DI Transport Analyser

DI: Vejafgiften modarbejder transportens grønne omstilling - analyse af den kilometerbaserede vejafgift

Den 1. januar 2025 blev transportsektoren ramt af den kilometerbaserede vejafgift, og over de næste fem år bliver det markant dyrere for lastbilvognmænd at transportere dagligvarer til supermarkedet og personer på tværs af landet, uanset om man kører på grøn eller fossil energi. Det viser en ny analyse fra DI Transport. Statens estimerede indtægter fra vejafgiften for lastbiler bliver i de nærmeste år ca. 2,5 mia. kr. stigende til 3,7 mia. kr. i 2028. Oveni kommer der indtægter til staten fra afgifter på lastbiler til EU's kvotesystem fra 2027 på ca. 1,5 mia. kr. om året.

Hvis den grønne omstilling af den tunge transport for alvor skal rykke, skal så mange som muligt af indtægterne fra vejafgiften føres tilbage til at sikre den grønne omstilling af godstransportbranchen, siger branchedirektør i DI Transport, Hakon Iversen.

Vejafgiften sikrer statskassen et betydeligt provenu, men fordi den ikke skelner mellem biobrændstoffer, biogas og diesel samtidig med, at el-lastbiler på grund af prisen ikke er en mulighed for mange, er der et meget begrænset incitament i afgiften til at køre mere klimavenligt. Det er afgørende at flest mulige midler fra provenuet går tilbage til transportbranchen gerne gennem Grøn Fond, der støtter branchens omstilling af den tunge vejtransport. Ellers er det jo ikke en klimaafgift, men en reel vejskat, siger Hakon Iversen, branchedirektør, DI Transport.

Den omdiskuterede vejafgift blev præsenteret som en grøn afgift, selvom den ikke skelner mellem grønne brændstoffer, som f.eks. biogas eller biodiesel, og konventionel diesel. Det betyder, at der reelt ikke er noget at spare på afgiften ved at hælde biogas eller biodiesel i tanken på lastbilerne.

Vejafgiften på lastbiler blev solgt som en grøn afgift, men er i virkeligheden ineffektiv klimapolitik. Den belønner ikke dem, der skifter til CO2-neutralt biodiesel eller biogas, og selv eldrevne lastbiler skal betale en højere afgift, end de skulle sidste år. På den måde står transporten i den særlige situation at også de grønne brændstofsalternativer fordyres, selvom vi jo gerne vil have folk til at skifte til netop dem, siger Hakon Iversen, branchedirektør, DI Transport.

Vejafgiften har allerede medført meget store administrative omkostninger for vognmændene, der skal opgøre hvor og hvor meget de kører.

Den tunge transports omkostninger vil stige fra 6,9 kroner/l i 2025 og videre til ca. 9,6 kr./l i 2030, fordi vejafgiften ikke er den eneste fordyrelse, der rammer transportsektoren. Læg dertil forhøjelsen af dieselafgiften med 52 øre/l, et stigende CO2-fortrængningskrav og at vognmændene om få år skal bruge penge på at købe CO2-kvoter på benzin og diesel.

Vognmændene har viljen til at omstille

Vi så med den sidste støttepulje til nulemissionslastbiler og ladestandere, at vognmændene har viljen og rigtig gerne vil i gang. Men lige nu er omkostningerne til el-lastbiler og ladestandere så høje, at det er svært for vognmændene at komme fra land. 

Vi skal huske på, at vognmændene skal tjene penge, før de investerer store beløb i grønne teknologier, sådan som markedet er i dag. Derfor kan vognmændene kun gøre én ting, hvis de skal kunne håndtere de stigende omkostninger, og det er at lægge udgifterne over på transportkøberne, siger Hakon Iversen, branchedirektør, DI Transport.

Relateret indhold