02.12.24 DI Transport Blog

Andre havne i Europa er ved at få bugt med ulovlige stoffer

Der skal endnu mere fokus på samarbejde på de danske havne, så vi ikke ender som destination for ulovlig handel med stoffer.

Nødvendigheden af godt samarbejde på vores havne bliver i stigende grad tydeligere efterhånden som aktiviteterne møder et øget kompleksitetsniveau –det gælder også i forhold til det, der kommer ind over kajen.

Store vindmøller og containere med illegal fragt
Kompleksiteten af arbejdet på havnene er allerede høj, som et eksempel kan vi tage de store enheder til vindmøller, der skal håndteres på havnene. Det er store summer, der er i spil, og hvis samarbejdet er skrøbeligt, så skaber det bekymring i hele forsyningskæden for, at man bliver forsinket, eller endda at projekterne falder. Den bekymring medfører i værste fald, at der findes andre steder at skibe elementerne ud.

For så vidt angår containere, så kan man også se ind i udfordringer på havnene. Efterhånden har de store havne i fx Belgien og Holland succes med at dæmme op for narkoens mere eller mindre frie (vand)veje.

Opmærksomheden blev vakt på et voldsomt grundlag med bander, trusler og gidsler samtidig med stigende mængder af narko. Fordi det også har været i problem i Spanien, Tyskland, Frankrig og Italien blev der i regi af EU-Kommissionen nedsat arbejdsgrupper til at undersøge alt fra narkoens vej til Europa, teknologiske løsninger, interessenter og potentiel lovgivning for at kunne få bugt med den på mange måder personfarlige udfordring.

Faktum er, at som med vand, så finder narkoen sin vej. Og dermed; Efterhånden som man bliver mere effektiv til at dæmme op for narkosmugling på havnene i andre europæiske lande, så kræver det øget opmærksomhed og samarbejde mellem interessenter på og omkring de danske havne. Og den opmærksomhed og det ansvar ligger ikke kun hos en part, for bliver der først etableret egentlige kriminelle netværk på havnene, så er det omfattende, og det kræver alle mand på dæk at dæmme op for. Det ved vi fra bl.a. Rotterdam og Antwerpen.

Hermed tilbage til sangen om samarbejde. For det kræver samarbejde mellem alle relevante parter på de danske containerhavne at undgå historier som dem, der har kunnet læses fra et stort antal europæiske havne.

Derfor opfordrer vi i Danske Shipping- og Havnevirksomheder til, at eventuelle arbejdskonflikter bliver klaret i de nært forestående overenskomstforhandlinger, således at alle – arbejdsgivere som arbejdstagere – kan koncentrere sig om det vigtige arbejde på de danske havne – ikke mindst at holde kriminaliteten fra kajen.

Mona Hyldgaard Møller

Mona Hyldgaard Møller

Sekretariatsleder for danske shipping- & havnevirksomheder