Cheval Blanc Kantiner A/S
03.02.25 DI Service Nyheder

CEO i Cheval Blanc Kantiner indtræder i DI Service's bestyrelse: Vil styrke inklusion og gøre det lettere at drive virksomhed

DI Service har fået en ny stemme i bestyrelsen. Sanne Drescher, der i september 2023 tiltrådte som CEO i Cheval Blanc Kantiner A/S, er nu også trådt ind i bestyrelsesarbejdet hos DI Service. Med en bred erfaring inden for ledelse, kantineservice og en stærk vision for et mere inkluderende arbejdsmarked, vil hun sætte fokus på at forbedre både sociale og administrative udfordringer i branchen.

Erfaren leder med skarpt blik for mennesker og forretning

Sanne Drescher har gennem sin karriere bevæget sig på tværs af flere brancher, men fællesnævneren har altid været at finde sammenhænge mellem mennesker og forretningsmål. De seneste ti år har hun specialiseret sig i fødevarebranchen, hvor hun især har arbejdet med kantinedrift.

Og da muligheden for at blive en del af Cheval Blanc opstod i 2023, var det et naturligt skridt for Sanne Drescher, "Jeg har ikke haft som mål at revolutionere Cheval Blanc, men har haft fokus på at bringe de gode takter videre, som allerede var sat i søen. Der er en ekstremt passioneret gruppe af dygtige folk med fokus på de menneskelige værdier."

Neurodivergens: En overset ressource i servicebranchen

Et af Sanne Dreschers centrale fokusområder i DI Service bliver at skabe bedre forståelse og bedre vilkår for neurodivergente medarbejdere på arbejdsmarkedet. Hun mener, at servicebranchen i særlig grad har et ansvar for at gå forrest, når det kommer til at skabe et inkluderende arbejdsmarked.

Særligt i servicebranchen finder vi nok mange med en diagnose, og hånden på hjertet; det letteste er at ansætte nogen med en diagnose. Den noget sværere opgave er at klæde lederne på til opgaven, men også medarbejdere med en chef, der har en diagnose Sanne Drescher

Hun ser en tendens til, at diagnoser ofte bliver mødt med fordomme og fastlåste forestillinger, der kan skade både virksomheder og medarbejdere.

"En person med en diagnose bliver ofte stigmatiseret ud fra en normopfattelse. Jeg vil arbejde for, at vi som branche kan skabe ægte inklusion, som ikke blot handler om at ansætte, snarere om ordentlig on-boarding og læring om neurodivergens," fortæller Sanne Drescher.

Hun påpeger dertil, at der er et stort potentiale i at sikre en bedre forståelse af neurodivergens i ledelseslaget, og at virksomheder kan drage fordel af en bredere talentmasse, hvis de formår at håndtere det rigtigt.

"Det er blot et spørgsmål om, at vi lærer at omgås samt forstå mennesker, som har nogle særlige egenskaber. Ligesom alle andre mennesker, som jo også er forskellige," forklarer hun. 

Vil fjerne bureaukratiske byrder for mindre virksomheder

Udover sit fokus på inklusion ser Sanne Drescher en væsentlig udfordring i de stadig mere komplekse krav til virksomheder. Hun vil arbejde for, at DI Service sætter fokus på at gøre det lettere at drive virksomhed – særligt for de mindre aktører.

Det skal være lettere at drive virksomhed, også når man ikke er kæmpestor. Her tænker jeg på de lovkrav, som bliver ved med at komme, som f.eks. GDPR, CSRD osv., hvor mindre virksomheder ikke har kapacitet til at ansætte specialister Sanne Drescher

Derudover fremhæver hun også de administrative byrder ved at ansætte særligt udsatte borgere, hvor mange virksomheder gerne vil tage et socialt ansvar, men ofte oplever et regelsæt, der gør processen unødigt tung.

Med en stærk kombination af forretningsforståelse, ledelseserfaring og en drivkraft for et mere inkluderende arbejdsmarked, træder Sanne Drescher ind i DI Service med en klar mission: at skabe bedre vilkår for både virksomheder og medarbejdere.