. Som medlem af Dansk Industri har du flere muligheder for at blive bedre til brugen af AI. Læs mere på vores AI Univers, hvor du løbende kan lære om kunstig intelligens, og hvordan den hjælper dig og din virksomhed.

Relateret indhold