03.10.24 DI Transport Blog

Naturen – det dyre skidt…

Danmarks første insektmotorvej er nu rullet ud langs E45 mellem Århus og Vejle, og Transportminister Thomas Danielsen markerede dagen ved at tage det første spadestik, der grundet projektets karakter var at strø de første frø fra ladet af en pickuptruck.

For Vejdirektoratet markerede det således også begyndelsen på det store og vigtige arbejde med at skabe bedre levevilkår for insekter og dyr langs vores motorveje, som de så fint beskriver det på nyheden fra dagen. Underforstået, at det er noget, vi hidtil ikke er lykkedes godt med. Danmarks første insektmotorvej ruller ud langs E45 | Vejdirektoratet

Derfor forekommer det også lidt paradoksalt, at Vejdirektoratet i det næste projekt lægger op til at spare på netop naturhensyn, for at reducere anlægsomkostningerne. Det drejer sig om etapen af midtjysk motorvej ved Viborg, mellem Klode Mølle og Løvel, hvor de seneste beregninger viser, at det afsatte budget ikke er tilstrækkeligt til at indfri ambitionerne.

Konkret har det vist sig, at Vejdirektoratet har fjernet blandt andet landskabsbroer og faunapassager i projektet for herved at reducere budgetunderskuddet. Fagfolk gør opmærksom på, at det går mod naturpolitiske visioner om at skabe sammenhængende naturområder.

Ingeniøren Vejdirektoratet skrotter stribevis af naturtiltag for at holde budget på fordyret motorvejsprojekt - Altinget - Alt om politik: altinget.dk

I DI’s infrastrukturafdeling oplever vi en  voksende folkelig modstand mod nødvendige infrastrukturprojekter. Vi tror på, at man skal imødegå en del af kritikken ved at bygge mere klimavenligt og lave naturgenopretning. Derfor håber vi også, at ministeren vil opfordre Vejdirektoratet til at finde besparelser et andet sted end på naturen. Samtidig er det også vigtigt, at man politisk erkender, at det er dyrere at bygge, når der også skal tages hensyn til natur, klima og biodiversitet.

Har vi råd til at bygge, har vi også råd til at gøre det ordentligt og med de rette hensyn.

Lovprogrammet lover lysere tider
Men noget må heldigvis godt være som det plejer. I Regeringens lovprogram er flere gode projekter undervejs over de næste måneder. 

Allerede i starten af oktober kommer lov om udbygning af Rute 11 mellem Korskro og Varde, hvor der etableres et ekstra spor på størstedelen af strækningen og en dobbeltrettet cykelsti. Lov om udbygning af Rute 9 med en omfartsvej ved Nørreballe på Lolland er også på programmet, men først i starten af 2025.

Af lidt større projekter kommer udbygning af Fynske motorvej syd om Odense på programmet også i det nye år. Her er det værd at bemærke, at lovforslag har til hensigt at give transportministeren bemyndigelse til at foretage ændringer i projektet samt udelade visse dele af det oprindeligt besluttede udbygningsprojekt. Det må vi hellere holde øje med.

Imens kan vi glæde os over, at grundlaget for den længde ventede tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, der skal forbinde det overordnede motorvejsnet med Aarhus Havn, følger kort efter. Den har været savnet lokalt de seneste mange år.

Endeligt ophæves af 76 love på Transportministeriets område, bl.a. en række ældre projekterings- og anlægslove, der ikke længere er relevante eller ikke har fundet anvendelse. Ingen overgår dog lov nr. 17332 af 17. marts 1856, som omhandler ”Bevilling af en Jernbanes Anlæg fra Faxøe Kalkbrud til et Udskibningssted ved Faxøe Strand”, som har fået ”lov” til at eksistere i hele 169 år…

Anders Rody Hansen

Anders Rody Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3989
  • Mobil +45 2845 9808
  • E-mail anrh@di.dk