Regeringens Lovprogram for shipping- og havnevirksomheder 24-25
Vi har læst lovprogrammet igennem, her får du de vigtigste nedslag for shipping- og havnevirksomheder.
Transportministeriet
Mest interessant på Transportministeriets område er formentlig forslaget om at fjerne 76 love. Formålet er primært at ophæve en række ældre projekterings- og anlægslove, der ikke længere er relevante eller ikke har fundet anvendelse, da det projekt, som projekterings eller anlægsloven regulerer, er anlagt og har været i drift i mange år eller aldrig er blevet anlagt. Umiddelbart er der ikke love aktuelle for Danske Shipping- og Havnevirksomheder, som bortfalder.
Af programmet fremgår endvidere, at der i anden halvdel af februar 2025 fremsættes anlægslov for en 2 kilometer lang Marselisborg tunnel, som har til formål at forbinde motorvejsnettet ved Århus med Aarhus Havn. Aktivitetsniveauet i havnen har en direkte effekt på mængden af trafik i Århus by, hvilket påvirker lokale i Århus’ holdning til aktiviteterne på havnen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder har derfor stor interesse i at forslaget bliver fremmet, så man hurtigst muligt kan sætte gang i tunnelbyggeriet ved Marselisborg.
Erhvervsministeriet
På Erhvervsministeriets område vil man i første halvdel af december fremsætte Ændring af lov om sikkerhed til søs, lov om skibes besætning, lov om maritim fysisk planlægning samt søloven. Her er Danske Shipping- og Havnevirksomheder særligt opmærksomme på, hvad forslaget om skibes besætning kommer til at indebære. For nuværende omhandler det uddannelse til færgenavigatør, som i sin nuværende form ikke er tilstrækkelig appetitlig, hvilket betyder, at man ikke får det nødvendige antal i uddannelse.
Derudover kommer vi til at holde øje med lov om maritim fysisk planlægning, som omhandler midlertidige testprojekter på havet. En del af vores medlemmers aktiviteter er afhængige af, at vandvejene ikke bliver for tilplastrede med forskellige tiltag, så vi følger selvfølgelig forslaget i den henseende.
På Erhvervsministeriets område fremsættes også kønsbalanceloven, som indebærer, at børsnoterede virksomheder skal have en kønsbalance på minimum 40/60 på ledelsesgangen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder har umiddelbart ikke interesse i lovforslaget, men eftersom de fleste af vores medlemmer ikke er i nærheden af den balance og har svært ved at rekruttere på en vis, så balancen mødes, så må vi glæde os over, at kun få af medlemmerne er børsnoterede.
Mere aktuelt for Danske Shipping- og Havnevirksomheder er det, at der i anden halvdel af februar 2025 fremsættes lovforslag om ”one-stop-shop” for produktionsvirksomheder og statslig udpegning og etablering af industriparker. Lovforslaget har til formål at regulere rammerne for etablering og drift af en one-stop-shop for produktionsvirksomheder, der skal sikre et mere smidigt forløb for, at virksomheder kan opnå de nødvendige godkendelser til etablere eller udvide produktion i Danmark. Forslaget er i sig selv interessant for flere medlemmer. Vores forhåbning er dog også, at hvis det lykkes at få et mere smidigt forløb for opnåelse af nødvendige godkendelser, så kan konceptet forhåbentlig kopieres over på Miljøministeriets område, så havnene hurtigere kan få lov til at uddybe, udvide, eller få sine nødvendige miljøgodkendelser.
Miljøministeriet
På Miljøministeriets område er det fremsættelse af ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet i første halvdel af november, der har interesse. Forbud mod udledning af vand fra røggasrensesystemer på skibe (lukkede scrubbere), forbud mod klapning i vanddybder under 6 meter og i nærmere afgrænsede områder. Danske Shipping- og Havnevirksomheder har bidraget med et langt høringssvar, da hverken forslaget om scrubbere eller klapning svarer til europæisk lovgivning eller bidrager med forbedrede miljø- eller klimatiltag i forhold til de omfattende konsekvenser lovforslaget har. Med de gode og velunderbyggede bidrag Danske Shipping- og Havnevirksomheder er kommet med, håber vi, at forslaget enten falder eller at vi inddrages i en dialog, hvor målet er gøre brug af industriens viden og erfaring på området.
Havnepartnerskabets anbefalinger
Sidste emne for denne gang er ugens store nyhed for havne- og energibranchen: Havnepartnerskabets anbefalinger er nu offentliggjort. Den sidste dag i september stod Havnepartnerskabets medlemmer klar i Kalundborg – anbefalingerne, som der var arbejdet på i mere end et år og er baseret på 5 analysespor, skulle overbringes til transportministeren og erhvervsministeren. Det var en stor dag, og Danske Shipping- og Havnevirksomheder hilser Havnepartnerskabets anbefalinger stort velkommen!
20 anbefalinger, der er udarbejdet i et godt samarbejde mellem forskellige ministerier og gode repræsentanter fra industrien, som hver for sig peger på udfordringer, som skal prioriteres og løses for, at vi sammen kan lykkes med både grøn omstilling og fortsat høj eksport. For danske havnevirksomheder er det særligt et fokus på at få udpeget nationale interesser i de danske erhvervshavne, udarbejdelsen af en egentlig havnestrategi i lyset af en dansk industripolitik og sikring af solide lejeaftaler, som kan danne det nødvendige grundlag for kommercielle investeringer. Vi har selvfølgelig også fokus på, at der bliver arbejdet med at få nedbragt sagsbehandlingstider, at der ikke sker overimplementering af EU-lovgivning, og at de fremtidige miljøgodkendelser ikke kun tilgodeser de omkringliggende høringsstærke borgere, men også det erhverv, der har ligget der, før boligerne kom til. Heldigvis hører vi gentagne gange transportministeren nævne vigtigheden af national interesse, senest i Altinget Maritim den 2. oktober, hvor han understreger vigtigheden af, at erhvervshavnene kan sikres til erhverv og fastholde udviklingsmuligheder – også selv om kommunerne ikke er enige. Det kan vi kun bifalde og støtte!
Ærmerne er smøget op, og vi er klar til det videre arbejde!