En tidsrejse til fremtidens kollektive transport
Vi ser en fremtid, hvor regionerne entydigt får det overordnede ansvar for den kollektive transport.
En tidsrejse til fremtidens kollektive transport
Jeg er sikkert ikke den eneste som i denne tid kommer til at følge med i DR’s julekalender, Tidsrejsen, som springer både frem og tilbage i tiden. De beslutninger, som Sofie, Romeos mor og de andre i julekalenderen traf for 10-20 år siden forfølger dem i dag og kommer til at definere deres muligheder i fremtiden.
Det gælder også den kollektive transport. Det er nu, vi skal træffe de beslutninger, som sikrer, at vi om 5, 10 og 20 år har et kollektiv transportsystem, som giver god og attraktiv mobilitet til mange flere.
Vi kan f.eks. starte med det helt grundlæggende; den måde hvorpå vi organiserer og finansierer den kollektive transport. I dag er ansvaret placeret hos helt ufatteligt mange forskellige aktører, det hæmmer sammenhængen på tværs, der er ingen fælles mål og finansiering er altid en kæmpe udfordring.
Så længe jeg kan huske tilbage, har vi råbt højt om, at den nuværende model ikke fungerer. At den kollektive bustransport bliver forringet år efter år. Opråbet er endelig blevet hørt og regeringen har bedt ekspertudvalget for kollektiv mobilitet om at komme med en anbefaling til, hvordan vi bedst kan organisere og finansiere den kollektive transport i fremtiden. I DI Transport er vi ikke i tvivl om, hvad der skal ske.
Vi ser en fremtid, hvor regionerne entydigt får det overordnede ansvar for den kollektive transport. Formålet med at ændre organiseringen er at sikre, at de relevante aktører får de rette incitamenter og den nødvendige økonomi til at gøre den kollektive transport mere attraktiv for flere. Ved at samle beslutningskompetencen hos få aktører kan vi opnå en mere helhedsorienteret og strategisk tilgang til kollektiv transport, som kan tilgodese både by- og landområder på en mere balanceret måde. Målet er samtidig at fremme en mere koordineret indsats og skabe bedre muligheder for at optimere ruter, frekvenser og sammenhæng på tværs af kommunegrænser, hvilket i sidste ende skal komme brugerne til gode.
Den ultrakorte version af vores forslag:
Staten skal sikre helhedsorienteret og langsigtet finansiering, opstille ambitiøse mål og serviceprincipper samt sikre, at de relevante aktører har de rette juridiske og økonomiske incitamenter til at styrke den kollektive transport.
Regionerne skal have hovedansvaret for strategisk udvikling planlægning af den kollektive transport og supplerende mobilitetsformer, herunder bestilling af buskørsel og dele af jernbanekørslen samt koordinering af indsatsen på tværs af forskellige transportformer. Regionerne skal desuden sikre den langsigtede planlægning og tætte koordinering til kommuner og andre.
Trafikselskaberne skal stå for udbud og kontrakter samt andre opgaver, som regionerne ønsker at lægge hos dem. Bestyrelserne i trafikselskaberne skal professionaliseres for at sikre den nødvendige ekspertise.
Kommunerne skal samarbejde med regionerne om planlægning og bestilling af buskørsel, men de skal ikke længere have det primære ansvar. Kommunerne skal fortsat stå for infrastrukturløsninger og kan tilkøbe busforbindelser, hvis de ønsker bedre drift end det, som regionen kan tilbyde. De spiller også en central rolle i forhold til samarbejdet med lokale aktører som arbejdspladser, kultur- og uddannelsesinstitutioner med flere som kan påvirke transportadfærden.
Forslaget om en ændret organisering og finansieringsmodel kan ikke stå alene. Det skal ses i sammenhæng med nogle af vores tidligere udspil, blandt andet:
- Et forslag om at sætte et nationalt mål om, at andelen af ture med kollektiv transport skal fordobles frem mod 2035
- Et forslag om at gennemføre en ambitiøs national takstreform, som ud fra et brugerfokus sikrer gennemskuelige og lavere priser samt enklere billetprodukter
- Et forslag om at afsætte ekstra 500 mio. kr. årligt på finansloven til at styrke den kollektiv transport samt prioritere området i kommuner og regioner.
Vi har sendt vores forslag til ekspertudvalget og håber, at de finder inspiration til deres anbefalinger om fremtidens organisering og finansiering af den kollektive mobilitet, så vi om ti og tyve år vælger busser og tog til som transportform. Uanset hvilken tidsrejse vi skal på, og hvorhen den skal gå
Anbefalinger:
- Forslaget om organisering blev præsenteret i JP og MobilityWatch den 6. november. Du kan læse det her, hvis du har adgang Kollektiv trafik er i krise – nyt forslag vil ændre på, hvor og hvornår busser og tog skal køre
- Hvis du ikke allerede har læst det, så tjek Karstens Lauritzens LinkedIn opslag om drillenissen og de manglende penge på finansloven: Karsten Lauritzen on LinkedIn: Nu er det jo 1. søndag i advent, og minsandten om ikke drillenissen har…
- At tage en tur med bussen eller toget i løbet af juleferien. Måske ses vi derude ;-)