DI’s Netværk for førerløs mobilitet
Når mobilitet bliver selvkørende, åbner nye muligheder
DI Transport og DI Bilbranchen lancerer i samarbejde med Rådet for Grøn Omstilling et åbent netværk for førerløs mobilitet, der samler erhvervsliv og samfund om teknologiens næste skridt. Netværket adresserer de nye, komplekse spørgsmål om marked, ændring af værdikæder og rammevilkår, som følger med førerløse køretøjer. Derfor inviterer DI aktører på tværs af branchen til videndeling og dialog om løsninger, der skaber reel mobilitet og værdi.
Tilmeld dig netværket i menuen til højre. Praktiske oplysninger om kommende møder m.v. udsendes løbende.
Hvorfor blive medlem af netværket?
Netværket samler nogle af landets stærkeste aktører og virksomheder – og gør det nemt at dele viden og erfaringer om selvkørende køretøjer på tværs af brancher. Du får direkte adgang til producenter, softwareudviklere og mobilitetsoperatører. Og du møder transportvirksomheder og infrastrukturejere med hands-on indsigt i, hvad der virker i praksis.
Sammen tager vi fat på væsentlige spørgsmål om fremtiden:
- Forretningsmodeller, værdikæder og investeringer, der kan løfte en samlet mobilitetsløsning
- Vi ser på samspillet med den kollektive trafik og de rammevilkår, der skal til for at skabe fremdrift
- Vi sætter også fokus på, hvordan førerløse køretøjer påvirker mobilitet, marked og organisering – og hvilke rammevilkår der skal på plads i Danmark
- Teknologien kan over tid ændre vejgodsbranchen, taximarkedet og den kollektive transport. Spørgsmålet er derfor ikke kun, hvad der kan lade sig gøre teknologisk, men også hvordan værdikæderne i branchen vil udvikle sig
Du får inspiration fra både danske og internationale erfaringer – og mulighed for at præge DI Transports og DI Bilbranchens arbejde vedrørende førerløs mobilitet i Danmark.
Vi starter med to konferencer i juni 2026
3. juni: Byer, trængsel og kollektiv transport
Kom og vær med, hvis du vil forstå, hvad der kan ske med taximarkedet og den kollektive transport – og hvorfor der kan blive behov for ny regulering i Danmark, bl.a. inspireret af erfaringer fra andre lande. Vi tager også fat på, hvordan vi tackler trængselsudfordringen i byerne, når førerløse løsninger rykker tættere på praksis. Tilmeld dig her: Fart på fremtidens førerløse mobilitet
9. juni: Førerløse lastbiler og vejgods
Kom og mød nogle af de aktører, der er længst fremme globalt på lastbilområdet, og få indblik i, hvordan teknologien kan effektivisere – og på sigt ændre – værdikæderne i vejgodsbranchen. Tilmeld dig her: Førerløse lastbiler og elektrificering i Norden
Efter konferencerne fortsætter netværket i 2. halvdel af 2026 med en række temamøderække om potentialerne ved førerløse løsninger i både byer og landdistrikter og dykker ned i teknologi samt konsekvenser for marked og værdikæder.
Åbent netværk
Netværket er åbent for alle interesserede, og deltagelse er gratis.