02.12.24 DI Transport Blog

Rod med tolden

Det er desværre ikke kun juletravlheden, der har ramt toldsystemet. Det er længere tids udfordringer, der har ramt det nye system til at lave toldangivelser hos Toldstyrelsen.

Det har store konsekvenser, når toldsystemet ikke virker ordentligt. Lige nu strander eksportvarerne ved den danske grænse, i stedet for at komme ud til kunderne. Lange ventetider og varer, der kommer for sent frem, giver store administrative udfordringer og økonomiske tab af indtægter for både transportvirksomhederne og kunderne i industrien.

For transportvirksomhederne giver det lange ventetider for chaufførerne, hvilket går ud over produktiviteten, når chaufførerne skal vente i tolden i stedet for at levere varerne.

Senest har Toldstyrelsen opfordret danske virksomheder til at angive i det nye toldsystem uden for spidslast perioder mellem kl. 9-17. Altså skal danske virksomheder angive i systemet uden for det man må betragte som almindelige arbejdstid for mange virksomheder. Det er ikke en holdbar situation.

DI Transport og Danske Shipping- og Havnevirksomheder sidder med i toldkontaktudvalget, og har løbende kunne viderebringe medlemmernes udfordringer og frustrationer med det nye toldsystem. Det har gjort en forskel. Men vi er også nået dertil, hvor udfordringerne er så store, at der skal en politisk løsning til.

Derfor har DI sammen med en række transport-, shipping og industrivirksomheder rettet henvendelse til skatteministeren, så der kan komme styr på både kapaciteten i toldsystemet og på nødprocedure, når systemet er i udu.

De nuværende udfordringer er forretningskritiske for dansk erhvervsliv og uacceptable i et land, der lever af samhandel.

Billedet er taget af ANCOTRANS og viser køen efter tolden i Frihavnen i København

Jesper Sebbelin

Jesper Sebbelin

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3115
  • Mobil +45 2467 6936
  • E-mail jese@di.dk